התגלה בחפירות בלכיש: בית כסא מבית ראשון

'מקדש שער' מתקופת בית ראשון נחשף בחפירות ארכיאולוגיות בגן הלאומי בתל לכיש. בין הממצאים: עדויות לביטול הפולחן במקום על ידי חזקיהו המלך. השר אלקין: "ממצאים חדשים אלה הופכים לנגד עיננו לפסוקי התנ"ך ומדברים בקולם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/09/16 15:17 כה באלול התשעו

התגלה בחפירות בלכיש: בית כסא מבית ראשון
איגור קריימרמן, צילום: איגור קריימרמן

תגלית חשובה ויוצאת דופן נחשפה בחפירות ארכיאולוגיות בגן לאומי תל לכיש: 'מקדש שער' מתקופת בית ראשון (המאה ה-8 לפני הספירה), ובו מה שמתפרש כעדויות מרתקות לביטול הפולחן במקום בידי חזקיהו המלך, כפי שתואר בספר מלכים ב' - "הוא הסיר את הבמות ושיבר את המצבות וכרת את האשרה..." (מלכים ב', יח', ד').

החפירה הארכיאולוגית נוהלה בחודשים ינואר-מרץ ע"י רשות העתיקות, ביוזמת משרד ירושלים ומורשת ובשיתוף רשות הטבע והגנים, לטובת המשך פיתוח גן לאומי תל לכיש למבקרים. חלקו הצפוני של השער נחשף לפני עשרות שנים ע"י משלחת בריטית ומשלחת של אונ' תל אביב, והחפירה הנוכחית עסקה בחשיפה מלאה של השער. חשיפה זו, העלתה כי מדובר בשער הגדול ביותר המוכר בארץ מתקופת בית ראשון.

(צילום: הדמיה של שער העיר בלכיש: אדריכלים רם שואף והילה ברגר און, מנהל השימור ברשות העתיקות)




לדברי סער גנור, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, "גודלו של השער תואם את הידע ההיסטורי והארכיאולוגי, לפיו לכיש היתה עיר מרכזית - השנייה בחשיבותה אחרי ירושלים". לפי תיאורי המקרא, שערי הערים היו המקום בו "הכל קורה": זקני העיר, השופטים, המושלים, המלכים והפקידים- כולם נהגו לשבת על ספסלי שער העיר. ספסלים אלה נמצאו בחפירה שלנו".

אחת התגליות שהתגלו באתר הוא גם בית כסא שמטרתו הייתה כדי להעצים את ביטול הפולחן במקדש השער, בנוסף לקטימת קרנות המזבח על ידי הצבה בקודש הקודשים את בית כיסא, כדי לטמא את המקום סופית.

גנור מסביר כי "בפינת החדר נמצאה אבן שעוצבה ככיסא ובמרכזו חור. אבנים מטיפוס זה מזוהות במחקר הארכיאולוגי כשירותים. עדות לביטול מקומות פולחן על ידי הצבת שירותים מוכרת במקרא, בהשמדת פולחן הבעל בשומרון על ידי יהוא: "ויתצו את מצבת הבעל; ויתצו את בית הבעל וישמהו למחראות (מוצאות) עד היום" (מלכים ב, י', כז'). זו הפעם הראשונה שנמצא ממצא ארכיאולוגי המאשש תופעה זו. מבדיקות מעבדה שערכנו במקום בו הוצב בית הכסא, עולה כי לא נעשה בו שימוש. מכאן, ניתן להסיק שבית הכסא הוצב במקום באופן סימלי. לאחר הצבתו, נאטם קודש הקודשים עד לחורבן המקום".

(צילום: רשות העתיקות)


לדברי השר לירושלים ומורשת והגנת הסביבה, חה"כ זאב אלקין: "התגלית המרתקת החדשה בתל לכיש, היא דוגמה אופיינית לכך שחפירות והמשך מחקר באתרי מורשת מגלים לנו, כל פעם מחדש, איך סיפורי התנ"ך המוכרים הופכים לסיפורים היסטוריים וארכיאולוגיים. תגלית זו, היא דוגמה מאירת עיניים לפסוק המתאר את המלך חזקיהו: "הוא הסיר את הבמות ושיבר את המצבות וכרת את האשרה..." (מלכים ב', יח', ד') ממצאים חדשים אלה הופכים לנגד עיננו לפסוקי התנ"ך ומדברים בקולם. אנחנו במשרד ירושלים ומורשת נמשיך להוביל את המהלך, בו כמה שיותר ישראלים יחשפו לחוויה המרתקת של אבנים עתיקות, המספרות את התנ"ך בקולן הייחודי".

צילום: יולי שוורץ, באדיבות רשות העתיקות: טביעת חותם על ידית קנקן "למלך חברן" בעת חשיפתה בשטח



👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן