וועדת השרים לענייני חקיקה תדון בייצוג הולם לנשים במועצות הדתיות

הצעת חוק של עליזה לביא מבקשת להבטיח ייצוג הולם לנשים במועצות הדתיות השונות. כיום רק 5% מכלל חברי המועצות הדתיות הינן נשים. ח"כ לביא: "המציאות בשטח אינה מאפשרת כניסת נשים"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 08/06/14 13:14 י בסיון התשעד

וועדת השרים לענייני חקיקה תדון בייצוג הולם לנשים במועצות הדתיות
דוברות המועצה הדתית ירושלים, צילום: דוברות המועצה הדתית ירושלים

הצעת החוק של יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, ח"כ עליזה לביא, שמטרתה להבטיח ייצוג הולם לנשים במועצות הדתיות תוצג היום (א') בפני ועדת שרים לענייני חקיקה.

המועצות הדתיות בישראל אמונות על אספקת שירותי דת וגביית אגרות בעבור שירותי הדת שהיא מספקת ברשות המקומית שבמסגרתה היא פועלת. כך, אמונה המועצה הדתית בדרך כלל על התנהלותם התקינה של בתי קברות, מקוואות, בתי כנסת וכדומה-שירותים שניתנים לכלל ציבור האזרחים היהודיים, נשים וגברים, ברשות המקומית הרלוונטית.
ואולם, ייצוגן של נשים במועצות מועט ואינו הולם. מנתונים שהובאו בידי ח"כ לביא עולה כי נשים מהוות 5% בלבד מכלל חברי המועצות. רק אחת מכל 20 חברים היא אישה, רק בשליש מהמועצות הדתיות ישנה אישה ואין כיום אף אישה המכהנת כיו"ר מועצה דתית.

"במועצות הדתיות כמעט ואין נשים. גם במקרה זה- כשנשים אינן מיוצגות בקרב מקבלי ההחלטות, ההתייחסות לנושאים הקרובים לנשים ולסוגיות החברתיות שיש לפעול לגביהן בשיקולים רחבים היא מועטת וחסרה", אמרה לביא. "ייצוגן ההולם של נשים במועצות הדתיות יביא להתייחסות כוללת ולשיפור תחומים שעד כה סבלו מהזנחה רבת שנים, מחוסר תשומת לב. כך למשל: שירותי דת רבים כמו השגחת כשרות, ההכנה לחתונה, תחזוקת מקוואות, שכר הבלניות ותנאי העסקתן מופקדים בידי המועצה הדתית. ייצוג הולם לנשים נדרש במקרה זה".
הצעת החוק שנוסחה בעזרת מרכז רקמן מבקשת להבטיח כי ייצוגן השווה של נשים יובטח במסגרת החוק ובהתאם לעקרונות השוויון של המשפט הישראלי. הבטחת ייצוגן של נשים כאמור יסייע בקידום השתתפותן בקבלת החלטות ובקביעת מדיניות המשפיעה על הציבור היהודי בישראל בתחום שירותי הדת.

עוד הוסיפה ח"כ לביא על הצעת החוק:" המציאות בשטח אינה מאפשרת באופן גלוי אך גם סמוי במקומות רבים כניסת נשים. צריך שיותר נשים תתמודדנה. וצריך לסייע להן בתהליך. לשם כך הנחתי את הצעת החוק. אני קוראת מכאן לכל ארגוני הנשים ולכל הערים שבהן יש מועצת נשים חזקה, להירתם לנושא הזה. ברגע שתהיינה יותר נשים מעורבות בהחלטות ובהנגשה, השירות יהיה טוב יותר. "

ראש מרכז רקמן לקידום מעמד האשה, פרופ' רות הלפרין - קדרי, שסייעה בכתיבת הצעת החוק: "המועצות הדתיות הן גופים ציבוריים הפועלים בכל ישוב וישוב בישראל ולא ניתן להשלים עם מצב בו רק 5 אחוז מחבריהן הן נשים. יש לברך על הצעת החוק שיזמה ח"כ עליזה לביא, אשר יחייב לאפשר לנשים להשפיע בפועל על המתרחש בערי מגוריהן, גם במישור של שירותי הדת, הנוגעים לכל התושבים, כולל נשים".