השר נפטר, הפרויקט קוצץ

חודשיים לאחר פטירתו של אורבך, קוצץ מספר התקנים למתנדבות השירות הלאומי בפרויקט "והדרת פני זקן" שקידם. מיכל אורבך: "חבל שיש צמצומים שפוגעים בקשישים"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 26/04/15 15:31 ז באייר התשעה

השר נפטר, הפרויקט קוצץ
פלאש 90, צילום: פלאש 90

חודשיים לאחר פטירתו של השר לאזרחים ותיקים אורי אורבך ז"ל, ונראה כי העבודה הרבה שעשה הולכת ונעלמת בחסות הבחירות ובשל קיצוצים מהותיים במשרד, שנעשו בשל קיצוץ בתקציב שהגיע ממשרד האוצר.

ל'כיפה' נודע כי לאחרונה קוצץ מספר התקנים למתנדבות ולמתנדבי השירות הלאומי בפרויקט 'והדרת פני זקן', פרויקט שקידם אורבך, בכ-30%, דבר אשר עלול לפגוע באופן מהותי ביותר בשירותים הניתנים לקשישים באופן ישיר.

התכנית, המכונה 'והדרת', משלבת בנות ובני שירות לאומי ואזרחי בפריסה ארצית וכלל מגזרית, בעשייה חברתית למען האזרחים הותיקים בישראל. המתנדבים מבקרים באלפי בתים של אזרחים ותיקים ובעשרות מרכזים קהילתיים, ומעניקים סיוע חברתי ליצירת מערך תומך ושילוב חברתי בקהילה של האזרח הוותיק.

בתכנית פועלים כיום כ-300 מתנדבים ומתנדבות, מקרב השירות הלאומי-אזרחי לסיוע לאזרחים ותיקים בכ-43 רשויות, מועצות אזוריות וקיבוצים, אך בעקבות הקיצוץ שנעשה בתקנים, העבודה מול הקשישים עלולה להיפגע בצורה קשה ביותר.

"מדובר במיזם מבוקש מאוד וגם אם היו לנו תקנים נוספים היינו יכולים למלא אותם. לצערי לי יש בערך 30 תקנים ועכשיו, לאחר שהודיעו שמקצצים לנו את התקנים בשליש מדובר ב22 תקנים בלבד. זו החלטה לא ערכית, לא נכונה, שפוגעת במי שאנחנו חייבים להם, הקשישים", אומרת ל'כיפה' אורנה קוטלר, מנכ"לית עמותת שלומית, אחת מחמש העמותות המרכיבות את השירות הלאומי.

"קיבלתי את ההודעה בהלם. יש תכנון לקרוא לפרויקט על שמו של אורי אורבך ומצד שני מודיעים על קיצוץ בתקנים. אאלץ לומר למתנדבים שמחכים לתשובה שבסוף לא אוכל להכניס אותם לעבודה זה לא יאומן. זו פגיעה גם במבוגרים וגם במתנדבים שרוצים להתנדב".

ואכן, מדובר בפגיעה קשה ביותר בפרויקט. לפני חודשיים, ימים ספורים לאחר פטירתו של אורי אורבך, שלח יו"ר רשות השירות האזרחי שר-שלום ג'רבי מכתב לגלעד סממה, מנכ"ל המשרד לאזרחים ותיקים, בו הוא קורא לקריאתו של הפרויקט על שמו של אורי אורבך, ולחיזוקו. “אני מציע בזאת לקרוא לפרויקט 'והדרת ע"ש אורי אורבך ז"ל'”, כתב ג'רבי והוסיף כי "במסגרת זו מתכוונת הרשות להוסיף תקנים באופן משמעותי לפרויקט על מנת להעצימו".

היום (א'), בשיחה עם 'כיפה', נשמע ג'רבי הרבה פחות אופטימי. “אני כמובן מצר על ההחלטה. הפרויקט חשוב ואפילו רציתי להגדיל את התקנים. הפרויקט מאוד חשוב, וראוי לחזקו. חבל שזו ההחלטה".

מתגובת המשרד לאזרחים ותיקים עולה כי הקיצוץ אכן נעשה בידיהם, אך לאחר שקוצצו תקציבים מצד משרד האוצר, דבר אשר בעקבותיו הם נאלצו לקצץ בפרויקטים השונים. ג'רבי מתייחס לדברים, אך מבהיר כי גם כשיש קיצוצים רוחביים, המשרד מחליט באיזה מקום לקצץ וכמה. “אבקש מהמנכ"ל לשקול את העניין שוב", אמר.

בשיחה שערכנו עם מנכ"ל המשרד לאזרחים ותיקים גלעד סממה נאמר כי "מצער בעיניי שגורמים אשר להם אינטרסים מובהקים בהגדלת התקציב של "והדרת" משתמשים בשמו של אורי ז"ל אשר כלל הפרויקטים לטובת האזרחים הוותיקים היו חשובים בעיניו ולא רק פרויקט כזה או אחר".

