"התוכנית החדשה בתנ"ך – מפני שמחצית מהתלמידים נכשלו בבגרות"

כך מסבירה מירי שליסל, המפקחת על לימודי התנ"ך במנהל לחינוך דתי, בהתייחס לביקורת שהתעוררה על תוכנית הלימודים החדשה. "אנחנו במערכה שהדוברים לא יודעים על מה הם מדברים", היא טוענת

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 25/07/12 10:13 ו באב התשעב

"התוכנית החדשה בתנ"ך – מפני שמחצית מהתלמידים נכשלו בבגרות"
MC Quinn-cc-by, צילום: MC Quinn-cc-by

"יצאנו לתוכנית הלימודים החדשה בתנ"ך, בין היתר לאור העובדה כי חצי מהניגשים לבגרות בהיקף 3 יחידות לימוד - נכשלו" - כך מסבירה מירי שליסל, המפקחת על לימודי התנ"ך במנהל לחינוך דתי, בפגישה שערכה בסוף השבוע שעבר עם פורום רבני "בית הלל", בהתייחס לפולמוס התנ"ך שהתעורר באחרונה סביב גישות הלימוד השונות.

במסגרת המפגש, שסוכם בבלוג "רב צעיר", הציגה שליסל סקר שנערך לפני כשש שנים בקרב מורים ומורות לתנ"ך, ממנו עלה כי 64% מהם אמרו כי "במידה מועטה ומועטה מאוד" ניתנה להם האפשרות ללמד באופן שהם מאמינים שצריך ללמד תנ"ך. "הצרכים שעלו מהמורים, שהביאו אותנו לתוכנית החדשה, הם למקד את חומר הלימודים ולהתאים אותו למספר שעות הלימודים הקיימות", הסבירה שליסל.

מאחורי תוכנית התנ"ך החדשה עמדה ועדת מקצוע שתפקידה, לדברי המפקחת, היה לקבוע "מה ילד בבית ספר בחמ"ד צריך לדעת בתנ"ך כשהוא מסיים את כיתה י"ב". לדבריה, החלטות הועדה, בסיכומם של דיונים, התמקדו ברצון שהתלמידים "ילמדו את דבר ה' ויבחינו בין ספרות לדבר ה'". מטרה נוספת שהועדה ביקשה לחדד בקרב התלמידים היא הבנת הרצף הנכון של נבואות התנ"ך והתאמת דברי התנ"ך לתקופה בה נאמרו.

"הצעד הבא היה להתאים את היקף הלימוד למספר שעות הלימוד", המשיכה שליסל, "הרצון היה לדרוש מהמורים ללמד בצורה רצינית אך גם להספיק ולדעת שהם יכולים להספיק את החומר. המצב כיום הוא שבמספר השעות המוקצות ממשרד החינוך ללימוד תנ"ך אין סיכוי להספיק אפילו חלק ניכר מהחומר. באולפנות יש פי שלוש או ארבע שעות תנ"ך מהמספר המתוקצב על ידי משרד החינוך".

שליסל הודתה כי אתר האינטרנט של המפמ"ר לתנ"ך הוא שהצית את הפולמוס האחרון, אך תירצה כי "מרבית החומרים ממנו נלקחו מאתרים של ישיבות שונות מתוך רצון לתת מקום לכל הקולות בחמ"ד. ההעשרה לפעמים כלל לא כוונה לתלמידים אלא דווקא למורים. אכן, היו טעויות שנעשו ודברים שלא היו מתאימים שעלו לאתר - והוסרו ממנו לאחר מכן", היא ציינה.

על אף ההתקפה על תוכנית הלימודים אותה היא מובילה, המפקחת ציינה כי "תפקידי הוא לא לנצח מלחמות, אלא לייצג את המורים. אנחנו נמצאים במערכה שהדוברים לא יודעים כמעט כלום על מה הם מדברים. הוא דיון אמת, רואים את הכאב של הדנים, שכן הדברים יקרים ללבם של כל הצדדים".