השר אורי אורבך: אחד הרבנים הראשיים מתנגד לשירות הלאומי

השר הממונה על מנהלת השירות הלאומי התייחס לסוגיית גיוס הבנות לצה"ל וטוען "הרבנים הראשיים לא מגיעים מליבת הציונות הדתית ולפחות אחד מהם מתנגד באופן חריף לשירות הלאומי"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 10/01/14 11:39 ט בשבט התשעד

השר אורי אורבך: אחד הרבנים הראשיים מתנגד לשירות הלאומי
עדו בן פורת, צילום: עדו בן פורת

השר אורי אורבך, שקיבל לאחרונה את האחריות על מנהלת השירות הלאומי בתוך המשרד לענייני גמלאים, התראיין הבוקר (ו') לתוכנית 'פעמיים הפוך' בגלי ישראל והתייחס לסוגיית גיוס הבנות לצה"ל העומדת על הפרק במגזר הדתי. לדבריו "מכבש הלחצים של הרבנים לא יעיל. למציאות יש את הקצב שלה והיא קובעת לא פחות מאשר הרבנים".

"המגזר הדתי לאומי לא הולך לפי מה שהרבנות הראשית קובעת", אומר השר וממשיך: "כרבע מהבנות הדתיות הולכות לצבא ואין עם זה בעיה. מדובר בהחלטה של משפחה והחלטה של הנערה. כל אחד צריך לעשות מה שהוא חושב לנכון לעשות. צריך להתחשב גם בדעת הרבנים והסביבה אבל בסוף זו החלטה של כל אחת ואחת".

לטענת אורבך, לפחות אחד מהרבנים הראשיים מתנגד גם לסוגיית השירות הלאומי הנמצאת בקונצנזוס בציונות הדתית. "הרבנים הראשיים ומועצת הרבנות לא מגיעים מליבת הציונות הדתית ולפחות אחד מהם מתנגד באופן חריף לשירות הלאומי. אם היינו הולכים לפי הרבנות הראשית אז חלק מהרבנים הראשיים בעבר ובהווה לא תמכו בשירות ולא היינו מגיעים להיכן שאנו היום".

בדבריו התייחס השר גם לנושא המשא ומתן המדיני ולנאומו של השר נפתלי בנט. באופן מפתיע הוא אומר כי אין לו בעיה עם קיום משא ומתן עם הפלסטינים. "יש תועלת בעצם קיום משא ומתן מדיני. אפשר להשיג דברים גם אם הם לא הסכם מדיני או הסכם שלום. יש משמעות לתחזק את היחסים בינינו לבין הפלסטינים. עדיין צריך לחיות כאן ביחד ועצם הקשר מרגיע את השטח".

"העובדה שאנחנו חושבים שיש תועלת במשא ומתן לא אומרת שיש מקום לפתרון מדיני כולל", אומר אורבך. כולם יודעים שאנחנו נגד עקירה ופינוי ישובים. יש הרבה משתנים ומה שמשנה היא מה עמדת הממשלה ולא עמדת הבית היהודי. אנחנו מצליחים לגרום לכך שלא יהיו נסיגות חפוזות ולא תהינה החלטות שאי אפשר יהיה לחזור מהן ואם חלילה תהיה החלטה על נסיגה נתניהו יאבד את הרוב שלו בליכוד ובממשלה".

בהתייחסו לנושא החרם הבין לאומי המאיים על ישראל מכיוון האיחוד האירופי אמר אורבך: "יותר מפחידה אותי מדינה פלסטינית מחרם בינלאומי. יש קשיים וצריך להתמודד איתם אבל אי אפשר לשבת ולפחד ממה שיגידו בעולם. לא יכול להיות שבגלל לחצים ואיומים לוותר על הדברים החשובים ביותר שלנו. בוודאי שהמעמד שלנו חשוב בעולם וצריך לעבוד בגזרת ההסברה אבל יש דברים שאי אפשר לוותר עליהם. יש מחיר לכל דבר".

על טענתו של ח"כ יוני שטבון שטען כי נאום בנט לא היה חריף דיו אמר אורבך. "יוני שטבון לא הבין כמו שצריך את הדברים של נפתלי בנט. אין צורך בדיבורים יותר ימניים בבית היהודי".