הרע במיעוטו: השר דרעי ביוזמה שתתיר פתיחת שלושה מתחמי קניות בשבת בת"א

במפלגות החרדיות מנסים, לגבש הסדר שיעקוף את ועדת המנכ"לים בנושא פתיחת מרכולים בשבת בת"א. הועדה צפויה להמליץ על פתיחה בשבת של בתי עסק רבים

חדשות כיפה משה ויסטוך 06/09/16 12:09 ג באלול התשעו

הרע במיעוטו: השר דרעי ביוזמה שתתיר פתיחת שלושה מתחמי קניות בשבת בת"א
Yonatan Sindel/Flash90, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בסיעות החרדיות לא מוכנים להשלים עם שלושת החלופות שועדת המנכ"לים עתידה להציע בקרוב לממשלה, בנוגע לפעילות עסקים בשבת בת"א. בתגובה להצעות המתגבשות, הם יוזמים מהלך שיאסור את פתיחת מרבית העסקים בשבת למעט שלושה מתחמי קניות.

ע"פ ההצעה, יינתן אישור לפתוח בשבת חנויות נוחות בתחנות דלק ושלושה מתחמי קניות. ההצעה נוסחה בידי מנכ"לית משרד הפנים ומנכ"ל המשרד לשירותי דת במטרה לעקוף את החלופות אותן מציעה הועדה שבראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה ושיוגשו בקרוב לממשלה. במערכת המשפט בוחנים את הצעת השר דרעי אם כי לא ממהרים לאמץ אותה. בש"ס הדגישו כי בינתיים אין כוונה לעשות בהצעה שימוש, אלא אם השיחות סביב פתרון לפתיחת בתי העסק בשבת יעלו על שרטון.

מלשכתו של שר הפנים, אריה דרעי, נמסר כי "בשעה טובה שר הפנים אריה דרעי לוקח אחריות על נושא השבת. אנו מעודדים אותו לעסוק בסוגיה הבוערת של השבת במרחב הציבורי על שלל היבטיה - לא בכיבוי שריפות ובעניין המקומי של תל אביב בלבד אלא בהסדרה מלאה של הנושא ברמה הארצית. תמיכתו ביוזמה החשובה של חברי הכנסת מיקי זוהר, רחל עזריה, מנואל טרכטנברג ואלעזר שטרן בה אנו מעורבים, תהווה צעד משמעותי, וכך הדבר יוסדר במסגרת חקיקה ראשית, ולא יעלה לדיון עם כל שינוי מדיניות של שר זה או אחר".

ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד), יוזם חוק השבת, על יוזמת שר הפנים לסגירת מרכולים בשבת: "היוזמה של שר הפנים דרעי, שנועדה לטרפד החלטה של ועדה מקצועית של מנכ"ל משרד ראש הממשלה, מדגישה את הצורך להסדיר את נושא השבת במדינת ישראל. נושא כה מהותי במדינה היהודית-דמוקרטית היחידה בעולם צריך להיות מעוגן בחקיקה שתסדיר את מכלול ההיבטים שלו, ולא באמצעות גחמות מקומיות. זו הקדנציה השנייה שבה אני מניח על שולחנה של הכנסת הצעת חוק ברוח אמנת 'גביזון - מדן', והפעם יחד עם חבריי ממפלגות שונות, הצעה המסדירה את אופי השבת במדינת ישראל".

שטרן פנה לשר הפנים, דרעי ואמר "לתמוך בהצעתנו, שתציב את השבת במקומה הראוי לצד שמירה על אחדות העם. רק פתרון המבוסס על פשרה בין המגזרים השונים בחברה הישראלית יאפשר לנו לשמור על אחדות העם ויחד עם זאת לשמר את צביונה של השבת בישראל".

נזכיר כי בקרוב צפויה ועדה מיוחדת בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה להניח לפתחה של הממשלה שלוש חלופות בנוגע לפתיחת בתי עסק בשבת בת"א. ההצעה הראשונה, היא לקבל את עמדת עיריית ת"א המציעה לפתוח 160 עסקים בעיר. ההצעה השניה היא להוריד ב 20% מההצעה הראשונה, משמע לאשר פתיחת 128 בתי עסק בשבת. ההצעה השלישית היא ללכת במתווה של שר הפנים לשעבר, גדעון סער, שהסכים בזמנו לאשר פתיחת חנויות נוחות ומתחמים בודדים בלבד. כאמור בכל אחת מההצעות שתבחר הממשלה יצא שעסקים יהיו פתוחים בשבת במסגרת החוק. הצעתם של הסיעות החרדיות דומות לחלופה השלישית אך עדיין מציעה לצמצם את כמות בתי העסק שיפתחו בשבת.

מנאמני תורה ועבודה נמסר בתגובה להודעה: "בשעה טובה שר הפנים אריה דרעי לוקח אחריות על נושא השבת. אנו מעודדים אותו לעסוק בסוגיה הבוערת של השבת במרחב הציבורי על שלל היבטיה - לא בכיבוי שריפות ובעניין המקומי של תל אביב בלבד אלא בהסדרה מלאה של הנושא ברמה הארצית. תמיכתו ביוזמה החשובה של חברי הכנסת מיקי זוהר, רחל עזריה, מנואל טרכטנברג ואלעזר שטרן בה אנו מעורבים, תהווה צעד משמעותי, וכך הדבר יוסדר במסגרת חקיקה ראשית, ולא יעלה לדיון עם כל שינוי מדיניות של שר זה או אחר".