הרב שי פירון חושף: שקלנו לבטל את הבגרות בגמרא

במהלך שיחה בישיבה התיכונית מקור חיים חשף שר החינוך לשעבר כבדרך אגב כי כחלק מהרפורמות במשרד, הוא שקל לבטל את בחינת הבגרות בתנ"ך. עוד הוא הבהיר, "שר חינוך צריך להיות תפקיד ניהולי ולא פוליטי"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 08/12/14 16:37 טז בכסלו התשעה

הרב שי פירון חושף: שקלנו לבטל את הבגרות בגמרא
פלאש 90, צילום: פלאש 90

"שקלנו לבטל את בחינת הבגרות בתנ"ך", כך חשף כבדרך אגב שר החינוך לשעבר הרב שי פירון במהלך שיחה אתמול (א') בישיבה התיכונית מקור חיים בגוש עציון. לדבריו, “הסתובבתי המון במכינות קדם צבאיות לא דתיות. ראיתי תלמידים לומדים היסטוריה ומחשבת ישראל בלי מבחן. הם אמרו שאם היו מלמדים אותם ככה זה היה קורה. הכנסנו את עצמנו למקום בו אם אין מבחן זה נורא ואיום. זה מנוגד לכל מה שאנחנו מאמינים בו".

"כבר בגן ובכיתה א מתכוננים למיצ"ב. בנינו מערכת בה כל הזמן לומדים רק למבחנים. ברוב המדינות בעולם יש בחינות מעטות בלבד. בישראל היו יותר מ-400 טפסים של בחינות. באנגליה יש חמש בחינות, בצרפת יש ארבע, בארה"ב אין בחינות בכלל", מתח הרב פירון ביקורת על השיטה הקיימת במערכת החינוך.

“התלמידים והמורים רוצים שיאמרו להם מה לעשות ואז יקטרו. אם המערכת תאפשר הם לא ידעו איך להתמודד. המחשבה שלמידה שווה בחינה היא חלק מהכשל. כל הזמן מדברים על תורה לשמה ופתאום בהיסטוריה אם אין בחינה לא לומדים. מכיתה י' לא לומדים, מתכוננים למבחנים. אין זמן לרקוד, לטייל ולרווח את הדברים", הוא מוסיף. “ילדים שואלים שאלות והמורים נוזפים בהם כי הם לא מתכוננים לבגרות. צריך ליצור מצב של אמון, של דיאלוג. מערכת החינוך הפכה למקום מאוד טכני, חיצוני. אם אתה לומד במקור חיים יהיה לך לימוד גמרא וחסידות וניגונים, אבל הלמידה במהותה לא מעוררת השראה".

"לפני שנתיים, כשהייתי ראש ישיבה”, סיפר הרב פירון, "רציתי לעשות תכנית מיוחדת לגמרא. יום אחד קיבלתי טלפון מהמפקח הראשי ללימודי הגמרא שסיפר לי שהתכנית השתנתה ומסכת ברכות לא תוכל להיות חלק מהמערכת. כתבתי לו בתחינה אנא תן לי עוד שנה. הוא אמר אין מה לעשות. שינוי צריך לעשות ואין מה לעשות. לא הייתה לי ברירה וחזרנו לתכנית המקורית. שנה לאחר מכן אמרתי שאני מבטל את הבגרות בגמרא. המפקח הרים יד ואמר 'אם אפשר עוד שנה'. אמרתי לו שקשה לעשות שינוי אבל צריך לעשות את זה", חשף כבדרך אגב את העובדה שביקש לבטל את בחינת הבגרות בגמרא.

"הפכנו להיות צינים. אנחנו לא יודעים לדבר על דברים באמת. בעיני שר החינוך צריך להיות תפקיד ניהולי ולא פוליטי. יכול להיות שכחלק מהשינויים שצריכים להיעשות זה לנתק את החינוך מפוליטיקה", הוא אומר והוסיף כי "אני חושש שהרפורמות שיצרתי יתמסמסו. זה חלק מהמשחק הדמוקרטי לצערי".