הרב שרלו: עובדי קבלן – חרפה אנושית ויהודית בעולמנו

ראש ישיבת פתח תקווה טוען כי העסקת עובדי הקבלן בישראל מנוגדת לרעיון המדינה היהודית. הוא מאשים את ההסתדרות בצביעות וטוען: "היא אחת הסיבות לקיומם של עובדי הקבלן"

חדשות כיפה אורי פולק 08/11/11 10:37 יא בחשון התשעב

הרב שרלו: עובדי קבלן – חרפה אנושית ויהודית בעולמנו

הרב יובל שרלו, ראש ישיבת פתח תקווה, מתח ביקורת נוקבת על תופעת העסקת עובדי הקבלן בישראל, זאת במסגרת תשובה הלכתית שמסר באתר ישיבת פתח תקווה. לטענת הרב שרלו, "תופעת העסקת עובדי הקבלן מכתימה אותנו בעוול נורא, משמיטה את הקרקע מתחת לרעיון המדינה היהודית והליכה בדרכי אבות".

"עובדי קבלן היא חרפה אנושית והיהודית בעולמנו", הוסיף הרב שרלו, "היא לא נוגעת ל-200 משפחות אלא למאות אלפי משפחות והיא נוגעת במקום הכואב ביותר של האדם - יכולתו להביא לחם לביתו. היא נוגעת בחוליות החלשות ביותר בחברה, תוך שהיא יוצרת מציאות בה שני המפרנסים של המשפחה עובדים, ואין מספיק כדי לקיים את המשפחה. חייהם של עובדי הקבלן תלויים מנגד, ואין להם שום ביטחון תעסוקתי, והם מפוטרים כדי שלא יקבלו קביעות, ומגויסים מחדש כעובדים זמניים".

לטענתו של הרב שרלו, מדובר בעניין הנוגע בכבוד הבריות, בזהות העצמית של הורים מול ילדיהם ובחוסן המשפחות בישראל. הוא ציין כי הוא "מתקשה ללמד נביאים בישיבה ולחזות בשומרים והמנקות והמבשלות והנהגים והמרצות באוניברסיטה במעמד זה", או ללמד בישיבה שהוא עומד בראשה סוגיות הנוגעות לצדקה או לשכירת פועלים - "ולראות כיצד אנו דורסים יסודות אלה". הרב שרלו אף תקף בתשובתו את התנהלות ההסתדרות, שכן לדעתו "ההסתדרות עצמה היא אחת הסיבות העיקריות לקיומם של עובדי הקבלן. יש הרבה צביעות בעבודה שלה".

בהמשך תשובתו מתייחס הרב שרלו לסדר העדיפויות הראוי למאבק הציבורי, כשבין הנושאים העומדים על סדר היום נמצאת סוגיית פינוי המאחזים ביהודה ושומרון מחד, והמחאה החברתית מאידך. בעניין זה סבור הרב שרלו כי "לא תהיה לנו זכות על ארץ ישראל אם היא תהיה ארץ של עוולה" - זאת מסיבות ריאליות ודתיות כאחד. "אנו נאבקים על ארץ ישראל בעיקר מכוח אמונתנו הדתית והרוחנית, ואי אפשר שנשמיט את הקומה הראשונה שלה, והיא הליכה בדרך ד' לעשות צדקה ומשפט", הוא טוען.