"השימוש באקדח הטייזר היה סביר"

כך קבעה המחלקה לחקירות שוטרים ביחס לשימוש באקדח הטייזר במהלך מעצרו של בעז אלברט, המורחק מיצהר. בחקירה נטען כי נסיבות האירוע הצדיקו את השימוש באקדח

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 26/11/13 14:13 כג בכסלו התשעד

"השימוש באקדח הטייזר היה סביר"
דוברות יצהר, צילום: דוברות יצהר

המחלקה לחקירות שוטרים סיימה היום (ג‘) את חקירת השימוש באקדח הטייזר במהלך מעצרו של בעז אלברט, המורחק מיצהר, במהלך חודש אוגוסט האחרון.

המחלקה פתחה בחקירה בעקבות תלונה שהגיש אלברט עצמו, בטענה כי השוטרים חישמלו אותו ללא כל הצדקה או התנגדות מצידו. סרטון וידאו שהופץ מהמעצר עורר סערה של ממש וגל גינויים על פעילות המשטרה.

ואולם במח“ש טוענים היום כי השימוש באקדח הטייזר היה סביר. בחקירה נטען כי לצורך ביצוע המעצר ומחשש לפעולות התנגדות מצד אנשי היישוב במטרה להכשיל את המעצר, היה צורך בתכנון מבצעי שכלל הליכה רגלית של אנשי היס"מ לביתו של אלברט בחסות החשיכה, תוך זחילה על הקרקע בקרבת הבית כאשר היה צורך מבצעי מובהק להשלים את המשימה בתוך זמן קצר ככל האפשר, על מנת למנוע חיכוך עודף עם אנשי המקום וחשש להסלמת האירוע, כפי שארע באירועים דומים שהתדרדרו ויצאו משליטה, עד כדי סיכון חיי אדם.

במח“ש טוענים כי אלברט לא נענה לקריאות השוטרים במהלך המעצר, התנגד ואף נמלט אל חדר הילדים, אל מנת להכשיל את המעצר. עוד טוענים במח“ש כי אלברט הזעיק תגבורת במטרה למנוע את מעצרו החוקי. התגבורת אכן הגיעה מאוחר יותר והשליכה אבנים לעבר כוחות היס“מ שעצרו אותו.

ביחס לשימוש באקדח הטייזר טענו במח“ש כי נעשה בו שימוש בשתי הזדמנויות בלבד, רק לאחר שאלברט נשכב על הרצפה במטרה להכשיל את מעצרו. ”בנסיבות שפורטו לעיל, נאלצו השוטרים לבצע את המעצר במהירות ויעילות, והיו רשאים במסגרת סמכותם, לעשות שימוש בכוח“, טענו במח“ש, ”בנסיבות המורכבות של העניין, דבקות בביצוע משימה מורכבת בשטח שעלול להפוך עוין, הצדיקה שיגור זרם חשמלי מוגבל באמצעות שוקר (באקדח הטייזר) בדרך בה נעשה הדבר, לפי נהלי משטרת ישראל ובהתאם לתורת ההפעלה של אמצעי זה“.

עוד טענו במח“ש כי הסרטון שהופץ על ידי המתיישבים, בו נראה השימוש באקדח הטייזר נגד אלברט, היה מגמתי ולא שיקף את האירוע.

עירית אלברט, אשתו של בעז אלברט, אמרה היום כי "למול עיני ועיני ילדיי בעז חושמל פעם אחר פעם. לצערנו מח"ש נותן גב לעבריינות שמתחילה מאלוף הפיקוד ניצן אלון דרך מח"ט שומרון יואב ירום וממשיכה ברן לביא, מפקד צוות היס"מ ומסתיימת בשוטר יוסי יונה שחישמל את בעלי בברבריות. בעז שכעת עצור בכלא איילון כיוון שמסרב לחתום על תנאים המרחיקים אותו מביתו - ימשיך להצהיר בגאון "הצו האלוקי הוא מעל צו האלוף". אנחנו מאמינים שגם כאן הגבורה היהודית תנצח“.

עו“ד עדי קידר, המייצג את אלברט מטעם עמותת "חננו", אמר כי ”הודעת מח"ש בעניינו של אלברט מהווה דוגמא חיה להתנהלותה הקבועה של מח"ש מזה שנים רבות ולפיה רף הראיות הנקבע על ידם רחוק מהמציאות הקיימת והמחייבת בדיני הראיות והפסיקה. עם ישראל כולו ראה, שפט והתרשם וכעת גם הבין שמדובר במחלקה המגנה על שופטים, מכשירה אלימות של שוטרים ומפקירה את דמם של האזרחים. אנו כמובן נערער על ההחלטה“.