הרב שרלו: דם המסתננים לקבר יוסף - לא הותר

ראש ישיבת פתח תקווה טוען כי הנכנסים לקבר יוסף ללא תיאום "אינם נוהגים כשורה" והינם "מסתכנים בנפשם", אך מדגיש כי "לא יעלה על הדעת כי בשל התנהגותם – הותר דמם"

חדשות כיפה אורי פולק 04/05/11 00:00 ל בניסן התשעא

הרב שרלו: דם המסתננים לקבר יוסף - לא הותר

"הנכנסים ללא תיאום לקבר יוסף הצדיק אינם נוהגים כשורה. הם מפירים הוראות ומסתכנים בנפשם. אף על פי כן, לא יעלה על הדעת כי בשל התנהגותם זו - הותר דמם" - כך קובע ראש ישיבת פתח תקווה, הרב יובל שרלו, במאמר שיתפרסם בשבת הקרוב בעלון "שבתון".

הרב שרלו מתייחס במאמרו לתופעת הכניסות הבלתי מתואמות עם צה"ל למתחם קבר יוסף וקובע כי מי שעושים זאת "ראויים לעונש". לדבריו, "צריך לפתור את סוגיית הכניסה, ולטפל בעניינים שונים הקשורים בכך".

עם זאת, מדגיש הרב שרלו, "בשום אופן דמם לא הותר". בעיניו, "ישנה צביעות גדולה בטענה כי לו לא היו שם ולא נוהגים שלא כשורה - לא היו נפגעים, ובשל כך זו אשמתם, ואין להם להלין אלא על עצמם. הצביעות בטענה זו חריפה עוד יותר, דווקא משום שהיא נאמרת על ידי אנשים שבצדק לא היו מוכנים לנקוט בטיעון זה".

הרב שרלו משווה את הטיעון הזה עם הטיעון "המאשים נשים מותקפות בשל הלבוש הפרובוקטיבי אותו הם לבשו. אין שום היתר לתקוף נשים בטענת ההתפתות - יהא הלבוש אשר תלבשנה אשר יהיה, ואין שום היתר לירות בדם קר במי שלא ציית להוראות, יהא חוסר הציות אשר יהיה. גם לבתי הדין לא הותר להעניש את הפושע יותר מאשר נקבע בתורה, ו"ארבעים כינו - לא יוסיף".

"גם כשמדובר במי שעוו ופעלו שלא כשורה - מוטל על המגיב להם לבחון את תגובתו הראויה, ולא להטיל את האשמה בפשעיו שלו עצמו על המעשה האסור שעשה השני. גם כשמדובר בדברים אסורים - לא ניתן לתלות בהם את העוון ואת האשמה לתגובה חריגה ואסורה", מסכם הרב שרלו.