השירות הלאומי מתרחב - שתי עמותות יצטרפו לתחרות

לאחר תשע שנים בהם לא אושרו עמותות חדשות, החליט אורי אריאל, השר הממונה על רשות השירות הלאומי, לקבל בקשת שתי עמותות ולהכיר בהן כגופים מוכרים לניהול מתנדבי שירות לאומי

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 03/12/15 09:55 כא בכסלו התשעו

השירות הלאומי מתרחב - שתי עמותות יצטרפו לתחרות
דוברות, צילום: דוברות

בשנים האחרונות, חל גידול משמעותי בהיקף המתנדבות והמתנדבים בשירות הלאומי. כעת, לאחר תשע שנים שבהם לא אושרו עמותות חדשות, החליט השר אורי אריאל, הממונה על רשות השירות הלאומי, לקבל בקשת שתי עמותות ולהכיר בהן כגופים מוכרים לניהול מתנדבים, במערך השירות הלאומי. ההחלטה מגיעה חרף טענות על הבעיות הקיימות במנגנון הנוכחי, בו בנות צריכות לתמרן ולהלחם על מקום שירות בין מספר עמותות שונות שלא עובדות בתיאום מלא בניהן בגלל מספרן הגדול.

בשירות הלאומי קיימות כיום שבע עמותות, המנהלות מאות מקומות שירות שונים למתנדבות ומתנדבים ברחבי הארץ בתחומים רבים ומגוונים כגון חינוך, ביטחון, הדרכה, רפואה ועוד. הגופים הפועלים כיום הם האגודה להתנדבות, בת-עמי, העמותה לשוויון חברתי, עיריית ירושלים, עמינדב, ש"ל ושלומית. הפעם האחרונה שהוכרה עמותה כגוף מוכר הייתה ב-2007, אז נכנסה לפעילות כגוף מוכר 'העמותה לשוויון חברתי'. בשנת שירות זו עמד מספרם של המתנדבים בשירות הלאומי על כ-10,200. כיום עומד מספרם של מתנדבי השירות הלאומי על כ-16,200, לא כולל השירות למגזר החרדי אשר פועל במסלול נפרד בהתאם לחוק שונה. כדי להתמודד עם הגידול במספר בנות השירות, במנהלת השירות הלאומי העדיפו לצרף עמותות חדשות במקום להוסיף תקנים לעמותות הקיימות.

שתי העמותות החדשות שמצטרפות לתחרות, הן "מרכז מעשה", אשר פועלת בעיקר בקרב צעירים תושבי הפריפריה והעמותה השנייה היא עמותת "חיבור חדש", אשר עוסקת ביצירת חיבורים בין מגזרי החברה הישראלית ופועלת לזכרה של דניאלי זוננפלד ז"ל, שנהרגה בתאונת דרכים. משפחת זוננפלד בחרה להנציח את זכרה של ביתם דניאלי ז"ל באמצעות תמיכה בעמותה שתעסוק בנתינה ובתרומה לאוכלוסייה במסגרת השירות הלאומי ובחיבור בין המגזרים השונים של החברה בישראל.

החלטת השר אריאל מעלה ביקורת מצד גורמים בתחום השירות הלאומי, זאת מכיוון שבעקבות ריבוי העמותות ישנו אי סדר וחוסר תיאום הגורם לבלבול אצל המתנדבות והמתדנבים. ש' (השם המלא שמור במערכת), שעובדת בעמותה הותיקה ביותר למתנדבי ומתנדבות השירות הלאומי, 'האגודה להתנדבות', מספרת לכיפה כי לדעתה חלק מהמהלכים האחרונים, לא פועלים לטובתם. "אנחנו לא קובעים כמה עמותות יהיו, זה תלוי ברגולטור אבל אנחנו נעשה הכל שהמהלך הזה לא יפגע בנו" אמרה.

ש' מסרה לכיפה כי בימים אלו מתקיים פיילוט במספר אולפנות, שמסגרתו בודקים תכנית להכוונת הבנות הדתיות בצורה טובה יותר לשירות הלאומי. עם זאת לטענתה הוא לא נעשה בשיתוף פעולה מלא עם העמותות ולכן הוא יוצר בעיות, ואינו פועל לטובת הבנות הדתיות. "כשאת מביאה לבית הספר מישהי שלא קשורה לשירות הלאומי ולעמותות ברמה הישירה זה יוצר בלגן. הצוות המכווין שבפיילוט הוא צוות של משרד החינוך ולא שלנו. אנחנו יודעים על כל הפיילוט אבל לא משתפים פעולה" מספרת ש'.

בעבר פרסם הרב חיים נבון טור באתר 'כיפה', בו טען שבמנהל השירות הלאומי יש בעיות בירוקרטיות שהבנות הדתיות מזהות ולכן מעדיפות ללכת לצבא. ”הרושם שלי הוא שלא טוב לבנות הדתיות בשירות הלאומי“, העריך הרב נבון. ”הן צריכות להתחרות על מספר תקנים מצומצם. את כל השמינית הן מבזבזות על נסיעות ברחבי הארץ, כדי להתחנן לאיזה רכז הדרכה במדרשה זניחה שיסכים לשקול את מועמדותן לשירות לאומי“ כתב נבון.

שר החקלאות אורי אריאל אמר על ההחלטה על קבלת העמותות החדשות "חיבור חדש" ו"מרכז מעשה" כי "זו זכות לשרת את המדינה במסגרת השירות הלאומי, ולעמותות ישנה אחריות גדולה להבטיח שכל זכויות המתנדבים יתממשו".

בנוגע לטענות שעלו בכתבה ב'כיפה' נמסר מדוברות השר כי "השר אריאל פעל במסגרת דיוני התקציב לתוספת של מאות תקני שירות לאומי (כ-800 תקנים חדשים) אשר חולקו בין העמותות הקיימות, וכך מתכוון לפעול גם בעתיד בכל מקרה של מחסור בתקנים. גם בנושא זה 'קנאת סופרים תרבה חכמה' והתחרות בין העמותות דווקא מביאה לשיפור השירות למתנדבים ולמועמדים לשירות ולא להוספת קושי עליהם, כשכל גוף עושה הכול על מנת לשפר עצמו כך שהמתנדבים יבחרו לשרת דווקא במסגרתו. כמובן שגם לכך יש גבול ולכן הוחלט להכניס כעת רק שתי עמותות נוספות".