הרב שטרן: להוציא את התורה מבחינות הבגרות

הרב אריה שטרן טוען כי הכללת לימודי הגמרא והקודש כחלק מבחינות הבגרות, מביאה לזילות המקצוע ולריחוק וניכור בין הגמרא לבין התלמידים

חדשות כיפה אורי פולק 23/06/11 13:56 כא בסיון התשעא

הרב שטרן: להוציא את התורה מבחינות הבגרות
יחצ, צילום: יחצ

הרב אריה שטרן, ראש מכון "הלכה ברורה" ומועמד הציונות הדתית לרבנות העיר ירושלים, קורא להוציא את מקצועות הקודש מבחינות הבגרות - זאת כדי למנוע את זילות המקצוע ואת חוסר החיבור שמוצאים בני נוער רבים מול מקצועות הקודש.

במאמר שיתפרסם בסוף השבוע הקרוב בעלון "עולם קטן", כותב הרב שטרן כי "הלב מתמלא צער גדול כשמשוחחים עם המחנכים בישיבות התיכוניות ושומעים מהם דברים מאכזבים על המצב העגום של הוראת הגמרא במוסדותיהם, במיוחד לאור ההחמצה של השנים היפות של שנות הנעורים. דומה שאסור להמשיך ולעמוד מנגד".

הוא מסביר את עמדתו וטוען כי חלק מחוסר החיבור של בני הנוער לגמרא נעוץ בעובדה כי הם "סובלים מהשפעות חיצוניות רבות", שמקורן בעיקר באינטרנט, אך לטענתו "ככל שנצליח להרבות אור של תורה הרי אלה יתמעטו מאליהן. כמו כן יש מקום לפעול באופן יצירתי ולגייס את האמצעים האלקטרוניים החדשים ביותר לטובת המטרות החיוביות".

הוא מכנה את שילוב לימודי הגמרא כחלק מלימודי הבגרות כ"רעה חולה" וטוען כי החסרון הראשון בה הוא "שמעמידים את התורה בשורה אחת עם כל המקצועות, כאשר המסר הזה מועבר לתלמיד אף יחסו ללימוד משתנה בהתאם, ולא יועילו כל הדיבורים על הערך החשוב של תלמוד תורה", זאת לצד העובדה כי "במקום שתהא הבחינה הזו מנוף חיובי הרי היא משמשת בתפקיד הפוך, שכן כדי להביא את התלמידים להצלחה בבחינות מורידים את הדרישות הלימודיות ואין להשוות את הנדרש היום לעומת מה שנדרש לפני כמה עשרות שנים".

כדי לתקן את המציאות הזו, מציע הרב שטרן "להוציא את התורה מבחינות הבגרות, ולהחזיר עטרה ליושנה". הוא מסביר כי השינוי יביא את התלמידים לישיבות התיכוניות "בשביל ללמוד תורה לשם שמים. למטרה זו יוקדשו שעות לפנה"צ, ובשעות אחר הצהרים ילמדו יתר המקצועות שעליהם יבחנו בבחינות הבגרות".

הרב שטרן טוען כי כשהעלה את הנושא מול מחנכים ור"מים, אלו טענו נגדו כי אם התלמידים לא ילמדו גמרא כחלק מההכנה לבגרות - ייתכן והם לא ילמדו אותה כלל. בתשובה, הוא מסביר כי "יש לדחות את טענתם שהרי בחירה של תלמיד בישיבה מעידה על רצון בסיסי בלימוד תורה. לכן כדאי לנסות וללכת בדרך חדשה. המחנכים מצידם יצטרכו להדגיש באזני התלמידים שלימוד הגמרא בשעות הבוקר הוא חלק בלתי נפרד מהמסגרת הלימודית".

"אני משוכנע בכך שהיום כשהבנים רואים את האבות והאמהות עוסקים בתורה לשמה, אין שום סיבה שאף הם לא ישמחו להיות חלק מאותה מגמה מבורכת", מסכם הרב שטרן.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן