השופטת נאור נגד שרת המשפטים: "הצבת אקדח על השולחן"

נשיאת בית המשפט העליון תוקפת את שרת המשפטים שקד וכותבת במכתב חריף שכתבה לה כי "אין בכוונתנו להמשיך עמך לעת הזו בהידברויות ובהתייעצויות מוקדמות בנוגע לגיבוש רשימת המועמדים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 03/11/16 10:51 ב בחשון התשעז

השופטת נאור נגד שרת המשפטים: "הצבת אקדח על השולחן"
Yonatan Sindel, פלאש 90, צילום: Yonatan Sindel, פלאש 90

נשיאת ביתה משפט העליון נגד שרת המשפטים. בעקבות יוזמתה של השרה שקד, לפיה יתאפשר מינוי שופטים חדשים לבית המשפט העליון, גם ללא הסכמת נציגי שופטי בית המשפט, כתבה השופטת נאור מכתב חריף לשרת המשפטים.

נאור מלינה במכתב על כלך שהשרה שקד משנה סדרי עולם בכל הקשור לבחירת שופטים ואומרת כי משמעותה של יוזמתה היא, "שאם חלק מחברי הוועדה לא יביעו הסכמה למינוי מועמדים מסוימים, באופן שאינו מאפשר את מינויָים ברוב מיוחד, אזי 'כללי המשחק ישונו'". בהמשך כותבת נאור כי לאור הצעת החוק המתגבשת, היא מפסיקה את המגעים שהיו לאחרונה עם השרה בניסיון למצוא הסכמות למינויים המתוכננים. "מצב דברים זה אינו מאפשר לנו, שופטי בית המשפט העליון החברים בוועדה לבחירת שופטים, להמשיך עמך במהלך של התייעצויות וניסיון מוקדם להגיע להסכמות. לא ניתן לפעול בדרך זו שעה שכללי ההכרעה עשויים להשתנות 'תוך כדי תנועה'. לפיכך, אני נאלצת להודיע - על דעת חבריי המשנה לנשיאה רובינשטיין והשופט ג'ובראן - כי אין בכוונתנו להמשיך עמך לעת הזו בהידברויות ובהתייעצויות מוקדמות בנוגע לגיבוש רשימת המועמדים ובנוגע להסכמות אפשריות. כל אחד מאתנו יפעל במסגרת הוועדה לבחירת שופטים באופן ענייני ועל פי החוק".

הוועדה למינוי שופטים מונה תשעה חברים, לפי חלוקה של ארבעה פוליטיקאים, שלושה שופטי עליון ושני נציגים מלשכת עורכי הדין. על מנת לאשר מינוי שופט, נדרש רוב של שבעה חברי וועדה. בשבועות האחרונים התגלעו חילוקי דעות בין שרת המשפטים לנשיאת בית המשפט העליון, בדבר ההחלטה על מינויים צפויים של כמה שופטים. החלטתה של שקד מהווה צעד חריג ודרמטי, במיוחד לאור העובדה שבשבועות הקרובים הוועדה למינוי שופטים אמורה לקבוע את מינויים של ארבעת שופטי עליון. משמעות היוזמה של שקד היא שבמידה והשתיים לא יגיעו לעמק השווה, השופטת נאור לא תקבע כלל מי יהיה בעליון בשנים הבאות וכל ארבעת המועמדים יהיו על דעתה של שרת המשפטים, מה שלא מקובל על נאור.

מלשכת שרת המשפטים נמסר בתגובה למכתבה של השופטת נאור: "ישיבות הוועדה לבחירת שופטים ימשיכו כסדרן. בימים הקרובים תפורסם רשימת המועמדים לבית המשפט העליון".

נחי אייל, מנכ״ל הפורום המשפטי למען ישראל, אמר: "אני מבקש לחזק את השרה שקד שמבצעת צעד נוסף, אמיץ ומשמעותי להפיכת בית המשפט העליון לכזה שמייצג את כל חלקי החברה הישראלית. אנו קוראים לנשיאה נאור לחדול מהפעלת לחצים בלתי לגיטימיים שמטרתם שימור ההגמוניה המשפטית עבור קליקה משפטית מצומצמת ולשתף עם השרה שקד פעולה במטרה לבחור שופטים ראויים לבית המשפט העליון ובכך לחזק את אמון הציבור במערכת המשפט".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן