הרב שרלו: "אל תהפכו את כוחות הביטחון לרשעים"

"אל תלכו שולל לא אחרי "עדויות" או טענות עורכי דין, וגם אין ללכת כעוורים אחרי טענות של דוברים רשמיים. גם מי שתומך בשב״כ אסור לו לעשות זאת בעיניים עצומות. דיני נפשות, לשני הכיוונים, נמצאים על כף המאזניים."

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 23/12/15 12:12 יא בטבת התשעו

הרב שרלו: "אל תהפכו את כוחות הביטחון לרשעים"
יחצ, צילום: יחצ

לאחי ורעי,

הסערה הציבורית בדבר העצורים מחייבת כל אחד ואחד להתייחס למציאות זו, אם הוא אכן מבקש את ההתנהגות המוסרית והאתית. אנחנו נמצאים בערפל עובדתי, ובשל כך קשה להתייחס לנושא. יחד עם זאת, אחד מיסודות הלימוד שלנו בישיבה הוא "הכרעות במצבי ספק", ובשל החומרא הגדולה של התסבוכת, אני מבקש לפרוש בפניכם, בקיצור נמרץ, קווי מחשבה שאני מציע בפניכם:

שני דברי הקדמה:

א. כמו רוב העוסקים בנושא, אני לא יודע את העובדות. אפילו לא באופן חלקי. מניסיוני למדתי שהדברים יכולים להיות מקצה עד קצה: למן מניפולציה קיצונית של עורכי דין (עוד לא ראיתי עורך דין אחד שלא טען, לאחר הודאת מרשו, כי ההודאה הוצאה בעינויים או בדרך אסורה), ועד היסחפות של השב"כ כדי להשיג הישגים. אל תלכו שולל לא אחרי "עדויות" או טענות עורכי דין, וגם אין ללכת כעוורים אחרי טענות של דוברים רשמיים. גם מי שתומך בשב״כ אסור לו לעשות זאת בעיניים עצומות. דיני נפשות, לשני הכיוונים, נמצאים על כף המאזניים. אנחנו בערפל, וצריך להודות בכנות שכל מי שמתבטא בנושא נגוע.

ב. מעצם טבעי, אני לא מגייס את הטיעונים נגד עינויים או הודאה רק למקרה בהם זה נוגע בי. אני חלק מהמאבק לאי-ראיית ההודאה כדבר בלעדי להרשאה כבר שנים רבות, ולא רק עכשיו התעוררתי. אני מנסה לחנך בישיבה כי יש לדון בסוגיות שונות דווקא כאשר הן לא בוערות, ולא כאשר הן צצות, ופתאום חוששים מהודאות שווא. הדבר נכון גם לגבי עינויים לא פרופורציונליים. ישנה חשדנות רבה כלפי מי שמתעורר רק כשזה נוגע בו, והוא לא התעורר כאשר זה נגע באחרים. אני מדגיש כי בכל תחום העינויים - מדובר ב"פרופורציונליים", ויש הבחנה עמוקה בין מה שמותר לעשות מול "פצצה מתקתקת" ובין מה שמותר לעשות כדי להעמיד לדין.

וכמה מחשבות:

1. העצורים אינם אוייב שלי. אמנם, אם מה שמיוחס להם נכון - הם עשו דברים איומים ונוראים. לא רק המעשים עצמם, אלא כל ההתנהלות, המטרות והצדקת הדרכים שלהם. למותר לציין שאני רחוק מהם מאוד מאוד, וסביר להניח שהם רואים בי כאויב. אולם הם לא אויב שלי, ואני גם לא יכול להתנער מהעובדה שמדובר (כנראה) באנשים צעירים שמשלמים מחיר יקר מאוד על מה שהטמיעו בהם. כמובן שהשב"כ בוודאי אינו אויב שלי. אני אסיר תודה לשב"כ על מה שהבחורים הטובים עושים למען בטחוננו, כולל המחלקה היהודית שמצילה אותנו המתיישבים ממבקשי רעתנו הבאים מתוכנו. כשאני מתפלל "מי שברך" לכוחות הביטחון אני בוודאי כולל את השב"כ על כל שלוחותיו בתפילתי. אל נא נהפוך את כוחות הביטחון, המוסרים את נפשם למען ביטחון ישראל - רשעים. זה יעלה לנו מחיר פנימי כבד מאוד.

2. אנחנו מטעים את עצמנו לחשוב כי המטרה היא לסחוט מהם הודאות שווא. אלו דברי הבל, שכן המטרה של כוחות הביטחון לא מושגת בהרשעת חפים מפשע. להודאות שהושגו בעינויים אין ערך משפטי, ולא זו בלבד - אלא שגם לכוחות הביטחון יש עניין להעניש את מי שראוי להענשה. הניסיון לטעון כי מדובר ברצון שלהם להשיג צל"ש בכל מחיר הוא גם לא אינטליגנטי, וגם ניסיון לצייר את השב"כ כרשע בסיפור. גם אנשי ציבור הקרובים לנו מאוד מאשרים את הטיעון הזה. אני מבין, בעיקר מהמקורות הגלויים, כי מדובר בעיקר באנשים שאכן הם בבחינת פצצה מתקתקת. גם אז לא מותר לעשות את הכל, אולם מדברים שהם עצמם אומרים אפשר לראות זאת בעליל.

3. יש בליבי כאב עצום על דור שלם של נוער שגדל באופן זה. אדרבא, מי שחינך אותו לראות בשב"כ אויב, מי שחינך אותו איך להתנהל בחקירות ולראות כך את מדינת ישראל - הוא האחראי הישיר לתסבוכת הזו. כאמור, אנחנו נמצא שוב את עצמנו עם נוער שהוצף בארס גדול כלפי החוק, כלפי המדינה, כלפי כוחות הביטחון כלפי הרבנים. כואב לי גם על העצורים המשלמים מחיר יקר מאוד, ואפשר שכלל לא באשמתם.

4. אין לנו ברירה אלא לומר את הדברים הבאים: בסופו של דבר יתגלו הדברים. אם השב"כ חרג ממה שהיה מותר לו לעשות - נבוא איתו חשבון גדול; אם מחנכיהם ועורכי דינם הם שהביאו עלינו את כל הרעה הזו - אזי הם עצמם יצטרכו לשלם מחיר חברתי יקר בתוכנו. בנתיים כל מה שאנו יכולים לעשות הוא לנסות ולשכנע את הצדדים כולם לפעול כחוק, לקרוא להנמכת הלהבות לשני הכיוונים, ולבקש את טובת עם ישראל. בד בבד, להתחייב כי לא ננוח ולא נשקוט גם לאחר שתשומת הלב הציבורית תופנה מטבע התנהלותה לנושאים אחרים, ועצם ההתחייבות הזו עשויה להביא את כל הצדדים לפעול כראוי.

בכאב גדול ובתקווה,
יובל שרלו

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן