השבוע: חופשה בחברון תעלה פי שתיים מחופשה באילת

תושבי חברון מתכוננים למבצע האירוח הגדול של שבת חיי שרה, ומשכירים את דירותיהם במחירים שלא היו מביישים מלונות חמישה כוכבים באילת. 400 שקל כסף? במחיר הזה תקבלו אולי חדר בקרית ארבע

חדשות כיפה יוסף ארנפלד, כיפה 13/11/14 19:51 כ בחשון התשעה

השבוע: חופשה בחברון תעלה פי שתיים מחופשה באילת
פלאש 90, צילום: פלאש 90

ארבע מאות שקל כסף עובר לסוחר. זה הסכום ששילם אברהם אבינו לעפרון החיתי עבור רכישת מערת המכפלה לעולמי עד, קניין שעם ישראל מנפנף בה עד היום. תושבי קרית ארבע - חברון מגחכים כל שנה מחדש לשמע הסכום הזעום. הם עושים הרבה יותר כסף מהשכרת הדירה שלהם לשבת אחת בשנה.

מבדיקה מקיפה שערכנו כאן ב'כיפה' עולה כי מחירי השכרת הדירות לשבת חיי שרה בחברון מרקיעים שחקים. הביקוש שעולה משנה לשנה, מותיר בידי בעלי הדירות את האפשרות להשכיר לכל המרבה במחיר. עשרות משפחות שמפנות את ביתם בכוונה תחילה, ואף מתכננים זאת במסגרת התקציב המשפחתי השנתי. המחירים הרשמיים מתחילים ב-1000 ש"ח לדירה גדולה, ויכולים להגיע עד 3000 ש"ח עם אפשרויות להשתמש במטבח, כולל בישולים וכלי אוכל, אך משיחות עם גורמים המעורים בשוק המעדיפים להישאר בעילום שם, יש דירות שהמחירים בהם גבוהים אף יותר.

מספר לא מבוטל של משפחות נקלעו לעניין בהיסח הדעת, כפי שיעיד המקרה הבא: "לא תכננו בכלל להשכיר את הדירה, אך חברים טובים שנתקעו ברגע האחרון ללא פתרון הולם לאורחיהם המבוגרים, אילצו אותנו לפנות את הדירה לשבת", משחזר משה (שם בדוי) בשיחה עם 'כיפה'. "לקחנו 100 ש"ח כתשלום סמלי לכל מיטה, והשארנו להם מיחם ועוגיות, הם היו מאוד מרוצים והשנה כבר התקשרו הרבה מראש כדי לשריין את הדירה".

חשוב לציין כי חלק גדול מהדירות המושכרות שייכות למשפחות של אברכים הצריכים השלמת הכנסה, אך שם המחירים צנועים יותר ונעים סביב ה-500 ש"ח. "היינו שמחים להישאר יחד עם המוני בית ישראל בשבת חיי שרה בחברון, אך אין לנו כל כך ברירה והיינו חייבים לגמור את החודש, לכן נאלצנו להשכיר את הדירה", אומר אברך בישיבת ניר ל'כיפה'.

אולם יצחק (צילום: Attila JANDI / Shutterstock.com)

יחד עם המחירים מרקיעי השחקים שיכולים להתחרות במחיר לסוף שבוע באילת, המחירים הרשמיים של מטה האירוח נמוכים הרבה יותר ונעים סביב 20 ש"ח לאדם, ללינה על הרצפה בשקי שינה בבית ספר, ללא סעודות שבת. אם אתם רוצים לאכול תאלצו להיפרד מ-130 ש"ח לשלושת הסעודות, מחיר סביר בהתחשב במחירון של דירה ביישוב בשבת המבוקשת.

חדרי אירוח נוספים במחיר השווה לכל נפש ניתן למצוא באולפנא בקרית ארבע במחיר של 100 ש"ח למיטה עבור לינה בלבד. מתחם אירוח יוקרתי יחסית הוא בית בית"ר הממוקם בשכונת אברהם אבינו בחברון עצמה, אך נמצא בתפוסה מלאה של אח"מים יקירי חברון, כך שהמחיר בהתאם ונשאר סמוי מן העין.

חשוב לדעת שגם בחינם אפשר להתארח בחברון, אך הכל תלוי בשאלה האם אתם מוכנים להתפשר. מי שיטרח ויביא איתו אוהל מתקפל מהבית, יוכל להתמקם בדשא מול רחבת המכפלה ולאכול בהכנסת אורחים. "כבר עכשיו העיר מתחילה להתמלא באוהלים שמתחילים להתמקם מחשש שלא יוותר להם מקום פנוי", אומר אשי הורוביץ, מנהל מחלקת התיירות והארועים בחברון, שמבטיח קידוש מפואר בשבת בבוקר, אליו כבר הוזמנו 250 סירי קוגל, 50 סירי צולנ'ט ואלפי בקבוקי שתיה".

תופעת הביקוש לדירות והמוכנות לשלם סכומים גבוהים בשבילם אינה חדשה עבור חלק מהמתארחים. "תופעת הפקעת מחירי הדירות אינה חדשה, אנו פוגשים אותה כל שנה בשבת שלפני ל"ג בעומר במירון וגם בראש השנה באומן. למרות שקשה להשוות, כי במירון ובאומן - דירות רבות נבנו ונקנו במיוחד לצורך השכרתן, מה שאין כן בחברון וקרית ארבע, בהן משפחות ענפות נוטשות את ביתם במיוחד לקראת השבת", מדגיש חסיד ברסלב תושב האזור.