השבוע: חוק פתיחת אזורי רישום לנישואין וגירושין צפוי לעבור בכנסת

על פי הצעת החוק, שזכה לכינוי "חוק צהר", יוכלו זוגות המעוניינים להתחתן או להתגרש לבחור את הרב איתו הם מעוניינים לעבור את התהליך, ללא קשר למקום מגוריהם כפי שהיה עד כה

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 27/10/13 09:02 כג בחשון התשעד

השבוע: חוק פתיחת אזורי רישום לנישואין וגירושין צפוי לעבור בכנסת
usharf-cc-by-sa, צילום: usharf-cc-by-sa

ביום שני הקרוב, ולאחר מאבק ארוך והתנגדות של הסיעות החרדיות, צפויה הצעת חוק פתיחת אזורי רישום לנישואין וגירושין לעבור בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת. על הצעת החוק, שהוגשה בזמן הכנסת הקודמת וזכתה לכינוי "חוק צוהר" חתום ח"כ איתן כבל, שנשאר היוזם היחיד להצעה, לאחר שיתר החתומים עליה התמנו לתפקידים בממשלה או שלא נבחרו לכנסת הנוכחית.

לדברי כבל "החוק הזה יביא למהפכה תפיסתית בכל הנוגע למתן שרותי דת במדינת ישראל. המהפכה הזאת תנגיש את היהדות אל ציבורים שהלכו והתרחקו ממנה בגלל הקיבעון והנוקשות שאחזו בה בחסות הרבנות. חתונה או גירושין הם תהליכים מאוד אינטימיים וראוי שכל זוג יבחר את הרב איתו הוא מעוניין לעבור אותם".

כבל הוסיף ואמר כי הוא ”בטוח שבסופו של דבר החוק ישדרג גם את הרבנות הראשית משום שהוא ייאלץ אותה לשפר את שרותיה ולהתאים את עצמה לישראל של 2013".

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "על פי הנהוג כיום, זוג המעוניין להינשא יכול להירשם רק בלשכת הרבנות שבאזור המצוין בתעודת הזהות של אחד מבני הזוג כמקום מגוריו. בנוהג זה היה הגיון בתקופה בה רב העיר הכיר את בני עירו, ועל כן היה מוסמך להתיר או לפסול נישואין של הבאים להירשם אצלו“.

"אולם, כיום הערים גדולות ואין הרב מכיר את כל תושבי עירו, ולכן באותה מידה שהוא מוסמך לרשום לנישואין את תושבי עירו כך ראוי שהוא יוסמך לרשום אחרים“, נכתב, ”כמו כן, בעבר זוגות היו קובעים את מקום מגוריהם בקרבת מקום המגורים של אחד מבני הזוג. היום, לעתים קרובות, בני הזוג הצעירים מתרחקים ממקום מגורי הוריהם ומתגוררים בסמוך למקום לימודיהם ותעסוקתם, מבלי לשנות את אזור מגוריהם המצוין בתעודת הזהות. במצב זה, הדרישה להירשם במקום המצוין בתעודת הזהות כמקום מגוריהם מקשה עליהם מאוד.

"פתיחת אזורי הרישום תקל על זוגות צעירים אלו להירשם לנישואין, תחסוך להם זמן יקר והוצאות נסיעה מיותרות, וזאת ללא כל עלות מצד המדינה ובלי שתתרחש ירידה ברמת הפיקוח על הנישואין".