ועדת חקירת ההתנתקות: עדיין לא נסגרו אתרי המגורים הזמניים

יו"ר הועדה הממלכתית, השופט מצא, מתח ביקורת על התנהלות המדינה: "ההנחיה ללו"ז תוך שלושה חודשים וסגירת אתרי המגורים הזמניים - לא קרה וזה אקוטי"

חדשות כיפה אורי פולק 14/06/11 16:10 יב בסיון התשעא

חברי וועדת החקירה הממלכתית לבדיקת ביצוע תוכנית ההתנתקות מגוש קטיף נפגשו היום (ג') בפורום רחב במשרד ראש הממשלה, יחד עם הגופים המקצועיים העוסקים בטיפול במפונים. הועדה מתחה ביקורת על אי-יישום הצעדים שהמליצה ועל מצבם של המפונים, שלחלקם טרם נמצא פתרון מגורים קבוע.

הועדה, מסתבר, המשיכה לעקוב "מרחוק" אחר ביצוע המלצותיה, למרות שסיימה לפני כשנה את הדו"ח הסופי שכתבה בנושא טיפול המדינה במפוני ההתנתקות. "חסרים לנו שני דברים עיקריים- הראשון, הכנת תשתית חוקית למקרים דומים כמו אסון לאומי, אסון טבע, אירוע טרור המוני או פינוי נוסף. מדינת ישראל לא ערוכה מבחינה חוקית למצבים כגון אלו ויש ללמוד את הלקח מההתנתקות", אמר יו"ר הועדה, השופט אליהו מצא

מצא ציין כי במקביל הנחתה הועדה את הממשלה להתוות לו"ז בתוך שלושה חודשים, שיהווה מתווה לביצוע ופירוק אתרי המגורים הזמניים עד סוף 2011. "כל אלו לא קרו וזה אקוטי. יש לקדם שלושה חוקים נוספים על מנת לקדם את הפרשה לסיום", אמר השופט מצא, שסיכם וקבע כי "הגיע הזמן לסיים את הפרשה לטוב או לרע. אף אחד לא ייצא מרוצה לגמרי אבל זה צריך להסתיים".

פרופ' ידידיה שטרן, חבר הועדה, ציין כי "לצד כל המחמאות והסיפוק על כך שלא לשווא עמלנו והוועדה טובה גם לנושאים מתגלגלים ולא רק לחקור לאחר מעשה. לו"ז שלפיו המגורים הזמניים יהיו עד 2013 לא על דעתנו וחשוב לתת לזה מענה". פרופ' שטרן הוסיף ופנה למנכ"ל משרד ראש הממשלה ואמר לו: "אתה לא יכול לעזוב את התפקיד עד שנושא החקיקה לא נסגר".

יו"ר וועד המתיישבים, דורון בן שלומי פתח בשבחה של וועדת החקירה והתנהלות משרד רוה"מ ומנהלת תנופה שמנסים לעושת כמיטב יכולותיהם. "בשנים קודמות האשימו את המתיישבים שהם מעכבים את בניית הקבע אבל היום ברור לכל שהמתיישבים רצים קדימה בכל סוגיה. הסכמי העתקה, ניצנים וכו'. לא התקבלו החלטות שיקצרו את ההליכים הבירוקרטים כמו פטור מחובת מכרזים או סמכויות למנהלת. הטיפול במתיישבי גוש קטיף צריך להישאר משימה חשובה", ציין בן שלומי.

גם שר המדע, דניאל הרשקוביץ, הדגיש כי הדרך לטיפול במפונים - עוד ארוכה. "ההירתמות של הגופים הממשלתיים חריגה לטובה אך יש לפעול בקצב מהיר יותר. לצד ההתרשמות מדברים שמתבצעים עולה הצורך לתחום את הדברים בלו"ז ברור".