התשובה של בן דהן לציפי לבני: ביטול חסינות רבני הערים מפני פיטורין

לאחר פרסום הרפורמה של שרת המשפטים בדבר הסרת החסינות של רבני הערים מגיב סגן השר לשירותי דת ברפורמה פנימית בתוך המשרד שתאפשר הדחת רבנים במקרה הצורך ללא התערבות משרד המשפטים

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 08/01/14 07:49 ז בשבט התשעד

התשובה של בן דהן לציפי לבני: ביטול חסינות רבני הערים מפני פיטורין
cc-by-Natisabu, צילום: cc-by-Natisabu

ועדת בירור שתוקף בידי הרב הראשי והשר הממונה תבדוק תלונות נגד רבני ערים ותאפשר הדחתם במידה ואינם ממלאים את תפקידם. כך קובע תזכיר חוק שהופץ על ידי סגן השר לשירותי דת הרב אלי בן דהן.

תזכיר החוק מגיע על רקע הפרסומים כי שרת המשפטים ציפי לבני יוזמת רפורמה בפיקוח על רבני ערים בעקבות התבטאויות של רבנים אלו שאינם הולמים את תפקידם, כך על פי השרה, ותאפשר העמדתם בידי ועדה שתורכב משופט, רב עיר ושר המשפטים. "רב עיר מקבל שכר מהמדינה. כלומר, אנחנו, משלמי המיסים כחוק משלמים להם את המשכורת", הסבירה לבני את הצעתה. "לכן, אבל לא רק בשל כך, לא אתן שיהיו רבנים שיתבטאו בגזענות והומופוביה וידי המדינה יהיו כבולות. כי בדמוקרטיה כולם שווים כלפי החוק והמוסר". כעת מגיעה תשובת הנגד של בן דהן בדמות רפורמה בתוך המשרד פנימה.

בניגוד לנבחר ציבור רגיל, העומד לבחירת הציבור מדי תקופה, רב עיר מכהן בתפקידו ברצף עד גיל הפרישה הקבוע בתקנות", נכתב בדברי ההסבר להצעה. "המחוקקים ראו לנכון להעניק לרב הגנות שונות מפני פיטורין, וזאת על מנת להקנות לו עצמאות במילוי תפקידו והפעלת סמכויותיו".

עם זאת, בעוד חוק שירותי הדת היהודיים מאפשרים דין משמעתי לרבני הערים, הוא אינו מעניק לגורמים המוסמכים כלים להתמודדות עם רב שאינו ממלא את תפקידו כראוי מסיבות שונות. כעת מבקש בן דהן לתקן את החוק כך שיוכל להעביר רב מכהונתו במקרים חריגים.

על פי נוסח החוק המוצע השר לשירותי דת יהיה ראשי למנות ועדה לבירור צורך בהדחת רב, בה יהיו חברים דיין שימונה בידי שר הדתות, רב עיר שימונה בידי נשיא מועצת הרבנות ויועץ משפטי של משרד ממשלתי או יחידת סמך. ועדת הבירור תמליץ האם להעביר רב עיר מכהונתו לאחר שתיתן לרב הזדמנות לטעות טענותיו ולאחר מכן יוכל השר לפטר את הרב.