התפקיד החלול של סגן שר הביטחון

מאז שנבחר כ"הפתעת הפריימריז" בבית היהודי לפני כשנתיים ועד למעמדו כיום, עברו על הרב בן דהן לא מעט סערות. פרשות הזקנים, ספרי התורה, תודעה יהודית והפניות שלא הצליח לפתור, מעמידות בסימן שאלה את מידת התאמתו לתפקיד סגן שר הביטחון

חדשות כיפה משה ויסטוך 24/02/17 00:29 כח בשבט התשעז

התפקיד החלול של סגן שר הביטחון
Danielle Shitrit, פלאש 90, צילום: Danielle Shitrit, פלאש 90

רק לפני כשנתיים סימן ח"כ הרב אלי בן דהן מעבר מוצלח מתקומה לבית היהודי כשקיבל בבחירות המקדימות של המפלגה, את מספר הקולות הגבוה ביותר והיה שני רק לשרה איילת שקד. האיש שהתחבב על כולם והביא עמו רזומה מרשים מתקופתו כמנהל לשכתו של הרב מרדכי אליהו זצ"ל, מנכ"ל בתי הדין הרבניים ובהמשך סגן שר הדתות, נחת באופן טבעי בכס סגן שר הביטחון. אך מבחינת גורמים רבים בציונות הדתית, מה שהחל בהבטחה גדולה התברר במהרה כאכזבה גדולה לא פחות. בעיות רבות, פרטניות וכלליות, הונחו על שולחנו של הרב בן דהן והתחושה בקרב רבים מהפונים היא שהם לא זכו למענה אמיתי. בנוסף לכך, על שמו של סגן השר הסרוג ממפלגת הציונות הדתית, רשומה אחת מתקופות השפל ביחסים שבין צה"ל למגזר הדתי-לאומי.

"לבן שלי יש בעיות נשימה" אומר ל'כיפה' א' שבנו משרת כלוחם שריון, "ובכל זאת הוא התעקש לא להוריד פרופיל ולשרת בקרבי". לאחר שבנו התגייס לשיריון וסיים את הכשרתו, העבירו אותו לגדוד אחר ושיבצו אותו במפקדה. "הוא ניסה לשנות את זה, אך נאמר לו שזה הצורך".

יש לציין שבנו של א' הוא תלמיד ישיבת הסדר ומעבר לרצונו לשרת בפלוגה מבצעית, השירות לצד חיילות היה קשה לו מבחינה דתית. אביו מספר ששאל את מפקדיו הקודמים לפשר השינוי, "המ"פ הקודם אמר לי שהציונים שלו היו טובים כך שהמעבר לא היה על רקע מקצועי". לטענתו, בנו "היה במצב נפשי לא טוב, לכן העברתי פניה לסגן שר הביטחון. ובדרכים דיפלומטיות אמרו שזה ייקח שבועיים. כעבור שבועיים התקשרתי ללשכה ואמרו לי שעדיין אין תשובה".

משלא קיבל מענה לפנייתו גם לאחר פרק זמן נוסף, התקשר א' שוב ללשכת סגן השר שם נאמר לו "שהתקשרו אלינו ואמרנו שהחלטנו לרדת מהסיפור. כמובן שלא היה ולא נברא מכיוון שאף אחד לא דיבר איתנו ומעולם לא אמרנו שוויתרנו. כאן הבנתי שמנסים למרוח אותנו".

"חשוב לי לציין" הוא אומר, "שלפני שפנינו לסגן השר, אמרו לי כמה אנשים שאין בזה טעם מכיוון שגם הם פנו אליו בנושאים שונים ולמרות זאת הבעיה שלהם לא נפתרה". בסופו של דבר, בין היתר גם בעקבות פניית 'כיפה', נפתרה הבעיה והחייל השתלב בשנית בפלוגה מבצעית כפי שביקש.

הרב בן דהן נולד לפני 63 שנה בקזבלנקה שבמרוקו ועלה לארץ בגיל שנתיים. הוא גדל בבאר שבע והיה כדורגלן מצטיין. בהמשך עבר ללמוד בישיבת 'נתיב מאיר' וב'מרכז הרב' והתגייס לחיל התותחנים עד שחרורו כקצין אג"ם בדרגת סרן. בתחילת שנות ה-80 מונה למנהל לשכתו של הרב הראשי דאז הרב מרדכי אליהו ויזם את מערך הכשרות הארצי שעד אז לא היה קיים.

 

(צילום: פלאש 90)

 

בשנת 1989 החל לכהן כמנכ"ל בתי הדין הרבניים ופעל רבות למען נשים עגונות. ב-21 שנות כהונתו הנהיג שינויים רבים, כמו שלילת רישיון הנהיגה של בעל סרבן גט, עיכוב יציאה מהארץ, עיקול חשבון הבנק ושלילת תעודת המקצוע שלו. והרחיב את הסמכויות של בית הדין הרבני על מנת לאפשר להם להרחיק בעל מכה מביתו. לאחר עזיבתו שימש לתקופה קצרה כמנכ"ל משרד הדתות והרבנות הראשית.

הרב בן דהן קצר שבחים רבים על פועלו בתפקידיו השונים עד שנכנס לשדה הפוליטי. אז השבחים התנגשו עם התנהלותו, כמו בסיפור שבדוגמא הבאה.

בחור דתי שביקש להתגייס ליחידה המסתערבת של מג"ב, מצא את עצמו בסופו של דבר מגוייס לגדוד המעורב 'קרקל'. לדברי קרוב משפחתו, "שאלו אותו לפני הגיוס עד כמה הוא מוכן לשרת עם בנות. הוא התלבט מה לכתוב, כי אם הוא היה רושם שבכלל לא היו מגייסים אותו למג"ב ואם הוא היה כותב שאין לו בעיה בכלל החשש היה שיישלח לקרקל. לבסוף הוא רשם תשובת ביניים ולצערנו החשש שלו התאמת והוא נשלח לגדוד המעורב".

תחילה ניסו בני המשפחה לפתור את הבעיה באמצעות הצינורות המקובלים. כשהדבר לא עלה בידם, הם פנו לסגן השר ואף נפגשו עמו בלשכתו. "הרושם שהם קיבלו היה שהרב בן דהן מתכוון לטפל בזה בעצמו, אך בפועל העניינים לא זזו והחייל נשאר בקרקל". בסופו של דבר, התייאשו בני המשפחה מהסחבת בעניינם. ו-"הם הפעילו קשרים אחרים שהיו להם ותוך זמן קצר הוא באמת עבר מקרקל ליחידה אחרת ולא מעורבת".

יש לציין שבתחילת דרכו של הרב בן דהן בפוליטיקה, לא היו נגדו כמעט תלונות. לכנסת ה-19 נבחר בן דהן מטעם מפלגת תקומה ושובץ במקום הרביעי והמשוריין של הבית היהודי, שרצה לראשונה תחת הנהגתו של נפתלי בנט. לאחר הבחירות ב-2013 מונה הפוליטיקאי הטרי לסגן שר הדתות, אך בפועל הוא תפקד כשר ופעל רבות לביצוע רפורמות בשירותי הדת בדגש על הנגשת שירותי המשרד לציבור ומתן שירות אדיב ומסביר פנים.

לקראת הבחירות ב-2015 הודיע בן דהן כי הוא עוזב את תקומה וחובר לבית היהודי מתוך כוונה להתמודד במסגרתה בפריימריז. רבים חשבו שזו טעות לוותר כך על שיריון וללכת אל הלא נודע, אך סגן שר הדתות היוצא כבש את צמרת המפלגה ונבחר למקום השני. המהלך הוכתר כהצלחה והיווה חותמת רשמית להתערותו בה והפיכתו לאחת הדמויות האהובות והמשפיעות בציונות הדתית.

"כפו אותך עלי"

הרב בן דהן מונה לתפקיד סגן שר הביטחון במה שנראה כקידום משמעותי. כמספר שתיים במשרד החשוב, סברו רבים בציונות הדתית שהוא יצליח להטביע את חותמו ולנווט יחדיו עם השר דאז משה יעלון, את ספינת הביטחון של ישראל.

 

(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

 

כבר בתחילת תפקידו הבין סגן השר, כי מבחינתו של יעלון הוא מהווה מטרד והדבר התבטא בכך שקיבל מעט מאוד סמכויות והמתח בין השניים עלה לא פעם מעל פני השטח. בהסכמים הקואליציוניים בין הבית היהודי לליכוד נקבע כי בן דהן יהיה אחראי על המנהל האזרחי, תחום משמעותי מאוד ומשפיע על ההתישבות ביו"ש. יעלון לא אהב את הסיכום ושינה כיוון. לאחר דין ודברים פורסם כי יעלון הסמיך את בן דהן לטפל בנושאים הבאים: מערך הגיור בצה"ל, המכינות הקדם צבאיות וישיבות ההסדר, השוואת חקיקה מישראל ליו"ש, ופרויקטים של תשתיות ציבוריות ביו"ש.

