התגיירת בחו"ל? לך תוכיח

משרד הפנים התחייב להכיר בגיורים רפורמים וקונסרבטיבים הנעשים בחו"ל, אך באופן תמוה, דווקא מי שהתגייר בגיור אורתודוקסי נתקל בקשיים עם עלייתו ארצה

חדשות כיפה אורי פולק 19/12/11 09:44 כג בכסלו התשעב

התגיירת בחו"ל? לך תוכיח
ויקיפדיה ללא זכויות, צילום: ויקיפדיה ללא זכויות

באופן פרדוקסאלי, משרד הפנים מתנה מתן אזרחות ישראלית לזרים שעברו גיור אורתודוקסי בחו"ל, באישור הרבנות הראשית נוסף על אישור משרד הפנים, בעוד המתגיירים הרפורמים והקונסרבטיבים נדרשים לאישור משרד הפנים בלבד.

על פי תחקיר שפורסם היום (ב') בעיתון "בארץ", לפחות בשני מקרים בשבועות האחרונים, סירבה המדינה לאשר מתגיירים אזרחי ארה"ב לעלות לישראל לפי חוק השבות, זאת בנימוק שהרבנות הראשית אינה מכירה במוסדות שגיירו אותם, זאת על אף שמדובר במי שהתגיירו במסלולים תובעניים של גיור אורתודוקסי, לעתים בקהילות חרדיות.

למעשה, המדינה "מאזרחת" מתגיירים רפורמים וקונסרבטיבים מתוקף החלטת בג"ץ, שחייב את משרד הפנים להכיר בהם. דווקא בגיורים האורתודוקסיים השאיר בג"ץ את שיקול הדעת לרבנות הראשית. "הגענו לשפל חדש בהתייחסות לגרים. כמה פעמים צריך להילחם על אותו דבר?", אמר הרב שאול פרבר, מנכ"ל מכון עתים המסייע למתגיירים.

הוא מסביר כי "למרות הנוהל החדש, הפקידים ברשות האוכלוסין ממשיכים לעשות כרצונם. אני לא יודע מי נותן להם את ההוראות: אם זה בא למעלה זו קטסטרופה. ואם זה נעשה באופן עצמאי, זו קטסטרופה הרבה יותר חמורה". לדבריו, "אם משרד הפנים לא יאפשר לגרים אורתודוקסים לקבל מעמד, נצטרך להגיע לביהמ"ש לוודא שהם עומדים בהסכם".

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה כי "המקרה נבחן בימים אלו לפי כל הקריטריונים, והרשות תפעל לפי כל הסיכומים".