הרשת סוערת: מי אשם בחטיפת הנערים?

הטרמפים, העובדה שאין הקפאת בנייה או עצם התגוררותם במקום? דיון סוער ברשת מעלה את השאלה מי אשם בחטיפת שלושת הנערים בגוש עציון. חושבים שמישהו הזכיר את המחבלים? תחשבו שוב

חדשות כיפה דניאל בשך, כיפה 15/06/14 15:41 יז בסיון התשעד

הרשת סוערת: מי אשם בחטיפת הנערים?
Franco Bouly-cc-by-nd, צילום: Franco Bouly-cc-by-nd

רבבות תגובות מסעירות את הרשת בעקבות פרשת חטיפת הנערים. החל מאנשי ציבור ומעצבי דעת קהל, ועד לאחרון הגולשים. בעוד שרוב הפוסטים הינם ניטרליים, אנשי תקשורת שונים בחרו להעלות סטטוסים שנויים במחלוקת המבעירות את הרשתות החברתיות.

כבר שנים ידוע שאם רוצים לומר משהו נגד המתיישבים אומרים אותו ב'אולפן שישי', בשל העובדה שרוב המתיישבים הינם שומרי שבת. כך, אמרה רינה מצליח בליל שבת כי חטיפת הנערים בגוש עציון נגרמה בגלל שלא הוקפאה הבנייה ביהודה ושומרון. "נתניהו החליט להעדיף שחרור אסירים על הקפאת הבנייה בשטחים. מבקריו שעדיין לא רוצים לומר זאת בקולם, אך ייתכן ויגידו זאת בהמשך, ייתכן ואם לא הייתה מתקבלת החלטה כזו של שחרור אסירים, לא הייתה מוטיבציה לחטוף אזרחים ישראלים כדי לשחרר עוד אסירים".

"לו הייתה מתקבלת החלטה על הקפאת בנייה בהתנחלויות כל זה לא היה קורה." הוסיפה מצליח בשם אותם גורמים עלומים.

אל מצליח הצטרף עיתונאי ידיעות אחרונות, רענן שקד, שהעלה פוסט בו הוא מטיח את האשמה על חטיפת הנערים, על ההורים ששלחו אותם לגור ביהודה ושומרון. "ברגעים כאלה, לבו של כל הורה בישראל אומר לו אותו הדבר", כתב שקד. "המטורללים האלה לוקחים איתם את הילדים שלהם לגור בשטחים".

הרשת לא נשארה חייבת. יותם זמרי, פעיל מוכר ברשת הציף את הנושא בפייסבוק, דבר שהביא לרבבות תגובות ושיתופים. "מגיע רענן שקד מידיעות אחרונות. גבירותיי ורבותיי, תקשורת ישראלית במיטבה. המהפכה האמיתית תתחיל משם. שתפו את זה, בואו נחשוף את החלאות לאור השמש", כתב זמרי.

בסופו של דבר שקד הוריד את הפוסט, אך פרסם סטטוס נוסף, בו האשים את ראש הממשלה במדיניות המאפשרת חטיפות. "לא, ביבי, זו לא תוצאה של טרור בממשלה" כותב שקד "זה תוצאה של מדיניות שמעודדת ישראלים ללכת לגור במקומות הכי מופרכים ומסוכנים להם ולילדיהם. המדיניות שלך, בקיצור".

בתגובה לדברי רינה מצליח ורענן שקד כתב גולש זועם מכפר הרוא"ה. "מצטער רינה מצליח שרצינו לשמח ולרקוד במועדון בדולפינריום בתל-אביב. מצטער רענן שקד שרצינו לעלות לאוטובוס ולהגיע למקום חפצנו בשלום בקו 18 בירושלים. מצטער "ידיעות אחרונות" שעמדנו בבית-ליד בדרך לבסיס. מצטער "שלום עכשיו" שרק רצינו לחגגו במלון פארק בנתניה חג פסח כשר. מצטער "השמאל השפוי" שחצינו מעבר חציה בדיזנגוף סנטר בתל-אביב. מצטער "המרכז השפוי" שישבנו במסעדת מצה בחיפה לארוחת צהריים. מצטער עיתון "הארץ" שקנינו לחם במאפיה באילת. מצטער שאחרי 2000 שנות גלות חזרנו לארץ ארץ אבות".

"מצטער שאנחנו הולכים בעקבות התנועה-הציונית ומקימים ישובים וחיים בהם מתוך תחושת שליחות של ממשלות ישראל למרות שזה לא נח וקצת מסוכן", הוסיף הגולש. "מצטער שאנחנו מאמינים בדרכנו שזאת ארצנו ואין לנו ארץ אחרת גם אם אדמתנו בוערת. כאן הוא ביתי כל הארץ בכל מקום בארץ הזאת. למחבלים לא חשוב מאיפה אתה, יהודי זה יהודי ישראלי זה ישראלי- ובסוף השבוע נחטפו 3 נערים ילדים יהודים ישראלים. 'אחינו כל בית ישראל הנתונים בצרה ובשביה.. המקום ירחם עליהם ויוציאם מצרה לרווחה ומאפילה לאורה ומשעבוד לגאולה'".

תופסים טרמפ

גם נושא הטרמפים עלה לדיון. העובדה כי הנערים נחטפו כאשר תפסו טרמפים העלתה את הנושא לדיון כשדווקא בעת הזו, ניתן היה לשמוע קולות המטילים אשם תורם על הנערים, על כך שלקחו טרמפ.

"כועס שיש אנשים טיפשים שחושבים שהם יכולים לעלות על טרמפים בשעה 22:30 בלילה באמצע איוש כי אלוהים ישמור עליהם", כותב נועם בן עטר, אדם שמציג את עצמו כמשרת בדובר צה"ל. "אז בבקשה, שאלוהים ישמור עליהם. למה כל המדינה צריכה להיות על הרגליים בגלל חבורת מפגרים שגרים בכלל בחול?".

חברת הכנסת שולי מועלם, הזדרזה לצלם ולשתף את הפוסט, ולהתחייב בפני בן עטר כי הנושא לא יעבור בשתיקה. "אם אתה עדיין משרת בדובר צה"ל כפי שכתוב בפרופיל שלך" כותבת מועלם "אני מציעה שתתחיל לחשוב מה לעשות באזרחות. אני מתכוונת לדאוג לזה באופן אישי".

שרה קמפלר, מנהלת לוח הטרמפים של קרני שומרון הגיבה גם היא לדיון הציבורי החדש בנושא הטרמפים. "אני חושבת שזה מגוחך" אומרת קמפלר "אין הצדקה לטרור. בסוף זה המדינה שלנו, כמו שאפשר להסתובב בתל אביב, אז זה גם נכון להסתובב ביהודה ושומרון. ביהודה ושומרון יש קהילתיות מאוד גדולה. אנשים מכירים אחד את השני, יש אמון הדדי שמאפשר לאנשים לתפוס טרמפים. מוקד הבעיה הוא הטרור. בעניי, צריך להפסיק את הטרור ולא את הטרמפים".

גם עיתונאים רבים הגיבו לעניין הטרמפים, ביניהם העיתונאי קלמן ליבסקינד "אם הבנתי נכון, לא ערבים חטפו את שלושת הצעירים, אלא הטרמפים הם שחטפו אותם", כתב ליבסקינד בדף הפייסבוק שלו "ולכן, ממשלת ישראל חייבת להודיע כבר עכשיו שהיא תרדוף את הטרמפים בכל מקום, שידנו הארוכה תשיג כל טרמפ וטרמפ ושלא ננהל מו"מ עם הטרמפים, כי טרמפ הוא טרמפ. נקודה".

מפתיע למדי שבקרב אותם עיתונאים ואנשי תקשורת אשר האשימו את הבניה ביהודה ושומרון, את הטרמפים או את המגורים של הנערים ביו"ש, לא נרשמה מחאה אודות אלו שחטפו את הנערים - המחבלים.

מנכ"ל מרכז ''גשר'', אילן גאל-דור אמר בתגובה לדברים כי "דווקא בזמן של קושי רואים את המחבר ומאחד של עם ישראל, דתיים, חילונים וחרדים. צורם לראות שדווקא איש 'נאור' כמו רענן שקד, שמחפש כותרות, מנסה לפגוע בתחושת הביחד ולקדם אג׳נדה פוליטית אישית. לפחות טוב לדעת שהוא חלק ממיעוט מבוטל בחברה הישראלית. נתפלל כולנו לשובם המהיר של הבנים בריאים ושלימים".