השרים מרחו זמן ובג"ץ אישר: המרכולים בת"א יהיו פתוחים בשבת

שוב בג"ץ הכריע במקום הפוליטיקאים: לאחר ששלושה שרי פנים נמנעו מההחלטה, קבע היום בג"ץ פה אחד כי יש לאשר את חוק העזר העירוני ולא להמתין להחלטת ממשלה בעניין.

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/04/17 18:57 כג בניסן התשעז

נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור והשופטות אסתר חיות ודפנה ברק-ארז קבעו פה אחד כי חוק העזר בתל אביב מידתי וכי תינתן האפשורת וההיתר למרכולים לפתוח את עסקיהם בשבת. השופטות דחו עתירות שהגישו סוחרים מהעיר נגד המהלך.

"ההסדרה המיוחדת והנפרדת של יום השבת מבטאת את התרבות היהודית הלאומית (לצד ערכים סוציאליים חשובים). עם זאת, ההסדר כולל מרכיב דמוקרטי חשוב - של דמוקרטיה ברמה המקומית, המאפשרת להביא לידי ביטוי באופן מדויק יותר את המאפיינים השונים של האוכלוסייה בכל עיר ויישוב", כתבו השופטות בפסק הדין.

שופטת אסתר חיות אף מתחה ביקורת על הממשלה שנמנעה מלהחליט בסוגיה. "נוכח ההימנעות הארוכה והנמשכת מזה כשנתיים וחצי של שרי הפנים הרלוונטיים (גדעון סער, סילבן שלום ואריה דרעי) ובשלב מסויים גם של הממשלה כולה, לקבל החלטה לגופו של עניין, אין מנוס אלא לראות בהימנעות זו משום החלטה לפסול ללא הנמקה את חוק עזר לתל אביב-יפו. החלטה בלתי מנומקת זו אינה יכולה לעמוד והיא בטלה".

נזכיר כי לפני ארבעה חודשים שלחו ראשי הסיעות החרדיות שר הפנים אריה דרעי, שר הבריאות יעקב ליצמן וח"כ משה גפני, מכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בדרישה לדחיית חוק העזר העירוני לתל אביב בישיבת הממשלה ביום ראשון הקרוב. בעקבות דרעי, ליצמן וגפני, שלח גם ח"כ מהבית היהודי בצלאל סמוטריץ' מכתב לנתניהו בו הוא מצטט את ההסכם הקואליציוני של מפלגתו עם הליכוד וטוען כי קבלת חוק העזר מהווה הפרה של ההסכם.

גם ח"כ סמוטריץ' וח"כ יוגב הצטרפו למאבק בנושא. חכ סמוטריץ' כתב במכתב כי "הפרה של ההסכמים הקואליציוניים כרוכה במחיר כבד "כידוע, שמירה על ההסכמים הקואליציוניים הם הבסיס לקיומה וליציבותה של הממשלה ולהפרתם עלולה להיות השלכה קשה על התנהלות הקואליציה".

עוד כתב ח"כ סמוטריץ' כי בהמשך למכתבם של השרים דרעי וליצמן וח"כ גפני, ברצונו להדגיש כי קבלת חוק העזר העירוני לתל אביב מהווה הפרה בוטה של ההסכמים הקואליציוניים. שלילת חוק העזר "מתחייבת מתוך ההכרה בחשיבות של השבת ומניעת פגיע בגדריה" כתב סמוטריץ', לא זו בלבד אלא ששלילת החוק "מתחייבת מההסכמים הקואליציוניים שעל בסיסם הוקמה הממשלה הנוכחית".

בישיבת הממשלה אז, לא הגיעו, כצפוי להכרעה בעניין וכבר אז ההערכה הייתה כי בג"ץ יכריע בעניין באופן שלא יתאם את רצונם של הח"כים הדתיים.