ועדת רבנים תקבע מתכונת דתית לימי הזיכרון

כך על פי יוזמה חדשה של הרב הראשי לישראל, יונה מצגר. המודל לחיקוי: מתכונת התפילה ליום העצמאות, שתחייב את כלל הקהילות הציוניות בישראל

חדשות כיפה אורי פולק 03/07/11 12:39 א בתמוז התשעא

ועדת רבנים תקבע מתכונת דתית לימי הזיכרון
nicasaurusrex-cc-by-nd, צילום: nicasaurusrex-cc-by-nd

הרב הראשי לישראל, הרב יונה מצגר, הקים באחרונה ועדת רבנים מיוחדת במטרה לגבש תוכן מוסדר לקיומם של ערבי זיכרון. הועדה שהקים הרב מצגר מגיעה על רקע הויכוח הציבורי שהחל באחרונה סביב נוסח תפילת "יזכור", אך גם ובעיקר בשל העובדה כי ברבנות הראשית מבקשים ליצוק תוכן איכותי יותר לערבי הזיכרון, שהפכו לטענתה ל"ערבי שירה בציבור" - ללא הקשר דתי משמעותי.

בשבועות האחרונים זומנו ללשכתו של הרב מצגר בכירי הרבנים בציונות הדתית וביניהם גם הרב דב ליאור, הרב יעקב שפירא, הרב יעקב מדן, הרב אליקים לבנון ואף המועמד הציוני-דתי לראשות העיר ירושלים, הרב אריה שטרן. במהלך הדיונים, הציעו הרבנים את כתיבתה של תפילה חדשה ליום הזיכרון, במתכונת דומה לזו שמקובלת זה עשרות שנים ביום העצמאות, לצד "תיקון" מיוחד שיאמר בערב יום הזיכרון.

"הניסוח יהיה בשפה המובנת לציבור הדתי, כדי שכולם יוכלו להתחבר אליו", הסביר הרב שטרן, שהביע תקווה כי הנוסח שיתקבל יאומץ גם באירועים הממלכתיים-רשמיים. לדבריו, "מדובר ביום שבו הפערים בין חילונים לדתיים מצטמצמים וכולם נפגשים בבתי הקברות, כך שזו סיבה לאחד בין כולם כמה שיותר".

"אין לנו בעיה עם ערבי שירה בציבור, אך אין להם משמעות מבחינה דתית. במצב שנוצר דתיים רבים מצאו את עצמם ללא מסגרת רוחנית ביום זה, ומטרתנו להכניס בו תוכן רוחני. יום הזיכרון תופס מקום חזק בציבור וזה יום לא פחות חשוב מיום העצמאות ולכן הוא צריך לקבל גם אופי דתי בזיכרון לחללי צה"ל שמסרו נפשם על קדושת השם והארץ", הוסיף הרב שטרן, שציין כי "הרעיון הוא ליזום התכנסויות בבתי הכנסת עבור הציבור שרגיל לכך ושכיום לא מוצא ביטוי לכך".

לכיפה נודע כי ועדת הרבנים תגבש בחודשים הקרובים נוסח אחיד וקבוע, כדי להימנע ממחלוקות מיותרות. הנוסח הסופי יובא לאישור הועדה ולאישורם של הרבנים הראשיים לישראל - בטרם יופץ לכלל רבני הערים והמועצות דתיות. בכך, מבקשת הרבנות הראשית להחזיר במידה מסוימת את התנהלותה בימים עברו, בה התקינו הרבנים הראשיים תפילות ציבור שזכו לתמיכה ציבורית נרחבת.