הרב שרלו עובר מפתח תקווה לרעננה: מתחילים משהו חדש

הרב יובל שרלו מסביר מדוע הישיבה שלו עוברת לרעננה: "משנה לשנה נרשמו פחות תלמידים, גם בגלל התנגדות אידיאולוגית לתדמית הליברלית שלנו"

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 27/06/13 16:58 יט בתמוז התשעג

הרב שרלו עובר מפתח תקווה לרעננה: מתחילים משהו חדש

הרב יובל שרלו, ראש ישיבת ההסדר אמי“ת פתח תקווה, מדבר על ההחלטה לעזוב את העיר ולהקים את ”ישיבת פתח תקווה המתחדשת“ ברעננה, תחת חסות רשת אמי“ת. בראיון לעיתון ”ידיעות פתח תקווה“ אשר יתפרסם בסוף השבוע הקרוב, מודה הרב שרלו כי ”הישיבה נחלשה בשנים האחרונות, משנה לשנה נרשמו פחות תלמידים“ וטוען כי חלק מהסיבה לכך היא ”התנגדות אידאולוגית“ לישיבה, בקרב ישיבות תיכוניות רבות, זאת בגלל התדמית הליברלית שלה.

אחרי 15 שנות פעילות בפתח תקווה, הישיבה תעתיק עצמה לרעננה ותפעל מכפר בתיה. ”טוב לכל מוסד שיהיה לו מקום קבוע. מצד שני, זה נותן תחושה של התחדשות“, אמר הרב שרלו בראיון, ”להיות תקופה קצרה במקום מבודד, שמאפשר צמיחה רוחנית, עשוי לסייע לנו לבנות את עצמנו מחדש ולצאת מהמשבר“. לדבריו, ישנה חשיבות לפעילות הישיבה דווקא במרכז, שכן הציונות הדתית ”הפקירה את גוש דן לחרדים... במידה רבה, במרכז הארץ מתעצב צביונה של המדינה. לא ייתכן שהיהדות תישאר רק באזורי הספר".

המהלך כבר מוכיח את עצמו בשטח: לשנה הבאה מספר התלמידים הכפיל עצמו וכבר עכשיו נרשמו 35 תלמידים לשיעור א', בזכות מיתוגה החדש של הישיבה.

בראיון מודה הרב שרלו בכך שהישיבה לא הצליחה ליצור קשר בין תושבי העיר לבין תלמידי ההסדר. ”הקהילה הדתית הגדולה בפתח־תקוה פחות צריכה אותנו, או יותר נכון חושבת, שהיא פחות צריכה אותנו. הם מעדיפים ללמוד בבית הכנסת שלהם, ורק באירועים מיוחדים או בחגים באים אלינו. באשר לציבור החילוני בעיר, לא עשינו מספיק ולא פתחנו את שערינו. ככל שהישיבה הלכה ונחלשה, נחלשה גם היכולת שלנו להיפתח כלפי חוץ", הוא הסביר.

בתוך כך התייחס הרב שרלו לסוגיית הרבנות הראשית וטען כי בישראל אין מקום לשני רבנים ראשיים. "בסופו של תהליך צריך שיהיה רב ראשי אחד לכל עיר. אמנם לא כל הקהילות בנויות לכך, ויש לבצע את התהליך בהדרגה, אבל בפירוש יש מקומות שהגיע הזמן להתחיל את התהליך כבר מהבחירות הבאות. אם זה יצליח בערים, צריך לעבור גם לרמה הארצית", אמר.

בתוך כך התייחס הרב שרלו לסוגיית גיוס החרדים לצה"ל ואמר כי הוא "לא מאמין בגיוס חרדים בכפייה. גם הפטור ל־1,800 בחורים זה פתח לשחיתות הכי גדולה. מי יקבע מי יקבל פטור ועל פי אלו קריטריונים? אני חושש שזו תהפוך להיות תעשייה של מקורבים. הפתרון הוא להפעיל עליהם לחץ מוסרי בסגנון 'האחיכם יבואו למלחמה ואתם תשבו פה?'. זה עובד לאט לאט, אבל עובד. אם זה לא יביא אותם לצבא, זה יביא את ילדיהם. מיותר לציין שאני רואה באי ההתגייסות של החרדים חטא, ממש חטא דתי".