ועדת הכספים אישרה פיצוי נוסף לעסקים שנפגעו בהתנתקות

הצעת החוק נועדה לתקן את המציאות במסגרתה הפיצויים שקיבלו המפונים לא הספיקו ולו כדי לכסות את השקעותיהם בהעברת עסקיהם אל מקומות אחרים

חדשות כיפה אורי פולק 28/07/11 08:13 כו בתמוז התשעא

ועדת הכספים אישרה פיצוי נוסף לעסקים שנפגעו בהתנתקות
ePublicist-cc-by-nd, צילום: ePublicist-cc-by-nd

ועדת הכספים של הכנסת אישרה אתמול (ד') לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק המבקשת להעניק פיצוי נוסף לעסקים שהעתיקו את מוקד פעילותם בעקבות יישום תוכנית ההתנתקות, לפני למעלה מחמש שנים. הצעת החוק נועדה לתקן את המציאות במסגרתה הפיצויים והמענקים שקיבלו במסגרת חוק פינוי-פיצוי, אינם מכסים את השקעותיהם, לרבות אלו הנוגעות לעצם העתקתם למקומות חלופיים.

על פי הצעת החוק, בעלי עסקים שפונו בזמן ההתנתקות יזכו לפיצוי נוסף בגובה 11.5% מהפיצוי לו זכו בהחלטת ועדות הזכאות שפעלו מתוקף חוק יישום תכנית ההתנתקות מ- 2005. כמו כן, בעלי משקים חקלאיים, יוכלו לבחור בפיצוי בתוספת קרקע במקום פיצוי כספי. בחישוב הפיצוי, יילקחו בחשבון ההפסדים שנבעו מהעתקת העסקים ובמקרה של משקים חקלאיים, הפסדים הנובעים בין השאר, מהפסקת פעילות בעונות השנה (אובדן עונות). איתור הקרקע כשהדבר יידרש, יהיה באחריות מנהלת תנופה. עוד עוסקת הצעת החוק בפיצוי אגודות ציבוריות על העתקת מבני ציבור.

הצעת החוק שאושרה הינה חלק ממערך שלם של הצעות חוק שנועדו לקדם ולהסדיר את כל תביעות המפונים, לרבות הפיצויים בגין העתקת מגורים ועסקים. כקודמותיה, גם הצעת החוק הנוכחית, נוסחה בהתאם לרוח ועדת החקירה הממלכתית בנושא טיפולן של הרשויות המוסמכות במפוני גוש קטיף וצפון השומרון.

"החלטת ועדת הכספים משלימה למעשה את שורת ההחלטות שקיבלה ועדת השרים לסיוע לאנשי גוש קטיף במטרה לסיים סופסוף את סבלם לאחר שש השנים הרעות והמיותרות", אמר אתמול יו"ר ועדת השרים לסיוע למפוני גוש קטיף ושר המדע והטכנולוגיה, הרב דניאל הרשקוביץ.

יוזם החוק, ח"כ זאב אלקין מ"הליכוד", בירך על אישור החוק ואמר כי "מדובר ברגע היסטורי, של סגירת סאגת הפגיעה הקשה בכבוד האדם ובזכות הקניין של מפוני גוש קטיף וצפון השומרון". אלקין ציין כי הוא "מקווה שלא יהיה עוד צורך, בוועדות חקירה ובקידום חקיקה בעניין כאוב זה". בהתייחסו לקידום החוק ביוזמה פרטית אמר, ש"מלכתחילה, מוטב היה, לו הדבר היה נעשה בחקיקה ממשלתית, אך בסופו של דבר, העניין קודם באמצעות חקיקה פרטית תוך שילוב ידיים של קואליציה ואופוזיציה ומאמץ מרוכז של מנהלת תנופה, מנכ"ל משרד ראש הממשלה ונציגי המפונים".