הרב שרלו על ביטול פרויקט העמותות: "כולם הפסידו"

בעקבות ביטול פרויקט "2 מיליון סיבות טובות", טוען הרב יובל שרלו כי זו ההזדמנות "להוציא את שפת החרם מהלקסיקון הציבורי". לדבריו, "ההחרמה הביאה להרס של דבר טוב"

חדשות כיפה אורי פולק 12/12/11 09:27 טז בכסלו התשעב

הרב שרלו על ביטול פרויקט העמותות: "כולם הפסידו"

"השורה התחתונה של ביטול מפעל העמותות של בנק לאומי היא שכולם הפסידו" - כך טוען היום (ב') הרב יובל שרלו, ראש ישיבת פתח תקווה, בתגובה להחלטת בנק 'לאומי' על ביטול פרויקט "2 מיליון סיבות טובות", זאת בעקבות לחץ ארגוני שמאל.

בדבריו, שפורסמו באתר ישיבת פתח תקווה, מסביר הרב שרלו כי "העמותות הפסידו הזדמנות לקבל תמיכה שתעזור להם בפעילותן, שלום עכשיו הפסידה, בשל העובדה שהיא נתפסת ובצדק כמכוערת מאוד. הבנק הפסיד מהלך שיווקי ופרסומי מבריק, שיש בו גם תועלת לציבור. הציבור הפסיד שיח עמותות, רתימת אזרחים רבים להצבעה, ופיתוח קשרים חברתיים של המגזר השלישי. כשכולם מפסידים צריך לבחון מה אירע".

לטענת ראש ישיבת פתח תקווה, השגיאה המהותית בפרשה היא השימוש ב"נשק החרם", שהוא אמנם חוקי ודמוקרטי, אך מביא להשלכות שליליות. "השימוש בחרם הוא פעולה כוחנית - לא אלימה, אבל כוחנית. הוא רצון לכפות את עולמך על ה"אחר". כמי שהתנגד לחרמות בצורה רצופה - בין להחרמות דתיות, בין לחרם האומנים - אני חושב שיש להוציא את הכלי הזה מהשיח הציבורי, ולהותיר אותו למקרים קיצוניים וחריגים ביותר, ובעיקר אלו שנוגעים לגאולת עשוק מיד עושקו, כמו חרם על מקומות שלא נוהגים כדין עם עובדיהם", מציין הרב שרלו.

"להפעלת כוח נזק עצום", טוען הרב שרלו, "היא מפסיקה את הדיאלוג ואת הקשר, ויוצרת שבר ונתק. היא מכניסה הרבה דם רע לשיח הציבורי ובעיקר - היא הורסת את כל הדברים היפים הכרוכים בנושאים העומדים במחלוקת, בדיוק כפי שההחרמה הנוכחית הביאה להרס של דבר טוב".

ראש ישיבת פתח תקווה טוען כי זו ההזדמנות "להוציא את שפת החרם מהלקסיקון הציבורי". לטענתו, "מותר להעדיף לקנות במקומות מסוימים, מותר ללכת להופעות דווקא במקומות שמסכימים להם, כל אלה אינם שפה של חרם, והם כלים שראויים לשימוש. אולם את החרם הנגטיבי, האוסר, המאיים, המבקש להכריע - טוב להוציא משפת הדיבור שלנו, ולהשיב אותנו אל המקום בו אנו מחפשים את אחינו ואת שלומם ואת טובתם".

כפי שדווח בכיפה, בנק לאומי נכנע ללחץ ארגוני השמאל - וביטל את פרויקט "2 מיליון סיבות טובות". מאז החל הקמפיין פעלו ארגוני שמאל נגד השתתפות תנועת "אם תרצו" בפרויקט התרומות, זאת בשל טענה כי מדובר בהשתתפות מצד עמותה פוליטית וימנית.

במסגרת הפרויקט נדרשו הגולשים באתר "לאומי" להצביע ולהכריע בחלוקת 2 מיליון שקלים בין 60 עמותות ישראליות שהתמודדו בפרויקט. לקוחות רבים הופנו על ידי ארגוני שמאל להביע מחאה בעמוד הפייסבוק הרשמי של "לאומי" ואף לאיים בסגירת חשבונם האישי בבנק. הגדיל לעשות יריב אופנהיימר, מזכ"ל "שלום עכשיו", ששלח מכתב להנהלת הבנק ואמר כי אם יאפשר הבנק את השתתפות "אם תרצו" - הוא יסגור את חשבונו האישי. בסופו של קמפיין, נכנע הבנק ללחצי השמאל וביטל את הפרויקט.