ועד מתיישבי שומרון צפוי להיסגר בחודש הבא

בשל בעיות תקציב, החליט יו"ר ועד מתיישבי שומרון, בני קצובר, לפרוש ולהפסיק את הפעילות. למרות זאת ייתכן והפעילות תמשך אף בלעדיו אם כי בהיקף קטן

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 17/05/15 10:10 כח באייר התשעה

ועד מתיישבי שומרון צפוי להיסגר בחודש הבא
פלאש 90, צילום: פלאש 90

ועד מתיישבי שומרון צפוי לסיים את פעילותו בימים הקרובים מטעמי חוסר תקציב. בתחילת החודש החליט יושב ראש הוועד, בני קצובר, כי לאור הקשיים הכלכליים אין אפשרות להמשיך את פעילותו, כך דווח ב'מקור ראשון'.

בשנתיים האחרונות צומצם תקציב הפעילות של הוועד על ידי המועצה, וגם היא עצמה ספגה קיצוצים כלכליים. ראש המועצה האזורית שומרון, גרשון מסיקה, שואף שפעילות הוועד תמשיך להתקיים במתכונת מקוצצת אך קצובר סובר כי אי אפשר להמשיך במתכונת המצומצמת. בתחילת החודש קיבלו עובדי הוועד מכתבי פיטורין, ובתחילת חודש יוני תסתיים פעילותו באופן סופי בכל אופן מבחינתו של קצובר.

ועד מתיישבי שומרון הוקם כעמותה בשנת 2008 מיד לאחר היבחרו של גרשון מסיקה לראשות המועצה האזורית. על רקע כישלון המאבק בתוכנית ההתנתקות ופינוי גוש קטיף וצפון השומרון ב-2005 התחייב מסיקה בקמפיין הבחירות שלו להקים גוף עצמאי ובלתי תלוי שיוכל להיאבק בתוכניות מדיניות עתידיות שיקראו לפינוי יישובים בשומרון. תקציב הוועד עמד לאורך השנים על כמיליון שקלים לשנה, ורובו הגיע מהמועצה האזורית.

הוועד הוביל לאורך השנים יוזמות לפיתוח ההתיישבות, סיורים למובילי דעת קהל, וכן התנגדות ומאבק ביוזמות מדיניות שהקשו על ההתיישבות כמו הקפאת הבנייה. הוא גם ניהל מאבק נגד נסיעתם בתחבורה הציבורית של פועלים פלשתינים מהשומרון אל מעבר לקו הירוק.

במהלך הבחירות האחרונות עוררה פעילותו של הוועד סערה תקשורתית לאחר שפרסם סרטון אנימציה שנוי במחלוקת שהראה את ארגוני השמאל משתפים לכאורה פעולה עם האירופאים כדי לפגוע בישראל. הסרטון עורר כאמור ביקורת חריפה. היו גם גורמים בימין ובהתיישבות שגינו את הסרט ואת המסר העולה ממנו, והיו שקראו ליועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה נגד מפיקי הסרטון בחשד להסתה.

פרסום הסרטון חשף חילוקי דעות קשים בין הנהלת הועד לראשי המועצה האזורית שומרון. ראשי המועצה טענו כי ידעו על הכוונה הכללית להוציא את הסרטון אך לא היו מודעים למוצר הסופי, ואילו היו מודעים לכך היו מתנגדים לפרסומו. בימים האחרונים פעלו בוועד לפרסם סרטון המשך, אך מאמצי ההפקה הופסקו בשל הקשיים התקציביים של הארגון.

יושב ראש הוועד, בני קצובר, אמר ל'מקור ראשון', כי "מדובר בגוף שנוכחותו במפה הפוליטית חיונית והכרחית לאור הימצאותם של גופים דומים מהצד השני של המפה, במיוחד בהיותו מסוגל לבצע פעולות שאינן לרוחם של גורמים בממשלה או בממסד באופן כללי. מדובר בפעולות שהרשויות המקומיות ביהודה ושומרון ואפילו מועצת יש"ע נרתעות מלבצע מסיבות מובנות. חלק מהפעולות אינן ממוסדות לגמרי, ולפעמים הן אפילו מצויות בתחום האפור.

"לכן מצער מאוד שפעילותו של הוועד תגיע לסיומה. סחפנו אחרינו מועצות ובתי ספר להשבתה, ועלינו להפגין בירושלים נגד ההקפאה, הפגנו בצמתים ובכבישים, חסמנו צירים - אלו פועלות שמועצות לא מסוגלות לעשות בגלל הקושי המשפטי והציבורי".

ב'מקור ראשון' צוין כי גורם המעורה בפרטים טען כי במקביל לקיצוצים במחלקות השונות, דבר הנעשה מדי פעם ובעיקר בתקופת בחירות מאחר שלא מתקבל תקציב מדינה, צפוי להיות קיצוץ גם בתמיכות בגופים נתמכים. עקב כך, החליט קצובר לפרוש אך הוא טען כי הוועד צפוי להמשיך את פעילותו גם אם קצובר יעזוב.

הגורם ציין, כי כלל הגורמים ביניהם גם המועצה האזורית שומרון מעריכים מאוד את קצובר על פעילותו בוועד מזה כ-7 שנים, פעילות הנעשית בהתנדבות מלאה. הגורם ציין כי כולם מקווים שקצובר יחליט בסופו של דבר להמשיך בתפקיד ותהיה הסכמה בנושאים השונים כפי שהייתה בעבר. הגורם סיים ואמר שבין כה וכה, ועד מתיישבי השומרון צפוי להמשיך בפעילותו.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן