הרב שרלו: מחיר הממשק שבין רבנות ופוליטיקה הוא ביזוי התורה

בתשובה לשאלה ב'כיפה' בנוגע לאחדות בבית היהודי חזר הרב שרלו על דעתו כי רבנים אינם צריכים להתעסק בפוליטיקה. "האם לא ברור שהיבט זה כלל אינו שאלה שרב אינו צריך לעסוק בו?"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 04/12/14 14:44 יב בכסלו התשעה

הרב שרלו: מחיר הממשק שבין רבנות ופוליטיקה הוא ביזוי התורה
פלאש 90, צילום: פלאש 90

"מחיר הממשק שבין רבנות ופוליטיקה הוא ביזוי התורה, החלשת מעמדה הרוחני של התורה, וכניסת הרבנות לעולם הפוליטיקה מנמיכה את הקומה הרוחנית". כך כותב הרב יובל שרלו בתשובה לשאלה במדור 'שאל את הרב' ב'כיפה' בהתייחסו לשאלת האחדות בין הבית היהודי לאיחוד הלאומי.

כזכור, אתמול אמר הרב אליקים לבנון כי על הבית היהודי להתפצל וכי יש מקום לשתי מפלגות דתיות לאומיות, ובתחילת השבוע אמר הרב שלמה אבינר כי יש למצוא פתרונות חלופיים לבית היהודי.

בתשובה לשאלה בנוגע לצורך באחדות בבית היהודי, הבהיר הרב שרלו כי הוא מאמין שאין מקום לרבנים בפוליטיקה, עמדה בה הוא אוחז שנים רבות. “אני מקפיד, שנים רבות, להפריד בין רבנות ובין העסוק בפוליטיקה המעשית. איני נוהג לקבוע כי מפלגה צריכה לפרוש או להצטרף לקואליציה, להתפלג או להתאחד, ליצור ברית פוליטית עם מפלגה זו או אחרת, לקבוע כי היא כן ממלאת את תפקידה או לא ממלאת את תפקידה (שכן תפקידה מוגדר על ידי בוחריה ולא על ידי הרב), או כל קביעה אחר", כתב הרב שרלו.

לדבריו, “בעיניי, מחיר הממשק שבין רבנות ופוליטיקה הוא ביזוי התורה, החלשת מעמדה הרוחני של התורה, וכניסת הרבנות לעולם הפוליטיקה מנמיכה את הקומה הרוחנית. לפי דעתי ההלכתית, המחויבות של מפלגה היא לבוחריה - אם הבוחרים בחרו במפלגה שהתחייבה לציית לרבנים היא חייבת לעשות זאת, ואם הם בחרו במפלגה שתפעל על פי החלטות מוסדותיה - היא חייבת לעשות זאת, וקבלת החלטות בדרך אחרת אסורה עליה".

"כדי שרב יוכל לפסוק בענייני פוליטיקה, כמו כל דבר אחר, הוא צריך להיות בקיא בכל המשמעויות, ואיני יכול לעשות זאת מתוך בית המדרש; ועוד ועוד. פוליטיקה היא אומנות האפשר. רבנות היא אומנות הרצוי. גם רבנים עוסקים כמובן במצבי בדיעבד וספק, אולם עולמם צריך להיות העולם ה'לכתחילה'”, הוא מוסיף.

עם זאת, התייחס הרב שרלו לשאלת אחדות פוליטית באופן עקרוני ואמר כי לעיתים אין מקום לאחדות, וכי האמונים על הנושא צריכים לעסוק בנושא באופן ספציפי.

"אחדות יכולה חס ושלום לבין גם רמיסת היחיד, פאשיזם, דיכוי, סחיטה, ועוד רעות רבות של אחדות. לפיכך, במישור העקרוני, צריך לשאול גם על איזו אחדות מדובר, ובעיקר להקשיב לשיח שלה. אם מדובר בשיח של הסכמה, פשרות, רכות, התלכדות, ברית וכדו׳ - אזי יש משמעות עמוקה לאחדות, ובדרכי אני פועל להשגתה שלא דרך המערכת הפוליטית; אם מדובר כאמצעי למניפולציות ולצבירת כוח - אין בה טעם של ממש".

"אם מדובר בכלי פוליטי לחיזוק המינוף הפוליטי - צריך לשאול פוליטיקאים אם היא טובה או לא, וזה לא התחום שאני חושב שמתאים שאעסוק בו. יש אומרים שהיא תביא יותר קולות; יש אומרים שדווקא טוב שמימין ל'בית היהודי' תהיה מפלגה נוספת. האם לא ברור שהיבט זה כלל אינו שאלה שרב אינו צריך לעסוק בו?”, סיכם הרב שרלו.