ועידת האיחוד הלאומי: "יש להעלות את השבת לראש סדר העדיפויות של המפלגה"

בדיון בנושא אופיה של השבת הציבורי אמר דב קלמנוביץ כי המפלגה תפעל לשביתה מלאה במערכות הציבוריות, במסחר, בתחבורה הציבורית וכן בפעילותם של נבחרי ציבור בשבת

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 30/10/16 18:42 כח בתשרי התשעז

ועידת האיחוד הלאומי: "יש להעלות את השבת לראש סדר העדיפויות של המפלגה"
הלל מאיר, צילום: הלל מאיר

ועידת האיחוד הלאומי נפתחה הערב במושב בנושא "מעמדה של השבת הציבורית", את הדיון הוביל המשנה לראש עיריית ירושלים, דב קלמנוביץ. הדיון עסק בשלושה תחומים מרכזיים: יסודות האידאולוגיה של הציונות הדתית, מאבקי השבת והחקיקה והמלצות בנושא השבת הציבורית.

רבים מחברי המרכז של מפלגת האיחוד הלאומי שנכחו בדיון הדגישו כי יש להעלות את השבת לראש סדר העדיפויות של המפלגה. במהלך הדיון הוצעה יוזמה להקמת "פורום שבת מפלגתי", שתפקידו יהיה להעמיק את ההזדהות עם השבת בקרב הציבור הציוני דתי ולייצר חיבורים בקרב ציבורים שלא בהכרח מתחברים לעמונה אבל כן יתחברו לנושא השבת.

קלמנוביץ אמר כי "השבת היא אבן יסוד בחיי עם ישראל ששמרה על דמותו לאורך הדורות ושאותה הנחלנו לכל עמי העולם. שמירת קדושת השבת במרחב בציבורי במדינת ישראל היא מיסודות הגדרת המדינה כמדינה יהודית. ההסכמה הלאומית, בנוסח הסטטוס-קוו שגובש כמתווה שיוכל לאפשר את חיינו הציבוריים כאומה אחת במדינה המתחדשת, נתנה את הבסיס לאופי השבת הציבורית במדינת ישראל. כל ניסיון לפרוץ סטטוס קוו זה הוא ניסיון לפגוע במרקם המחבר אותנו כעם אחד החי ביחד ולכן יש להדוף אותו ולהתנגד אליו".

עוד הוסיף קלמנוביץ כי "תנועת האיחוד הלאומי תפעל להביא לידי כך שהפרהסיה הציבורית במדינת ישראל תתנהל בהתאם ליעודה של המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית. לשם כך תפעל תנועת האיחוד הלאומי לשביתה מלאה במערכות הציבוריות, במסחר, באופיו של הרחוב העירוני, בתחבורה הציבורית ובפעילותם הציבורית של נבחרי הציבור ועוזריהם בשבת. התנועה תפעל למנוע כפיה תעסוקתית ולמגר תופעות של חשש לפיטורין לעובדים המעוניינים לשמור על קדושת השבת ולא לעבוד בשבת".

קלמנוביץ' הדגיש כי האיחוד הלאומי תשקיע גם בהסברה על חשיבות שמירת השבת במרחב הציבורי, בקרב מבוגרים ונוער ותעודד יצירת הסכמה רחבה ומאחדת של כל גווני עם ישראל בנוגע למרכזיות השבת במדינה יהודית.

ביחס להצעת "חוק השבת" שיזמו ח"כ מיקי זוהר מהליכוד וח"כ רחל עזריה ממפלגת "כולנו" אמר קלמנוביץ כי "כל הניסיון 'לחדש הסכמות' הוא למעשה ניסיון לפרוץ את הסטטוס קוו ולכן יש להתנגד אליו בכל תוקף, ולהבהיר כי נציגי התנועה לא יתמכו בשום הצעת חוק מעין זו". כמו כן נאמר בועידה כי ביחס להפעלת תחבורה ציבורית בשבת "עמדת האיחוד הלאומי שיש כאן פגיעה חמורה ביותר באופי המרחב הציבורי בשבת ולכן אין לאפשר כל שינוי בעניין, גם אם תוכל להיות בזה פגיעה מסוימת ביחס לפרט, ערך השבת הציבורית מהותי יותר".