הרמטכ"ל: הרב לוינשטיין לא פועל בצבא עד להשלמת הבירור בעניינו

הרמטכ"ל, גדי אייזנקוט, התייחס היום בסקירתו בפני וועדת חוץ הביטחון לסוגיות הבוערות בצבא, ביניהם דבריו של הרב לוינשטיין, מינוי הרבצ"ר ("בעל ראיה ממלכתית"), תא"ל בוכריס ("היה צריך להשעותו"), אלאור אזריה ("רוצים אתוס של כנופיה?") ועוד

חדשות כיפה משה ויסטוך 26/07/16 17:11 כ בתמוז התשעו

הרמטכ"ל: הרב לוינשטיין לא פועל בצבא עד להשלמת הבירור בעניינו
Miriam Alster, פלאש 90, צילום: Miriam Alster, פלאש 90

הרמטכ"ל הגיע היום לוועדת החוץ והביטחון בכנסת והיה לו הרבה מה לומר.

אייזנקוט ציין בפני הוועדה שלדעתו, האיום המרכזי הניצב בפני צה"ל איננו חיצוני - אלא האובדן של אמון הציבור בצבא, הוא טוען שפוליטיקאים מתערבים בעניינים פנים צבאיים ופוגעים בצה"ל,הוא הוסיף שהדוגמה הממשית לטיעוניו היא משפטו של הלוחם, אלאור אזריה, שהפך מאירוע צבאי פנימי למערכה ציבורית ופוליטית "נאמרו הרבה אמירות ללא ידיעת העובדות, לקידום אג'נדות שאין לקשרן לצה"ל, אנו רוצים את צה"ל פועל לפי פקודות, נהלי פתיחה באש, רוח צה"ל וערכי צה"ל. אם מישהו רוצה אתוס של כנופיה, שיגיד".


לאחר מכן התייחס הרמטכ"ל לפרשת תא"ל אופק בוכריס ואמר כי חובתו לבוכריס כקצין רב זכויות, לא שונה מחובתו לחיילת והקצינה שנפגע, הרמטכ"ל ציין כי תא"ל בוכריס שירת תחתיו בתפקידים רבים, והוא זה שהחליט לקדמו לתפקיד התא"ל הבכיר במטה הכללי, אך היה לו ברור שיש להשעותו עד להתבררות הדברים בבית המשפט. "אמירות שנשמעו כאילו עוצרים את קידומם של קצינים ממגזר מסוים, אין להן דבר עם המציאות".


לגבי המאבק בין הרבנות הצבאית לחיל החינוך בסוגיות החינוך והרוח בצבא אמר הרמטכ"ל: "התחום כיום מצוי תחת ראש אכ"א ועוסק במחבר ובמאחד ולא בשסעי החברה הישראלית, אשר מקומם מחוץ לצה"ל. יש לנו ייעוד והוא לנצח במלחמה ולהכריע בקרב".


לשאלות על בחירת אל''מ הרב אייל קריב לרב הצבאי הראשי השיב הרמטכ"ל כי "התקיימה בדיקה לפני המינוי אשר כללה התייעצויות בתוך המערכת הצבאית, עם הרבנים הראשיים וגם עם גורמי ביטחון נוספים בהם פעיל הרב קרים - וכולם חלקו לו שבחים על פועלו, פסיקותיו שהן מ'בית הלל', וכי הוא בעל ראייה ממלכתית ופתרונות מקוריים לסוגיות שונות", לדבריו, לאחר שיחת הבהרה שהוא קיים עם הרב קרים, בה הביע בפניו את מורת רוחו מאמירותיו. הרב קרים התנצל על דבריו והרמטכ"ל החליט להשאיר את המינוי על כנו.


לשאלות על התבטאויותיו של הרב יגאל לוינשטיין, אמר הרמטכ"ל כי הוא דוחה ומגנה את דבריו וכי הורה על עצירת כל פעילויותיו בצבא עד להחלטה בבירור שערך לו מנכ"ל משרד הביטחון, לגבי המכינה בעלי אמר אייזנקוט כי "המפעל אשר הקים הרב לוינשטיין העמיד לצה"ל קצינים ולוחמים רבים, ועל כך יש לו זכויות, אך אין בכל כדי לבטל את כף החובה של האמירות, שוודאי נשקלות בבירור"