הרב שרלו: רבנים לא צריכים לעסוק בלבוש הנשי

עוד הוסיף הרב "רבנים צריכים להתוות את העקרונות הכלליים. לא צנוע שרב יכנס לסנטימטרים", על קודי הצניעות באולפנות אמר "להשקיע בהתנעת רצון לקרבת אלוקים ולא בהכנסת אנשים למדים"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 15/05/14 09:53 טו באייר התשעד

הרב שרלו: רבנים לא צריכים לעסוק בלבוש הנשי
כיפה, צילום: כיפה

"אני כרב מאוד לא אוהב לעסוק בלבוש נשי. אנחנו כרבנים צריכים להתוות את העקרונות הכללים. זה לא צנוע כשרב נכנס לסנטימטרים ולעצם הבריח. זה לא נכון להתייחס לכך והוא לא מצליח לקרוא את המצוקה והרצון הנשי", כך אמר הרב יובל שרלו, ראש ישיבת 'אורות שאול' אמי"ת ברעננה בשיחה עם 'כיפה' בסיום כנס בתערוכת "שפת הלבוש - ארון הבגדים היהודי במוזיאון ישראל השבוע.

"אני מקבל הרבה שאלות בנושא הצניעות הנשית והתשובה שלי תמיד זהה: ההלכה מחייבת להיות צנועה אבל לא אני צריך להגדיר מה זה צנוע", הוסיף הרב והתייחס ל'קודי' הצניעות באולפנות השונות, בהן מכתיבים לבנות כיצד ומה ללבוש. "הייתי משקיע את האנרגיות שלי הרבה יותר בהתנעת חיפוש ורצון לקרבת אלוקים מאשר בשמירה וניסיון להכניס אנשים למדים", מתח הרב שרלו ביקורת על האולפנות. כזכור, לפני כחודש נחשף ב'כיפה' שאולפנה בבית שמש חייבה בנות ללכת עם חצאיות אשר מגיעות עד הנעל. לאחר ביקורת ציבורית וויתרו באולפנה על הדרישה.

בתערוכה, המוצגת בימים אלו במוזאון ישראל, למעלה מ-100 תלבושות ומערכות לבוש, המייצגות 200 שנות לבוש יהודי בקהילות ישראל השונות. במוצגים - מגוון של פריטי לבוש יהודיים ממדינות ומערים שונות בעולם ובהם - גלימת החכם באשי שהשתמרה ונוהגת עד היום כלבושו המסורתי של הראשון לציון, שמלות, חליפות, בגדי חתן וכלה, בגדי ילדים וכו'. במסגרת כנס בו דיבר הרב שרלו, יחד עם רב שכונת גילה בירושלים הרב שלזינגר, עדינה בר שלום וכן מומחים בתחום האופנה, דנו הנוכחים באופי הלבוש היהודי כיום.

הרב שרלו התייחס במפתיע גם לסוגיית הלבוש של הגברים בציונות הדתית. "אני מוטרד מהלבוש של הגברים לא פחות מהלבוש של הנשים", אמר הרב. "מדובר בלבוש מאוד זרוק, לא אסתטי, לא מכבד ולא יהודי מבחינות כמו הציצית והכיפה. רבנים צריכים להציע, לא לפסוק, לקהילותיהם להתקדם לקראת לבוש עדכני, אסתטי, קל ויהודי", אמר כשהוא מתכוון ללבוש המאפיין כיום נערי גבעות וחוזרים בתשובה.

"צריך להסיר מחסומים בישיבות. אנחנו צריכים לדאוג שלא לגדל אנשים במדים", הוסיף הרב שרלו. "אלו דברים שצריכים לקרות לבד. כשהיינו צעירים לא פעם צחקו אצלנו שההבדל בלבוש שלנו בין יום חול לשבת הוא שצריך להוציא את עט הפרקר מהכיס ואנחנו מוכנים לשבת".

"יש ציפיות לסטנדרט מסוים בציונות הדתית. פעם היו מעירים לאנשים עם שערות ארוכות", אמר הרב ותהה: "זה העולם הרוחני שלנו? לי נורא מפריע בישיבה שלא כולם לובשים חולצה לבנה אבל אני לא אומר אף מילה. יותר חשובה לי הבחירה שלהם והתנהלותם הרוחנית מאשר צבע החולצה. אני אדבר עם תלמיד על דבקות, עבודת השם והבחירות שהוא עושה והוא יחליט איך לבטא את הדברים. זה לא תחום שאני צריך להתעסק בו. יותר חשובה לי הבחירה שלהם והכבוד שהם מעניקים מאשר הסטנדרניזציה שלי. ברגע שאתה פותח את הדברים ונותן בחירה החבר'ה בחורים נכון. אנחנו צריכים להוריד חסמים, להתוות דרך, לא להוביל".

"אם היה לי אומץ הייתי מתלבש עם בגדי ארבע כנפות, עם כיפה צבעונית וגדולה ובגדים צניעותיים וקלים", אמר הרב בהתייחסו לסוגיית לבוש הגברים בציונות הדתית. "אני חולם על לבוש יהודי מצוותי-ציצית וכיפה גדולה. קל, יצירתי, מתאים ומכבד. אנחנו מלבישים על הגוף הרבה יותר ממה שצריך. הלבוש שלי הוא מפגש פשרות - הייתי רוצה ללכת עם סנדלים וחולצה נוחה אבל גם עם בגד שמאפיין רב. בגדים צריכים להיות מכבדים אבל גם להתאים למזג האוויר, לא רק מכובד אלא גם נגיש, מותאם למקום המגורים".

הרב שרלו הוסיף ומתח ביקורת על אחידות בגדי החרדים. "כל ניסיון להתקבע ולומר שבגד הוא דבר אחד הוא לא השפה שלי. בגד גם צריך לכבד את בעליו, גם להגן וגם להיות חלק מהסביבה וזו הבשורה שצמחה מעולם התורה הציוני דתי. כדאי שהדברים יהיו יותר פתוחים וחלק מהשמרנות שלי היא להישאר כפי שאני מתלבש. זו לא פתיחות, זו שמרנות".