התלמידים הניחו תפילין – והושעו מהלימודים

תלמידי תיכון עירוני ה' בחיפה, שהקימו דוכן להנחת תפילין בחצר בית הספר, הושעו מהלימודים בטענה כי מדובר בחריגה מנהלי בית הספר. מנהל בית הספר: התלמידים הושעו מפני שהתחצפו

חדשות כיפה אורי פולק 06/03/12 10:53 יב באדר התשעב

התלמידים הניחו תפילין – והושעו מהלימודים
ויקפידיה ללא זכויות, צילום: ויקפידיה ללא זכויות

בית הספר עירוני ה' בחיפה השעה מהלימודים שלושה מתלמידיו אשר הניחו תפילין בהפסקת עשר בחצר בית הספר, זאת לאחר שביקש מהם להפסיק להתפלל בחצר. למעשה, התלמידים הקימו דוכן בחצר בית הספר, בו הם הציעו לחבריהם להניח תפילין, זאת בניגוד להנחיות בית הספר אשר מאפשר תפילה בבית מדרש קטן המופעל על ידו במבנה.

אחד מהתלמידים סיפר למקומון בעיר חיפה כי "זו כבר פעם שנייה שאני והחברים שלי מניחים תפילין בבית הספר. ביום שני כשהנחנו את התפילין בחצר בית הספר, ניגש אלינו מנהל בית הספר שלומי דהן, וביקש מאיתנו להפסיק באופן מיידי להניח תפילין. הסברנו לו שאנחנו לא יכולים להפסיק באמצע. לא ידעתי שבבית ספר יהודי אני אמור לקבל אישור להניח תפילין. הבטחנו לו שכשנסיים להניח את התפילין, וכששאר התלמידים שהתקבצו סביבנו ורצו גם להניח תפילין יניחו את התפילין, נסיים להתעסק בזה, אך הוא לא קיבל את זה וצעק עלינו שאנחנו מושעים באופן מיידי".

בתגובה לאירוע החמור שיגר יו"ר המועצה הדתית בחיפה, אבי ויצמן, מכתב למנהלת המחוז במשרד החינוך. "אני רואה בחומרה את התופעה הזו וסבור כי כשמנהל בית ספר רואה תלמידים מניחים תפילין, עליו לעטוף אותם באהבה", טען ויצמן, שציין כי "היום בבתי הספר בהפסקות ניתן למצוא אלימות, סמים ואונס, ולכן קשה לי להבין את התגובה הקשה הזו של מנהל בית הספר. מדובר בכפייה לכל דבר".

מנגד, יו"ר ועד ההורים בבית הספר, חזי חרל"פ, צידד בעמדת המנהל וקבע כי אין מקום לפעילות דתית בחצר בית הספר. "בית ספר עירוני ה' מגלה סובלנות דתית, אם מישהו רוצה באופן אישי להניח תפילין, איש לא ימנע זאת ממנו. אותם תלמידים רצו לשכנע תלמידים אחרים להניח תפילין, וזה לא מסוג הפעילויות המותרות בשטח בית הספר", הסביר חרל"פ.

לדבריו, "מדובר בבעיית משמעת כמו כל בעיית משמעת אחרת. התלמידים יכלו לנסות לקבל אישור מוקדם לצורך הפעילות הזו. יש צורך בחוק שיקבע שהכניסה לבית הספר צריכה להיות שטח סטרילי, שבה אף אחד לא יוכל לנסות למכור את מרכולתו, בין אם זו אידאולוגיה ובין אם זו ספרות זולה".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "הנהלת בית הספר הקצתה לתלמידים בית מדרש, שבו ניתן להניח תפילין באופן ראוי ומכובד. שני תלמידים בחרו להציב, ללא אישור, שולחן להנחת תפילין ברחבת בית הספר וכשנתבקשו לעבור לבית המדרש, הגיבו בבוטות ועל כך הושעו".

שלומי דהן, מנהל בית הספר, הסביר כי התלמידים "לא נענשו משום שקיימו מצוות הנחת תפילין, אלא משום שלא נענו להנחיות מנהל בית הספר, התחצפו ולא כיבדו את מוריו. בית הספר מכבד את המאמינים ומאפשר לכל תלמיד לנהוג על-פי דרכו ואמונתו".

עוד ציין דהן כי "עירוני ה' אף מפעיל בית מדרש, שבו יכולים תלמידים המבקשים זאת, להתפלל ולהניח תפילין. בית ספר עירוני ה' מקפיד לחזק את ערכי היהדות בקרב התלמידים, והם אף נדרשים לעמוד בבחינת בגרות ביהדות, בנוסף לזו בתנ"ך".