הרופאים לחצו, הרבנים התקפלו: נעצרה הקמת המערכת לאישור קביעת מוות

המערכת, שנועדה להכשיר רופאים ורבנים לקביעת רגע המוות לצורך תרומת איברים מתורמים דתיים וחרדים, הוקפאה בלחץ רופאים משתילים, שחששו מהתערבותה של הרבנות הראשית בפעילותם

חדשות כיפה אורי פולק 19/01/12 09:16 כד בטבת התשעב

הרופאים לחצו, הרבנים התקפלו: נעצרה הקמת המערכת לאישור קביעת מוות
crucially-cc-by-sa, צילום: crucially-cc-by-sa

בעקבות מחאת רופאים משתילים ובעקבות בקשת מנכ"ל משרד הבריאות, החליטה הרבנות הראשית להקפיא את המכרז להקמת מערכת הלכתית לאישור קביעת מוות - כך דווח בעיתון "הארץ". הקמת המרכז נועדה לעודד תרומת איברים מקרב הציבור הדתי והחרדי, המסתמכים בחלקם על פוסקים המאפשרים תרומת איברים רק לאחר מוות מוחי.

המנגנון שהתגבש ברבנות הראשית נועד לפעול כמוקד, 24 שעות ביממה, הקולט פניות ממשפחות המבקשות ליווי הלכתי ורפואי בקביעת מוות מוחי של קרובי משפחתם, זאת לצורך הסכמה לתרומת איברים. במסגרת המכרז, ביקשו ברבנות להכשיר רבנים ורופאים בידע הלכתי, כמו גם ללוות את אותן משפחות בגורם הלכתי שיש לו סמכות פיקוח מקצועית והלכתית בקביעת רגע המוות.

כאמור, הרופאים הצליחו לדחות את היוזמה, מחשש להתערבות יתר של הרבנות הראשית בנעשה במסדרונות בתי החולים. בקהילה הרפואית עלה החשש ברבנות מבקשים להתערב בתהליך קביעת המוות, בדומה לדרישה שהועלתה לפני שנים ספורות על ידי רבנים, לאפשר לאנשי דת להשתתף בהליך קביעת מוות מוחי בבתי החולים.

ממשרד הבריאות נמסר כי "במסגרת הדיונים שנערכו עם מנכ"ל הרבנות הראשית וגורמים נוספים, דרש המשרד כי בשלב זה המכרז יבוטל, ובינתיים הוקפא לשלושה חודשים עד לסיום הליך ליבון העניין וקבלת החלטה משותפת".

מנכ"ל הרבנות הראשית, עודד וינר, ציין כי "ברור שקביעת המוות נעשית רק על ידי רופאים, והליווי ההלכתי למשפחות המעוניינות לתרום הינו בהתאם להנחיות הרבנות. בסוף המטרה היא לעודד תרומות איברים".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן