ועדה ציבורית תבחן גובה שכר הלימוד בחינוך הדתי-לאומי

הועדה, שתוקם היום על ידי ח"כ זבולון אורלב, תבחן את נימוקי מוסדות החינוך לתשלומים הגבוהים שהם דורשים מהורי התלמידים. "השתתפות המדינה במימון נשחקה, העול נופל על ההורים", אומר אורלב

חדשות כיפה אורי פולק 21/11/11 09:42 כד בחשון התשעב

ועדה ציבורית תבחן גובה שכר הלימוד בחינוך הדתי-לאומי
hoyasmeg-cc-by, צילום: hoyasmeg-cc-by

ח"כ זבולון אורלב, יו"ר ועדת המשנה לחינוך דתי ותרבות תורנית בכנסת, צפוי להורות היום על הקמת ועדה בראשותו של מנכ"ל משרד החינוך לשעבר, בן ציון דל, שתעסוק בבעיית תשלומי ההורים הגבוהים בישיבות התיכוניות ובאולפנות בציבור הדתי לאומי.

הוועדה, שהוקמה בעקבות עשרות פניות שקיבל אורלב במהלך החודשים האחרונים סביב תשלומים גבוהים למערכת החינוך הציונית-דתית ועל רקע המחאה החברתית, תכלול נציגים של משרד החינוך, רשתות החינוך, השלטון המקומי והורים.

למעשה, במערכת החינוך הדתית-לאומית משתתף משרד החינוך בתוכנית הלימודים הכללית, אך הוא לא מתגבר את לימודי הקודש או את לימודי הפנימייה - שנופלים על חשבונם של ההורים. המחירים העדכניים לחודש לימודים בממוצע עומדים על בין 1,000-1,500 שקלים למוסד לימודים דתי ללא פנימייה, כשתוספת פנימייה עומדת על לפחות 500 שקלים בחודש.

עוד בתחילת המחאה החברתית דיווחנו בכיפה על תחילתו של מאבק ההורים נגד רף התשלומים הגבוה במגזר, בין היתר בעמוד שהוקם ברשת החברתית "פייסבוק", אליו הצטרפו כבר מאות חברים. בעמוד נטען כי חלק ממוסדות החינוך בציונות הדתית גובים כ-14,000 שקלים עד כ-20,000 שקלים עבור תלמיד, לשנה. "לא ייתכן שמשפחות עם כמה ילדים ישלמו מאות אלפי שקלים תמורת חינוך", טוענים מארגני המחאה בעמוד הפייסבוק אותו הם מפעילים, תחת הכותרת "אם אין קמח - אין תורה". הפעילים משוכנעים בכך שיצליח "להוריד את המחיר המטורף שמשלמים עבור חינוך בציונות הדתית".

אורלב מסביר היום כי "מטרת הוועדה היא לוודא שכל התלמידים יכולים ללמוד ללא תלות במצבם הכלכלי של הוריהם. המצב הנוכחי הוא בלתי אפשרי, ואני רוצה לדעת למה זה מגיע לסכומים הללו והאם הכל מתנהל ביעילות וחיסכון. המוסדות שותפים ומוכנים לפתוח את הספרים".

"התשלומים האמירו מאוד עד כדי אלף שקל בחודש ויש תלונות רבות של הורים שלא יכולים לשלם את זה. השתתפות המדינה במימון נשחקה מאוד, כאשר התלמידים מצד אחד רוצים לעשות 40 נקודות בגרות, ומצד שני לא מוכנים שזה יבוא על לימודי הקודש, לכן עול רב נופל על ההורים", מוסיף אורלב.