השר ארדן מגבה את המפכ"ל: "אמר באומץ שיש בעיה. לא הצדיק אותה"

המפכ"ל רוני אלשייך שוב תחת מתקפה לאחר הופעה ציבורית שלו. ניסיון להסביר את "שיטור היתר"כלפי יוצאי העדה האתיופית נתקל בתגובות קשות מצד פעילים בקהילה. השר לבטחון פנים דחה את הביקורת ואמר: "אני מגבה אותו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/08/16 09:14 כז באב התשעו

השר ארדן מגבה את המפכ"ל: "אמר באומץ שיש בעיה. לא הצדיק אותה"
Yonatan Sindel, פלאש 90, צילום: Yonatan Sindel, פלאש 90

השר לביטחון פנים גלעד ארדן גיבה את המפכ"ל רוני אלשייך ואמר כי לא הצדיק את תופעת "שיטור היתר" נגד יוצאי אתיופיה ולא גיבה אותה: "הוא עשה בדיוק להיפך. הוא אמר באומץ שיש בעיה כזו ושהמשטרה מטפלת בה. הסברו של המפכ״ל לא נועד בשום אופן להצדיק את שיטור היתר, אלא לתאר את הלכי הרוח של השוטרים שגרמו להם בעבר לפעול באופן שגוי. כל תיאור אחר של דברי המפכ"ל אינו נכון ויוצר עיוות ותחושות קשות ללא כל הצדקה. כמי שמכיר היטב את עמדת המפכ״ל ואת מעשי המשטרה בתחום שיטור היתר מול אוכלוסיות מסויימות - אני מגבה אותו ואת התכנית שמיישמת המשטרה תחת פיקודו ובהתאם למדיניותי".

אמש בכנס לשכת עורכי הדין בת"א התייחס מפכ"ל המשטרה רוני אלשייך לנושא "שיטור היתר" כדבריו, כלפי יוצאי אתיופיה והסביר כי ישנם מחקרים שמסבירים את התופעה כמשהו טבעי: "כאשר שוטר פוגש חשוד, מטבע הדברים המוח שלו חושד בו יותר מאשר היה חושד בו אילו היה מישהו אחר, זה טבעי".

אלשייך המשיך הסביר כי "בכל המחקרים הקרימינולוגים בעולם מוכח שמהגרים מעורבים יותר בפשיעה מאשר אחרים, זה לא צריך להפתיע. בנוסף, בכל המחקרים מוכח שצעירים מעורבים יותר בפשיעה. כאשר שני הדברים האלה מתלכדים ביחד, נוצר מצב שקהילה מסוימת מעורבת בפשיעה. זה היה בכל העליות".

התגובות מצד פעילים חברתיים מהקהילה האתיופית הגיבו בחריפות כלפי הדברים. לדברי זיוה מקונן דגו, מנכ"לית האגודה הישראלית למען יוצאי אתיופיה, המפכ"ל נתן בדבריו אישור רשמי ופומבי לפקודיו לעצור כל צעיר יוצא אתיופיה: "השיקול הוא צבע ולא הגירה. כי במדינת הגירה כמו ישראל כולם היו צריכים להיות 'חשודים', אך מה לעשות שהצבע של האתיופים הוא נצחי, לכן לא משנה אם הם עולים, 'מהגרים' או צברים. מבחינת אלשיך, 'השחורים' יוצאי אתיופיה בישראל יהיו החשודים לנצח. אני קוראת לשר לביטחון פנים ולראש הממשלה לפטר את המפכ"ל הגזען שקובע כי טבעי לחשוד בקבוצה מסוימת ולהפליל אותה באופן גורף".

"מפכ"ל המשטרה הודה בגילוי לב כי לאחר בדיקה עצמית מעמיקה גילינו כי אכן ישנו שיטור יתר בכל הנוגע לממשק שבין שוטרים ליוצאי קהילת אתיופיה בישראל.

בהודעה צוינו מספר פעולות בהן נוקטת המשטרה תחת פיקודו של המפכ"ל: "הקמנו צוות היגוי שפועל מזה כשנה ביחד עם מנהיגים מקרב הקהילה על מנת לגבש תהליכים שיובילו להבנה טובה יותר של צורכי הקהילה ולתאום עמדות. בין היתר, אנו בוחנים תיקים שלהבנתנו הם תוצאה של שיטור יתר וככל שניתן מאפשרים לסגור תיקים באופן רטרואקטיבי וכן המשטרה מפעילה תוכנית להסברה לשוטרים בדבר רב תרבותיות על מנת לקדם את הסובלנות והטיפול הראוי בכל רבדי החברה הישראלית".

"בנוסף, המשטרה ייסדה את פרוייקט מיל״ה (משטרת ישראל למען הנוער) שמאפשר לנו לסייע להחזיר נוער שסטה מן המסלול בחזרה אל דרך המלך ולאפשר להם נגישות לשירות צבאי ולהתחלת חיים חלקה ללא תיקים פליליים", נאמר עוד בהודעה. "ביחד עם הנהגת הקהילה אנחנו ממשיכים בעשייה ממשית וערכית למען החברה הישראלית כולה".

במשטרה מוסיפים, "למען הסר ספק, הדברים שנאמרו על ידי המפכ״ל (ולא צוטטו במדויק בתקשורת) אין ולא הייתה בהם כל כוונה לפגוע בישראלים יוצאי אתיופיה, אלא נאמרו מתוך גילוי לב שנועד לאפשר תיקון ושיפור הממשקים בין המשטרה והשוטרים ביניהם".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' גיבה גם הוא בחשבון הטוויטר שלו את המפכ"ל ושיבח אותו על האומץ שבו נקט: " "סוף סוף מפכ"ל אמיץ שלא מתעלם מהמציאות גם כשהיא לא נעימה, מכיר בה ומשם פועל לתיקון לטובת כולם, ועדת הצבועים צועקת. תתעלם אדוני המפכ"ל".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן