השר אלקין עונה לכיפה: למה יו"ש והגולן לא נכנסו לחוק מורשת ששת הימים

בארגון 'מטות ערים' טוענים כי השמטת שחרור שטחי רמת הגולן, בקעת הירדן ואיו"ש מהחוק למורשת מלחמת ששת הימים, עלולה ליצור את הרושם ש"הימין לא יודע לשלוט". השר אלקין: "בעד, לא כרגע"

חדשות כיפה משה ויסטוך 07/02/17 09:21 יא בשבט התשעז

השר אלקין עונה לכיפה: למה יו"ש והגולן לא נכנסו לחוק מורשת ששת הימים
פלאש 90, צילום: פלאש 90

חוק ההסדרה שעבר אמש (ב') בכנסת, נועד להכשיר את כלל ההתיישבות ביהודה ושומרון. לפני שרצים להסדיר כל גבעה ולקראת שנת ה-50 למלחמת ששת הימים ושחרור ירושלים, בארגון 'מטות ערים' תוהים מדוע איו"ש, רמת הגולן ובקעת הירדן לא מוזכרות כלל בחוק שהממשלה עתידה לקדם.

בהחלטת הממשלה היוני 2016 נכתב כי "לקראת שנת החמישים לשחרור ירושלים ואיחודה, במטרה להנחיל את ערכי מורשת מלחמת ששת הימים, שבמהלכה שוחררה ואוחדה הבירה", יש להנחות "את שר ירושלים ומורשת ואת שר הביטחון, בתיאום עם שר האוצר, לבחון דרכים להנצחת מורשת מלחמת ששת הימים ושחרור ירושלים ואיחודה בגבעת התחמושת"

במשרד ראש הממשלה פרסמו את תזכיר חוק 'המרכז למורשת מלחמת ששת הימים, שחרור ירושלים ואיחודה', בכדי שהציבור יוכל לציין את הערותיו והסתייגויותיו. על התזכיר חתומים ראש הממשלה, נשיא המדינה, יו"ר הכנסת והשר לירושלים ולמורשת זאב אלקין.

בארגון 'מטות ערים' לא אהבו את העובדה שבשמו של החוק ולכל אורך התזכיר, לא מוזכרת עובדת שחרור רמת הגולן, יהודה ושומרון ובקעת הירדן. במכתב שנשלח ללשכתו של השר אלקין נכתב בין היתר כי "תזכיר החוק בוחר לצמצם את מורשת מלחמת ששת הימים ל”שחרור ירושלים ואיחודה” בלבד ונמנע מלהזכיר את רמת הגולן, יהודה ושומרון, גוש עציון ובקעת הירדן אפילו פעם אחת לכל אורך תזכיר החוק".

לטענתם, הדבר נוגד את עקרונות הליכוד ואת החלטת הממשלה מדצמבר 2012, לפיה "למדינת ישראל, כמדינת העם היהודי, יש זכות ותביעה לאזורים שמעמדם שנוי במחלוקת בארץ ישראל".

עניין נוסף שמשתקף מנוסח התזכיר, הוא הקמת המועצה שתנהל את התאגיד ותזכה לאוטונומיה חוקית מקצועית. המועצה עתידה למנות 13 חברים, עליהם יחליט השר אלקין והיא תהיה זכאית לתקציב שנתי שיאושר ע”י שר האוצר. ב'מטות ערים' אומרים שהמועצה כוללת נציג עיריית ירושלים בלבד, ואין בה כלל נציגים מן המועצות והערים ביהודה ושומרון, רמת הגולן ובקעת הירדן.החוק נועד גם להקמת תאגיד שיכלול את האתר בגבעת התחמושת, מכון לחקר מורשת מלחמת ששת הימים, ארכיון לטיפול בחומרים ארכיונים הנוגעים למלחמה וכן, מוזיאון. ב'מטות ערים' מציינים שכל ארבעת הזרועות של התאגיד שיוקם, מוכוונים ל-"הגדרת מורשת צרה שמזכירה רק את ירושלים בירתנו, מבלי להזכיר את חבלי הארץ המשוחררים" האחרים.

בארגון מאמינים כי, "תזכיר החוק, אם לא יתוקן, רק יחזק שוב את תחושת הציבור ש”הימין לא יודע לשלוט"". לדעתם, אסור להתמקד בהנצחת מורשת מלחמת ששת הימים, רק בעיר הבירה ויש להגדיר אותה כ-"שחרור ארץ ישראל ואיחודה של ירושלים".

(צילום: לעמ)




השר לירושלים ולמורשת מסביר ש-"בכל שנה האתר נמצא על סף סגירה ובכל פעם מחדש מוצאים את הדרך היצירתית למנוע זאת. לא מדובר כאן בכסף גדול יחסית, אלא בכמה מיליונים בודדים והבעיה היא שאין מסלול מסודר להעברת הכספים. מהעמותה של גבעת התחמושת פנו אלינו בבקשה לפתור את הנושא, מכיוון שלצערי אין בכוחם של דור הלוחמים להפעיל את המקום לבדם".השר לירושלים ולמורשת זאב אלקין אומר ל'כיפה' כי "אין בדברים טענות של ממש, קראתי את המכתב וחבל שלא דיברו אתי לפני כן, כי יש כאן חוסר הבנה של מטרת החוק". לדבריו, "החוק המוצע לא בא ליצור משהו חדש. המצב היום בגבעת התחומשת הוא מחפיר והיא נמצא על סף סגירה כבר כמה שנים. מכיוןן שכיום היא מתפקדת כעמותה פרטית של הלוחמים וצאצאיהם, היא מקבלת מימון קטן מאוד מהמדינה לצורך הנצחה בלבד וכמו כל אתר הנצחה, ע"פ מספר הנופלים ובלי שום קשר למשמעות הציבורית שיש למקום".

השר אלקין מציין שמטרת החוק היא "לקחת את האתר כפי שהוא מנוהל היום ולהפוך אותו לתאגיד ממשלתי. זה פשוט הזוי שמי שצריך לדאוג למקום חשוב כזה אלה הלוחמים עצמם ולא מדינת ישראל". לטענתו, "מטרת החוק היא להעצים את גבעת התחמושת ולא מעבר לכך. אם בשנת החמישים לשחרור ואיחוד ירושלים, תיסגר גבעת התחמושת, זה יהיה ביזיון למדינת ישראל כולה".

למה להסתפק רק בהצלת גבעת התחמושת? אולי כדאי לנצל את ההזדמנות להרחיב את יריעת מורשת מלחמת ששת הימים גם לשאר השטחים ששוחררו, כמו יו"ש ורמת הגולן?

"יכול להיות, אבל זו משימה שדורשת משאבים הרבה יותר גדולים וגם הרבה יותר זמן להגיע לשם. אני מאוד בעד זה ואני כבר בונה את התשתית לזה, אך כרגע אין לכך מספיק המימון. בנוסף לכך, אם ננסה ללכת על הרחבת החוק כרגע יתכן ושום דבר לא יעבור, גם לא החוק שאנחנו מנסים להעביר במתכונת הנוכחית. לחוק המוצע כבר יש הרבה מתנגדים מצד כמה משרדים ממשלתיים ואני מקווה שנצליח להעביר אותו ולמנוע את סגירת גבעת התחמושת. לאחר שנצליח להקים את התאגיד בהחלט יהיה מקום להרחבות ויוזמות נוספות".

בתגובה לדברי השר אלקין מסרו ב'מטות ערים':

"א. אם כל מטרת החוק החדש היא להעצים את גבעת התחמושת - רק להציל את גבעת התחמושת ולא מעבר לכך -- ואם אכן מדובר רק באתר הנצחה עם תקציב ע"פ מספר הנופלים בלי קשר למשמעות הציבורית של המקום -- אזי שם החוק צריך להשתנות , כדי למנוע הטעייה. במקום “חוק המרכז למורשת מלחמת ששת הימים” - יש לקרוא לחוק “חוק המרכז להנצחת הנופלים בגבעת התחמושת”.

ללא השינוי הזה, התוצאה היא שממשלה לאומית מקימה מוסד ששמו הוא “מרכז למורשת מלחמת ששת הימים” בלי רמת הגולן ובלי יהודה ושומרון, וזה דבר שלא יעלה על הדעת.

ב. במקביל, יש לדאוג ללא דיחוי נוסף, למרכז למורשת מלחמת ששת הימים כולל שחרור יהודה ושומרון ורמת הגולן, הרי עברו 50 שנה. השר אלקין מביע בצדק חשש שאין כרגע די מימון לכך, אך יש הרי מימון ממשלתי לאתרי מורשת, ואם אתרי המורשת יכללו לצד, נניח, “הסטודיו של האמן מרסל ינקו” ולצד “מרכז המבקרים של בנק ישראל” ולצד ”מרכז ג’ו אלון למורשת הבדואית”, גם את אלון-מורה, בית-אל ומתחם קבר יוסף --ניתן יהיה, להערכתנו, לפתור את הבעיה התקציבית. זאת משום שלפי החלטת ממשלה משנת 2010, אתרי המורשת נהנים מתקציב בגובה של מאות מליוני שקלים.

ג. אנו שמחים ללמוד מהראיון שהעניק השרלמורשת הנוכחי, זאב אלקין, לאתר “כיפה”,שהשר בונה את התשתית לעניין מרכז למורשת מלחמת ששת הימים כולל שחרור יהודה ושומרון ורמת הגולן. השר זאב אלקין מוכר לנו כנבחר ציבור רב פעלים ולכן אנו אופטימיים".