עוד הוסיף סממה: "כאחד שיישם את מדיניותו של אורי אורבך ז"ל לאורך כל הקדנציה שלו כשר לאזרחים ותיקים, אין לי ספק, כפי שגם נהג בעבר, שכך העדיף לפעול ולא בצורה אחרת. ליצור כותרת מצעדי התייעלות הכרחיים שלא רק שלא פוגעים במורשתו של אורי ז"ל אלא מחזקים אותה - זהו צעד פופוליסטי ולא ראוי ואני מתבייש בגורמים העומדים מאחורי הכתבה".

מיכל אורבך: אסור שהנושא ייפול בין הכיסאות

פנינו למיכל אורבך, אישתו של אורי אורבך ז"ל, והיא בתגובה אמרה כי למרות שאכן נעשה רבות במשרד, וכי יש רצון כן להמשיך את פועלו של אורי, בפועל התחושה היא כאילו המשרד נזנח במו"מ הקואליציוני.

"יש תחושה כאילו אף אחד לא רוצה את המשרד לאזרחים ותיקים. נראה שאף אחד לא מדבר ולא עושה בעניין. נתקלתי הבוקר בעיתונים מימי הבחירות, בפרסומות של הבית היהודי שאמרו 'נמשיך לתקן את החלומות שלך, אורי'. מה עם החלומות האלו?”, היא אומרת.

"אני מודה שכבר בהתחלה הבנתי שאין הרבה סיכוי שזה התיק שהם יבקשו כי המשרד לאזרחים ותיקים הוא לא מוקד כוח, אבל אשמח אם הבית היהודי לפחות ישתדלו שהמשרד יהיה אצל מישהו טוב. מאוד תמכנו בבית היהודי ואני ממש לא פותחת במלחמה, אבל אני מצפה שמישהו יבקש את המשרד - כחלון שדיבר על הצד החברתי, הליכוד - מישהו רציני שימשיך את הדרך שאורי התחיל".

"בין הפרויקטים הרבים שאורי יזם יש למשל כבר עשרות כיתות של ותיקים שנהנים משיעורים בבתי ספר תיכוניים, מתנדבים עם התלמידים, ועצם המפגש תורם המון לכולם; בעשרה בתי חולים כבר פועלות 'יחידות סגולה', שהמתנדבים שלהן מעדכנים את הקשישים המאושפזים בעניין הזכויות הבריאותיות שמגיעות להם, ועוד ועוד", מעדכנת מיכל.

"הפרויקט חשוב, ובאופן סמלי, אתמול צוינה שבת "והדרת", שבה קראו את הפסוק שממנו נגזר שם הפרויקט, אבל אם הונחת קיצוץ מלמעלה, גם אורי היה מסכים לקיצוץ כזה בלית ברירה", היא מספרת.

"כרגע הדאגה שלי נתונה לכך שיימצא שר ראוי למשרד שימשיך את התנופה שאורי ז"ל החל בה יחד עם האנשים הנהדרים בצוות הלשכה שלו ובצוות המשרד. בפחות משנתיים אורי הביא לשינוי משמעותי ביחס לאזרחים הוותיקים וכל כך חשוב להמשיך את הפעילות הזו. שהנושא לא ייפול בין הכיסאות. אנשים הרגישו שמישהו חושב עליהם. אם בנט הוא אח, אז אורי היה האבא של האזרחים הוותיקים למרות שהיה צעיר מהם. חבל שיתייתמו", מסכמת מיכל אורבך.

מהמשרד לאזרחים ותיקים נמסר בתגובה:

"המשרד רואה בפרויקט "והדרת" כפרויקט מוביל וחשוב בכל הקשור למענה לבדידות האזרח הוותיק בביתו.

כידוע, עדיין לא אושר תקציב המדינה לשנת 2015 ואנו פועלים באמצעות 'תקציב המשכי' שהקצה לנו משרד האוצר, הנמוך משמעותית מהתקציב הרגיל של המשרד.

מאחר ותקציב זה קטן משמעותית ביחס לתקציב הרגיל של המשרד - נאלצנו לקצץ בפרויקטים, וביניהם גם "והדרת", על מנת שכלל הפרויקטים ימשיכו כסדר ולא יפגעו אנושות או יסגרו.

למרות התקציב ההמשכי הנמוך שהקצה לנו האוצר - המשרד שמר על רמת תפעול ותקינה גבוהים בפרויקט ובכך נשמרה רמת פעילות גבוהה לטובת ולרווחת האזרחים הוותיקים.

כמובן שככל ויאושר תקציב 2015 בקרוב, יערוך המשרד חשיבה מחודשת בנוגע להקצאה התקציבית לכלל הפרויקטים".