כפי שהעיד הרב בן דהן עצמו, גם הסמכויות האלה היו סוג של הכרח שיעלון לא אהב:לאחר התפטרותו של יעלון סיפר בן דהן בראיון לערוץ הכנסת כי "השר משה בוגי יעלון אמר לי בפגישתנו הראשונה שהוא לא זקוק לסגן, אבל 'כפו אותך עלי'.

לפני למעלה משנה השתתף בן דהן בהפגנה על הכביש בו נרצח אשר חסנו הי"ד. המשנה ליועמ"ש, דינה זילבר כתבה אז לשר יעלון כי ההפגנה לא הייתה חוקית וזו התנהלות לא ראויה של בן דהן. יעלון אמר אז בתוכנית 'פגוש את העיתונות': "אני רואה את הדבר בחומרה. אנזוף בבן דהן", והוסיף: "הוא מקבל סמכויות ממני וגם מקבל על הראש ממני. הנושא ייבדק. גם סגן שר צריך לפעול לפי החוק".

מספר חודשים לאחר שנכנס בן דהן לתפקיד, הגיעה ההפתעה הראשונה שבישרה את העתיד לבוא וניבאה את מערכת היחסים העכורה שהתפתחה בין צה"ל לציונות הדתית, כשבעין הסערה נמצא לא פעם סגן השר בן דהן.

בחר להסתכל על חצי הכוס המלאה

בינואר 2016 קיבל הרמטכ"ל גדי איזנקוט בשיתוף עם שר הביטחון משה יעלון, החלטה להוציא את ענף תודעה יהודית מידי הרבנות הצבאית והעברתו לאכ"א. המהלך שגרר ביקורות קשות מצד רבני הציונות הדתי וחלקים גדולים במגזר הדתי, היה הצעד הראשון מיני רבים שערער את מעמדה של הרבנות הצבאית בצה"ל ולא פחות מכך הציב סימן שאלה על תיפקודו של הרב בן דהן. בניגוד לרבים ואולי כחלק מנאמנותו למערכת, סגן שר הביטחון לא היה שותף מלא לגינוי ההחלטה ובחר להסתכל על "חצי הכוס המלאה" והיא העובדה שהענף עבר לאכ"א ולא לחיל החינוך.

מספר שבועות לאחר מכן, יצאה הוראה חדשה שהציתה סערה נוספת, "סערת הזקנים". בצה"ל שינו את הליך אישור גידול הזקן ושוב פגעו בסמכויות הרבנות הצבאית, כשבחרו להוציא את מתן האישורים מידיה ולהעבירה לקציני השלישות. סגן שר הביטחון ניסה להתערב ולשנות את רוע הגזרה ולאחר זמן קצר הצהיר חגיגית בתקשורת כי לצבא אין שום עניין למנוע מחיילים דתיים לגדל זקן וכי "סערת הזקנים מאחורינו". מאחורינו? לא בדיוק.

בפועל התלונות מצד החיילים המשיכו לזרום. בחטיבת הנח"ל, נדרשה מחלקה שלמה של חיילים דתיים לגלח את זקנם, זאת למרות שהגישו את הטפסים הרלוונטים מספר פעמים. לטענתם, ההליך כולו התנהל בצורה בעייתית והעלה את החשש ש-"המערכת מעוניינת להקשות עלינו בהשגת האישור". במקרה נוסף, התלונן חייל דתי מחטיבת גבעתי על כך שבקשתו לקבל אישור לגידול זקן, נדחתה וכשהגיש ערעור הוא נדחה גם כן.

"הבטיח לי אישית שהמראות האלה לא יישנו יותר"

בסיפור אחר שהגיע לפתחו של סגן השר, דווחה אמא על בנה, תלמיד ישיבת הסדר, ששירתבשריון ונדרש "להתגלח תוך יממה, ולא, יעמוד למשפט". לבסוף הצליח הבן להוציא פטור רפואי שאותו חידש כל שבועיים, אך אמו אמרה כי "ממש תמוה שזו ההתנהלות בצבא" ובנוסף לכך אמרה "שבמשך תקופה הם לא קיבלו מענה מלשכת בן דהן".

 

(צילום: פלאש 90: למצולם אין קשר לכתבה)

 

סערת הזקנים לא היתה הבעיה האחרונה. בקיץ 2016 תועדו חיילי צה"ל כשהם מקיימים פעילות עם ילדי מסתננים בדרום ת"א, זאת למרות שעל שאילתה של ח"כ אמיר אוחנה מהליכוד חודשיים קודם לכן, ענה בן דהן כי "הטענה שצה"ל, בפעילות התנדבותית בקהילה, מעודד הסתננות, איננה נכונה ומשוללת כל יסוד. חל על צה"ל איסור לביצוע פעילות במוסדות פרטיים, או בעלי זיקה פוליטית". בנוסף הודיע הרב בן דהן כי פנה לגורמים הממונים על העדויות כדי שיבחנו את הדבר.

שפי פז, הפועלת רבות למען השכונות בדרום ת"א, פרסמה בזמנו בדף הפייסבוק שלה, שעל אף הבטחותיו של סגן שר הביטחון, הפעילויות ממשיכות להתקיים, "סגן שר הבטחון, אלי בן דהן מהבית היהודי, לא פחות ולא יותר, הבטיח לי אישית שהמראות האלה לא יישנו יותר" כתב פז והוסיפה תיעוד ותמונות בו נראים חיילי צה"ל משחקים עם ילדי מסתננים. בהמשך תהתה פז ושאלה שאלה שהחלה להטריד רבים בציונות הדתית, האם "ליעל גבירץ ולעמותת אליפלט יש יותר כוח והשפעה בצבא מאשר לחברי כנסת ולסגן שר הביטחון?".

"ממליץ לסגן שר הביטחון לבדוק את הנעשה בשטח"

בתקופתו של נציג הבית היהודי במשרד הביטחון, צפה גם בעיית הכנסת ספרי התורה בצבא. בצה"ל שינו והסדירו את מדיניות התרומות, אך נדמה שלפחות לגבי ספרי תורה ההליך רק הפך לקשה ומסורבל עוד יותר. הרב בן דהן נדרש גם לסוגיה הזו ומיהר לכתוב בדף הפייסבוק שלו שמבירור שעשה עם ראש אכ"א דאז, האלוף חגי טופולנסק, עלה כי אין כל איסור להכניס ספר תורה, "שוחחתי עם ראש אכ"א בנושא האיסור כביכול, על קיום אירועי הכנסת ספר תורה בבסיסי צה"ל. בשיחתנו ביקש ראש אכ"א להבהיר כי לא היה איסור כזה ולא קיים איסור כזה וכי בצה"ל מכבדים ומעריכים את מסורת ישראל ומעוניינים בהכנסות ספרי תורה לבסיסיו".

מי שלא אהב את הקביעה הזו הוא חבר מפלגתו של סגן שר הביטחון, ח"כ מוטי יוגב, שהתייחס בזמנו לדברי ההרגעה של צה"ל והרב בן דהן ואמר: "אי אפשר לטמון את הראש בחול. אני מעריך ומוקיר את ידידי ח״כ הרב אלי בן דהן אבל ממליץ לסגן שר הביטחון לבדוק את הנעשה בשטח ואת ההנחיות שניתנו באכ״א, בטרם יגיב".

 

(צילום: באדיבות המצלם)

 

סיפור נוסף שלטענת הנוגעים בדבר לא זכה לטיפול יעיל מצדו של הרב בן דהן, מתייחס לבחור מהצפון שעקב בעיות נפשיות, התחמק מלהתגייס לצבא. לדברי בת המשפחה "מדובר בבחור שסובל מהתקפי חרדה. לטיולים שנתיים הוא פחד לצאת וגם בטיולים משפחתיים הוא היה נשאר ער כל הלילה".

לאחר מספר שנים של עריקות, נעצר מ' והוכנס לכלא צבאי. משפחתו ניסתה ללא הצלחה לשכנע את שלטונות הצבא שמדובר במקרה חריג ולבסוף הם פנו לסגן השר לעזרה. בסופו של דבר, לאחר מספר התקפי חרדה בכלא שסיכנו את חייו, שוחרר מ' מצה"ל באופן רשמי כשלטענת בת המשפחה הם לא ידעו מי בדיוק עזר להם מכיוון שנעשתה פניה לכמה גורמים, אך לדעתם "הטיפול היה ארוך ומסורבל ביחס למקרה הדחוף".

לעומת המקרים האלה, חשוב לציין שישנם מקרים נוספים בהם סגן השר הצליח להטות את הכף לטובת הפונים, כפי שקרה לבנה של צופית. "הבן שלי קיבל שיבוץ לגדוד 'ברדלס' ולאחר שלא הצלחנו לשנות זאת באמצעים הרגילים, פנינו ללשכת סגן שר הביטחון". לדבריה, הפניה נענתה במהירות מכיוון ש-"תוך זמן קצר ולפני מספר ימים, התבשרנו שהצבא החליט לאפשר לבני מנילה (שאלון העדפות, מ.ו.) חדשה, כשאת האפשרות לגדודים מעורבים הורידו מסל האפשרויות".

"לא מבין מה הוא עושה שם"

גורמים המקורבים לרב בן דהן מציינים שחוץ מהסיפור הזה, ישנם מקרים רבים שסגן השר התערב בהם והצליח לפתור לרווחת הפונים. לדבריהם המקרים שלא נפתרו הם בודדים ויוצאים מן הכלל שאינם מעידים על הכלל.

מי שמכיר את הרב בן דהן מקרוב, הוא הרב עמיחי אליהו, מנכ"ל אגוד רבני קהילות ונכדו של הרב מרדכי אליהו, שהרב בן דהן היה לו כבן בית. לכתבה הזו סירב אליהו להתראיין, אך חיפוש קל בארכיון, העלה דברים מאוד חריפים וביקורת מאוד נוקבת שאמר בראיון ל'כיפה' רק בקיץ האחרון. ביחס להתנהלותו של סגן השר בטח לאור הציפיות ממנו, הוא אמר שלעתים נראה שהרב בן דהן "לא מבין מה התפקיד שלו שם".

לטענתו, "לא היתה לנו תקופה כ"כ גרועה בצבא מבחינת חוקים ואווירה אנטי דתית כמו בתקופה האחרונה, ועל הכל מכסה הרב אלי בן דהן". בדברים שאמר אז הוא הלין על כך שהמצב רק החמיר מאז שהוא מונה לתפקיד סגן שר הביטחון ועליו לעשות מהלך אחד בלבד, "המצב נהיה יותר גרוע מאז שהוא בתפקיד. הרב אלי בן דהן צריך לקום ולמחות ולעזוב את משרד הביטחון. זה מה שמצופה ממנהיג ולא לבוא ולמכור לאנשים שהוא פועל ועושה דברים טובים".

לסיום, הוא אמר כי אם הרב בן דהן היה באופוזיציה ולא בתפקיד ממלכתי הוא היה צועק כנגד הדברים שמתרחשים בצבא, "הוא משמש כסות, אם הוא היה באופוזיציה הוא היה צועק וזועק. הוא בעצמו אמר לי אני כרגע בתפקיד במשרד הביטחון אני לא יכול צעוק. האמירה הזאת אומרת דרשני, האמירה הזאת היא הכי בעייתית".

אז מה הסיבות לכך שלפחות מבחינה ציבורית, דווקא איש הציונות הדתית, סגן השר הרב בן דהן, הוא אחד החתומים באופן מהדהד על המשבר החמור ביותר שהיה אי פעם בין צה"ל לציבור הדתי-לאומי? יתכן ומדובר באופי התפקיד ובעובדה שמראש לסגן שר ובטח לסגן שר הביטחון, אין סמכויות כל כך נרחבות. יתכן גם שבן דהן ניחן בחוסר מזל משווע ושתקופה סוערת כל כך היתה "משחירה" כל דמות פוליטית מוכשרת ואהובה ככל שתהיה. גם לטוענים שלציבור הסרוג יש ציפיות מוגזמות מנבחריו ושעליו להתבגר, בהחלט יש על מה להסתמך. ואולי מדובר באדם רב פעלים באופן כללי, שלמשרת סגן שר הביטחון הוא פשוט לא מתאים.

מלשכת סגן השר הרב אלי בן דהן נמסר בתגובה כי "סגן שר הביטחון פועל לסייע לכל פונה ופונה. זאת על אף ששר הביטחון הוא זה שאמון על הצבא ולא סגנו. לצערנו בכתבה מנסים גורמים אינטרסנטיים להראות את החלק הקטן של הכוס הריקה ולהתעלם מרוב הכוס המלאה של עשייה למען עם ישראל וההתיישבות ביו"ש. למרות הניסיון הפתטי להטלת רפש בסגן השר, הוא ימשיך לפעול למען עם ישראל ככל יכולתו במגוון נושאים".

במישור המעשי ומבחינה פוליטית, שום דבר מבין הסיבות האפשריות שנמנו למעלה, לא באמת מעניין ולא בהכרח חשוב, מכיוון בפוליטיקה כמו בפוליטיקה מבחן התוצאה הוא בעיקר זה שקובע. כל מה שנותר הוא להמתין בסבלנות לפריימריז הבאים של הבית היהודי, כדי להיווכח מקרוב האם לתקופת כהונתו הסוערת של הרב בן דהן כסגן שר הביטחון, תהיה השפעה אם בכלל, על מיקומו ומעמדו בתוך המפלגה.