הרב שרלו: מתנגד לפשרת הכותל

למרות שנשות הכותל הודיעו כי יתמכו במתווה הפשרה, מתנגד הרב שרלו ליוזמה "זה יוצר פילוג, עדיף שיתפללו עם טלית ותפילין בעזרת הנשים ושלא תקום רחבה נוספת"

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 28/01/16 13:41 יח בשבט התשעו

הרב שרלו: מתנגד לפשרת הכותל
Miriam Alster, פלאש 90, צילום: Miriam Alster, פלאש 90

אחרי יותר משני עשורים של מאבק ציבורי, נשות הכותל ויתרו על דרישתן להתפלל ברחבת הנשים בכותל המערבי. לפי המתווה החדש שלו הסכימו עקרונית, תוקם רחבת תפילה נוספת בחלקו הדרומי של הכותל מצפון לקשת רובינסון ומדרום לשער המוגרבים. הרחבה, שבה יתקיימו תפילות מעורבות של גברים ונשים ללא מחיצה, תהווה את המשכה של רחבת הכותל, אך לא תחובר אליו.

במסגרת המתווה, יוכלו נשות הכותל להתפלל כל יום ולקיים מניין נשים, בו יתעטפו בטלית, יניחו תפילין ויקראו בתורה. דבר שעד עכשיו היה אסור עליהן לקיים, בעזרת הנשים. מתווה, שלדברי הרב יובל שרלו עלול לסכן את אחדותו של עם ישראל, ולעשות נזק.

לדבריו של הרב שרלו, כאשר נשות הכותל יעברו למקו אחר, שלא יהיה בסמכות רב הכותל, רחבת הכותל תקבל שליטה חרדית מלאה, שתזיק לכולם: "קודם כל, אני שמח שהגיעו להסכמה ופשרה. אבל הבעיה היא, לפי הפרסומים זה שעכשיו תוקם רחבה נוספת ונפרדת. הדבר הזה מזיק למקום, שאמור ליצור אווירה של אחדות. ואז, מה שיקרה זה שהרחבה המרכזית, בה קיימת הפרדה, תורחב למי שישתלט עליה - שאלו הם החרדים. אנחנו נסבול מזה שנשות הכותל יעברו לרחבה משלהן".

בשיחה עם כיפה, אומר הרב כי "המקום שאמור להיות של כולם, הופך למקום שמנציח את הפילוג. לכן זה מוליד עוד חורבן ברמה הלאומית". כאשר נשאל, מה לדעתו אפשר לעשות בעניין, ואיך נשות הכותל יכולות להשתלב בתפילותיהן בעזרת הנשים, כאשר החוק אינו מאפשר להן להתעטף בטלית או להניח תפילין, אמר הרב כי "פעם בחודש מותר לאפשר להן לעשות את זה. זה בניגוד להלכה, שלא יהיו אי הבנות! אבל אם זה שומר על האחדות, וכולם יתפללו במקום אחד ולא ברחבות נפרדות, אז אולי זה הדבר הנכון לעשות".

עוד הוסיף שרלו כי "אולי מדובר באפשרות מרחיקת לכת, לאפשר להן להתפלל כמו שהן רוצות שם, אבל זה יהיה יותר נכון מבחינה דתית. וחבל שהדיון הזה מתנהל רק בוועדות פוליטיות. זוהי שאלה שאמורה להעסיק את כל עם ישראל, שעלול להיפגע מהפשרה. זה כמו שני עמים שונים שיתפללו לאל אחד".

במתווה, שצפוי לעלות לדיון בישיבת הממשלה הקרובה, נכתב כי התפילה בה תתקיים "על פי תפיסה פלורליסטית ושוויונית, באופן שיהיה בו כדי לספק מענה למתפללים מקרב הזרמים השונים שאינם אורתודוקסים, ובראשם הזרם הרפורמי והזרם הקונסרבטיבי". השרים החרדים ככל הנראה יימנעו בהצבעה על המתווה החדש. הם מסכימים לו, אך לא תומכים בו כדי שלא יתפרש שהם נותנים גיבוי לדרכם של הרפורמים והקונסרבטיביים.

הרב שרלו, ראש תחום אתיקה בארגון רבני צהר