השדרן גבי גזית לא ייחקר על השמצת המתיישבים

היועץ המשפטי לממשלה נימק כי אין מקום לחקירה פלילית נגד השדרן, מפני שהם אינם סותרים את החוק נגד הסתה לגזענות. עם זאת, תחנת הרדיו בה שידר נקנסה בגין דבריו החמורים

חדשות כיפה אורי פולק 05/10/11 08:53 ז בתשרי התשעב

פטור בלא כלום: בג"ץ דחה השבוע עתירה שביקשה לחייב את היועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה פלילית נגד השדרן גבי גזית, זאת בשל התבטאויותיו החוזרות ונשנות נגד ציבור המתיישבים והחרדים בישראל.

גזית, המשדר בתחנת הרדיו 103fm, תקף באופן בוטה את ציבור המתיישבים והחרדים במהלך שידור תוכניתו לפני כשנה - בה עסקה העתירה. בין היתר כינה את החרדים "תולעים" ואמר על המתיישבים כי הם "יונקים את ביטחונם ועצמאותם הכלכלית מהמדינה" ומכלים את זעמם בפלסטינים חפים מפשע. "יש להם יראת שמים כלפי הבורא שלהם, שאין להם מושג אגב מה עמדתו לגבי מדינת ישראל, כי מזמן הוא הפסיק לדבר איתם, ובשם אמונות פרימיטיביות חשוכות, שטופות שנאה, הם מבזים את המדינה בכל רגע נתון העולה מלפניהם", הוסיף גזית - בהתייחס גם אל החרדים.

שופט העליון אשר גרוניס, אמנם קבע בדיון בבג"ץ כי "מיותר לומר, שדברים מעין אלה כלפי בני אנוש הינם בלתי ראויים, ואין להם מקום בשיח הציבורי ובשידור הציבורי", אך הדגיש כי לטענתו אין לחייב את היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, לפתוח בחקירה פלילית נגדו.

רז נזרי, עוזרו של היועץ המשפטי לממשלה, אמר כי ההחלטה נבעה מכך שמעולם לא נעשה שימוש בסעיף החוק העוסק בלשון הרע נגד ציבור, וקיים חשש מפני יצירת "תקדים בעייתי ולגרור תלונות הדדיות מצד קבוצות שונות בציבור שנפגעות מדברים הנאמרים בשיח הציבורי". נזרי הדגיש כי הדברים לא היו הסתה לגזענות, שכן חרדים ומתנחלים "אינם מהווים קבוצה גזעית או אתנית".

עם זאת, בעקבות הדברים קבע השופט גרוניס כי תחנת הרדיו נקנסה בסך של כ-30,000 שקלים בידי הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו - תוך שהיא מחוייבת השקיע סכום זה בתשדירים לקידום הסובלנות ולהביע הסתייגותה מדבריו של גזית. השופט הדגיש כי מבחינתו מדובר ב"שיקול לגיטימי" בהחלטה שלא לפתוח נגד השדרן בחקירה פלילית.