התנגדות גורפת למתווה העתקת עמונה

לאחר דחיית מועד ההצבעה על חוק ההסדרה, בעמונה ובמשרד החוץ מתנגדים לפתרון 'נכסי הנפקדים'. במטה המאבק מתנגדים אידיאולוגית לפתרון העתקת היישוב, ואילו במשרד החוץ טוענים שפתרון זה יהווה בעיה משפטית ומדינית

חדשות כיפה משה ויסטוך 30/10/16 20:30 כח בתשרי התשעז

התנגדות גורפת למתווה העתקת עמונה
דוברות, צילום: דוברות

מטה המאבק למען עמונה ומשרד החוץ מתנגדים לפתרון , עליו עמלים במערכת הפוליטית, לפיו יועתק היישוב לשטח אחר הנחשב כנכסי נפקדים.

במכתב ששלחו נציגי עמונה לראש הממשלה, שר הביטחון, שרת המשפטים ושר החינוך, הם מציינים שהם מתנגדים לפתרון המתגבש, לפיו יהרס היישוב ויועבר לשטח אחר בכלל ולשבות רחל בפרט. "לצערנו נדמה", הם כותבים, "כי גורמים שוניםמנצלים ניצול ציני את מצוקתם של תושבי עמונה ומנסים לקדם את תכנית "שבות רחל", על אף דעתם הנחרצת של התושבים ומבלי לכבד את החלטתם". בהמשך הם מאיימים, כי אם תבקש המדינה מבית המשפט, לכלול את פתרון "שבות רחל" בבקשת דחיית הפינוי "נודיע לבית המשפט באופן מיידי, כי אנחנו, כתושבי עמונה וכנושא הבקשה, מתנגדים לעצם בקשת הדחיה".

(צילום מסך)

משרד החוץ מתנגד גם הוא למתווה המוצע, אך זאת משיקולים אחרים לגמרי. ב'הארץ' מפרסמים שגורם בכיר במשרד, ציין כי משרד החוץ סבור שהמתווה המוצע מנוגד לחוק הבינלאומי ובנוסף יישומו עלול לגרום לישראל נזק מדיני כבד. לדבריו, כך כותבים ב'הארץ', נציגים של משרד החוץ הציגו את העמדה הזו בישיבה שהתקיימה במשרדו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בתחילת החודש ועסקה במתווה להעתקת עמונה. אנשי המשרד טענו בישיבה כי ביצוע המהלך, בתפר שבין הבחירות בארה"ב ב-8 בנובמבר להשבעת הנשיא הנבחר ב- 20 בינואר, תהווה בעייה משפטית בינלאומית ובעייה מדינית מול מועצת הביטחון של האו"ם.

טענה נוספת שהעלו נציגי משרד החוץ, היא שהממשל האמריקאי הבהיר לישראל כי הוא מתנגד למתווה "נכסי הנפקדים", בטענה שהדבר מהווה הפרת התחייבות הממשלה, כפי שנתן ראש הממשלה נתניהו לנשיא ארה"ב ברק אובמה לפיה ישראל לא תרחיב או תקים יישובים נוספים ביהודה ושומרון.

יש לציין כי בשל התקרבות מועד הפינוי, כפי שקבע בג"צ, הוחלט לפני כשבועיים בפגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשרי הבית היהודי נפתלי בנט ואיילת שקד כי המדינה תבקש מבג"ץ דחייה נוספת של חצי שנה בביצוע צווי הפינוי. היום היתה הממשלה אמורה להצביע על חוק ההסדרה, אך היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, פנה לשרי הליכוד בבקשה לדחות את הדיון בחוק ההסדרה בטענה כי ההחלטה בנוגע לחוק תקשה עליו לבקש משופטי בג"ץ דחייה במועד פינוי עמונה. לבסוף, לאחר התייעצות שקיים נתניהו, עם השר בנט והשרה שקד, הוחלט לדחות את מועד ההצבעה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן