השרה שקד בנאום בברלין: זכור את אשר עשה לך עמלק

בנאום שנשאה השרה שקד בכנס לכבוד 50 שנות כינון היחסים הדיפלומטיים בין גרמניה לישראל, היא עמדה על הידידות העמוקה שנוצרה בין המדינות דווקא לאור אירועי העבר וקראה למדינות העולם להתאחד כנגד האיסלאם הקיצוני

חדשות כיפה נריה כנפו, כיפה 07/12/15 12:49 כה בכסלו התשעו

השרה שקד בנאום בברלין: זכור את אשר עשה לך עמלק
דוברות איילת שקד, צילום: דוברות איילת שקד

לרגל 50 שנה לכינון היחסים הדיפלומטיים בין ישראל לגרמניה, נשאה שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי) נאום מורכב במיוחד, במשרד המשפטים בברלין. במהלך נאומה עמדה השרה השקד על הידידות המיוחדת שנוצרה בין ישראל לגרמניה דווקא לאור השואה, כתהליך של פיוס ותיקון עולם. "הידידות העמוקה שנוצרה בין שתי המדינות לא באה על חשבון זיכרון השואה", אמרה שקד, "היא נַבְטַה מתוך החלטה משותפת ונחרצת, לֵפַנוֹת את שדות הכאב שחצצו בינינו, לבנות נתיבים של תיקון ופיוס שיובילו אותנו למחוזות של תיקון עולם ובשורות חדשות".

"ואכן, מתוך שברי האסון הקמנו מדינה חזקה, עצמאית ומשגשגת, מדינה של איכות מוסרית, של תרבות מופלאה ועוצמה צבאית וכלכלית. מדינה שמבצרת את כוחנו ומעצימה את אורנו", התייחסה שקד לתקומתה של ישראל רגע אחרי אסון השואה הגדול. "הדמוקרטיה העוצמתית והתוססת שלנו, כוחות המדע והיצירה, מערכת המשפט החזקה, הכוח הצבאי והאמונה העמוקה בצדקת הדרך; אלו הם יסודות המצבה החיה שבנינו לששת מיליון אחינו ואחיותינו שנספו בשואה. זוהי התשובה לכל הנסיונות המתמשכים לקום עלינו ולכלותינו".

(צילום: דוברות איילת שקד) נאומה של השרה שקד במשרד המשפטים הגרמני

בלב נאומה, התייחסה שקד לזיכרון השואה שנושאים היהודים בעולם וציטטה את הפסוק המצווה לזכור את מעשה עמלק, והוסיפה שהזיכרון הוא לא רק על פצעי העבר אלא גם על תרומתה של גרמניה לבניין מדינת ישראל, אחרי הקמתה. "בספר דברים אנו מצווים "זכור את אשר עשה לך עמלק". בראשיתו של אותו ספר מתריע אלוהים על סכנת השכחה במילים: "הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמֹר נַפְשְׁךָ מְאֹד פֶּן-תִּשְׁכַּח אֶת-הַדְּבָרִים אֲשֶׁר-רָאוּ עֵינֶיךָ וּפֶן-יָסוּרוּ מִלְּבָבְךָ כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ". במעמד הזה, אנו זוכרים לא רק את פצעי העבר אלא גם את תרומתה של גרמניה לבניית העתיד, את תמיכתו החמה של העם הגרמני שניצב לצידנו כשותף אמת בחזוננו המשותף, במלחמתנו לחיים ובחלומנו לשלום".

בהמשך הדברים התייחסה השרה שקד גם לאתגרים המשותפים לישראל ולגרמניה במלחמה מול הטרור העולמי והזכירה את הבהלה שאחזה בתושבי גרמניה עם תחילתו של גל הטרור באירופה. "רק לפני שבועות אחדים, פּוּנַה אצטדיון הכדורגל בעיר האנובר שבגרמניה, בעקבות התרעה על פיגוע מתוכנן. להבדיל מהאסון הכבד שהתחולל בפריז ימים אחדים לפני כן, הפעם הסתיים האירוע ללא אבדות בנפש; אך הטרור האכזרי השיג את מבוקשו: הוא זרע פחד ואימה בקרב עשרות אלפי הצופים שפונו מהאיצטדיון, והצליח לשבש את שגרת חיינו", אמרה שקד וקראה לגרמניה להצטרף יחד עם שאר הדמוקרטיות בעולם למלחמה בטרור האיסלאמי הקיצוני המאיים על העולם כולו.

את דבריה חתמה השרה שקד בציטוט נוסף מהתנ"ך מתוך נאומו של יהושע בן נון, ערב כניסת עם ישראל לארץ המובטחת. "התנ"ך מספר לנו שכאשר עמד יהושע בן נון על סיפה של הארץ המובטחת, הוא קיבל צו אחד: "חזק ואמץ". זאת מתוך הבנה שחוזק ללא אומץ עלול להוביל לברוטליות, ואילו אומץ ללא חוזק עלול להיות בלתי יעיל. רק שילוב של אומץ לב, של עוצמה ושל מחויבות אמיתית לערכי היסוד שלנו, יאפשר לנו לצלוח את האתגרים הרבים שניצבים במעלה הדרך", אמרה שקד וחתמה בברכה לידידיה הגרמנים, "לכם ידידיי הגרמנים אני מבקשת לומר: חזקו ואמצו. אתם ואנחנו וכל העמים המקדשים את החירות ואת הדמוקרטיה".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן