התשובה לאו"ם: חנוכית פוזנר הודלקה בקבר יוסף

מדליקים את האור - חנוכיית פוזנר מימי עליית הנאצים הודלקה הלילה בקבר יוסף עי נכדו של הרב ברוך: "תשובה להחלטת מועצת האו"ם, גם אז גם היום הנסיונות לפגוע בעם ישראל לא יצלחו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/12/16 11:55 כו בכסלו התשעז

התשובה לאו"ם: חנוכית פוזנר הודלקה בקבר יוסף
מועצה אזורית שומרון, צילום: מועצה אזורית שומרון

נראה שאין הלילה מי שלא הצטמרר כאשר החנוכייה המפורסמת מתמונות "חנוכיית פוזנר" הודלקה בקבר יוסף שבשכם. מאות בני אדם הגיעו הלילה להתפלל על קבר יוסף שבשכם. זאת יום לאחר שבת פרשת מכירת יוסף. נר שני של חנוכה.

בין המתפללים הרבים היו יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון, סגנו דוידי בן ציון, יהודה מנסבך נכדו של הרב עקיבא פוזנר ונינו עקיבא הקרוי על שמו. מנסבך הגיע כדי להדליק בקבר יוסף את אחת החנוכיות המפורסמות בעולם. הידועה בשם: "חנוכיית פוזנר". זו החנוכיה שהופיעה בתמונה המפורסמת של החנוכייה הדולקת על רקע צלב הקרס. בגרמניה. במשך שנים ניסו להתחקות ביד ושם אחרי מצלם התמונה ואחר החנוכייה עצמה. אלא שרק לפני שנתיים הם הצליחו לחשוף את הסיפור מאחורי התמונה. הרבנית רחל פוזנר הרבנית של העיר קיל בגרמניה צילמה את התמונה ב 1932, כאשר הנאצים עוד היו אופוציזיה לשלטון. וכתבה מאחורי התמונה: קטע משיר גרמני החוזה את נפילת יהודה ולאחר מכן הוסיפה את הפסוק: "הנר עונה ויהודה לעולם תשב".

הרב עקיבא פוזנר ורעייתו הרבנית רחל פוזנר נמלטו מגרמניה עוד לפני עליית הנאצים לשלטון וקראו לקהילת קיל להימלט מהמקום. אלא שהתמונה הפכה לסמל. סמל נצחון האור על החושך.

הלילה כתשובה להחלטת מועצת האום כנגד הבנייה בירושלים וביהודה ושומרון, ביקש ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, מנכדו של הרב פוזנר, שהחנוכייה נמצאת ברשותו בימי החנוכה, (ובשאר הימים מוצבת ביד ושם) לבוא להדליק את הנר השני בקבר יוסף. ובזאת לחזק את תושבי השומרון ועם ישראל, ובכדי לאמר באופן ברור כי כמו אז גם היום. סופו של האור לנצח את החושך. סופה של אירופה להבין כי לא ניתן יהיה להשמיד את עם ישראל ולעצור את תקומתו בארצו. יחד איתו הדליקו את הנר קצין הגמ"ר אוגדת איו"ש סגן אלוף מקי סיבוני ורס"ן אליצור טרבלסי קצין הגמ"ר חטיבת שומרון

מנסבך סיפר את סיפור החנוכייה ואמר במקום:

"אני מרגיש שאם סבתא שלי שצילמה את התמונה וכתבה מה שכתבה לפני 85 שנה, הייתה חיה היום היא הייתה רואה ששום דבר לא השתנה. אירופה ממשיכה לרדוף את העם היהודי. ומה שיחזיק אותנו היום זה אך ורק שלטון יהודי בארץ ישראל. אין לנו לשים לב מה יגידו הגויים. כי אנחנו יודעים מראש מה הם יגידו אנחנו צריכים לבנות ולחיות

המסר החשוב ביותר שסבא וסבתא שלי השאירו אחריהם הוא 90 נכדים נינים וילדים שכולם חיים בארץ ישראל. זה מסר האחדות וההיאחזות בארץ ישראל שהם השאירו אחריהם

דגן שיזם את הדלקת הנר במקום אמר: "אין דבר יותר סמלי מהדלקת נר חנוכה. דווקא היום. יומיים לאחר ההחלטה הפושעת של מועצת האו"ם כנגד הבנייה בהתיישבות ובירושלים. דווקא בקבר יוסף. להדליק דווקא את החנוכייה הזו של משפחת פוזנר שמסמלת יותר מכל את נצחון האור על החושך. ביקשנו להדליק את החנוכייה הזו היום בקבר יוסף כדי לחזק את עמידתנו, את עמידתו של עם ישראל מול הנסיונות החוזרים ונשנים של אירופה לפגוע בעם ישראל ולמנוע את תקומת עם ישראל בארצו. ובכדי להזכיר לכולנו שאם לפני 76 שנים ניצח האור את החושך אל מול אירופה. אין לנו ספק שגם הפעם ינצח האור את החושך אל מול אותה אירופה בדיוק".