הרב שטרן:"ברבנות הראשית אין מספיק נציגים שמזדהים עם הציונות הדתית"

סוף עידן הרבנים? לא לפי הרב אריה שטרן, הרב הראשי של ירושלים, שטוען שאת תפקידו של הרב אי אפשר להחליף באמצעות גוגל או שו"ת SMS

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 07/05/16 22:51 כט בניסן התשעו

הרב שטרן:"ברבנות הראשית אין מספיק נציגים שמזדהים עם הציונות הדתית"
לשכת הרב שטרן, צילום: לשכת הרב שטרן

הציבור הדתי לאומי לא פועל למען בחירת רבנים משלו - כך אמר היום (שבת) הרב הראשי של ירושלים, הרב אריה שטרן, בשבת הסטודנטים של תנועת נאמני תורה ועבודה, בה השתתפו כ-70 סטודנטים מכל האוניברסיטאות בארץ.

השבת, שכותרתה הייתה "סוף עידן הרבנים?" , העלתה לדיון את סוגיית הדתיים האוטונומיים, דתיים אורתודוקסיים שמרגישים שאין להם צורך בקשר אישי עם רב או קהילה שמסתדרת בלעדיו. בתחילת השבת דיבר הרב חיים נבון, וציין כבדרך אגב, כי הגיל הבעייתי ביותר לחיבור עם רב הוא בתקופת הרווקות: "זוהי תקופה שבה אתה נמצא לאחר הישיבה או המדרשה, ולפני נישואין ואין לך קהילה ואז באמת יש הרגשה זמנית של ניתוק".

הרב הראשי של ירושלים, אמר בשיחת הסיכום עם יו"ר התנועה חנן מנדל, כי היום יש צורך במוסד הרבנות, יותר מאי פעם, דווקא בגלל ההתחדשות הטכנולוגית:"שו"ת סמס מחטיא את המטרה, לכן צריך קשר אישי עם רב, שיתן לך את התשובה שמתאימה לך. בגוגל יש המון תשובות, והמון מידע ורב יודע לברור אותו. לכן אני לא אוהב את השו"ת סמס והמסרונים האלה".

הרב שטרן ביקש לטעון כי הבעיה המרכזית של הציונות הדתית, היא שהיא לא עובדת מספיק קשה בשביל להכניס את נציגיה למוסדות של הרבנות. לדברי הרב, תנועת נאמני תורה ועבודה, פועלת יותר מדי בהתארגנויות 'מחתרתיות' כמו 'השגחה פרטית', במקום לדאוג לרב ציוני דתי, שידאג לכשרויות הרלוונטיות לה: "הבעיה היום, היא שאין נציגים במוסדות הרבנות הראשית שהם מזדהים עם הציבור הציוני הדתי. וזו הבעיה של הציבור הדתי לאומי, הוא לא פועל למען בחירת נציגים שיזדהו עם הציבור שלו וייצגו אותו ברבנות הראשית. אני חושב שהרבנות הראשית היא גוף שאסור לוותר עליו, והוא מבטא את הזהות היהודית של המדינה. לכן חייבים למצוא נציגים שיתאימו את עצמם לציבור, זה דבר שעדיין לא נעשה".

כאשר מנדל אמר שהציבור הציוני דתי יצא בקמפיין להכניס את הרב סתיו לרבנות, רמז שטרן כי הקמפיין לא היה יעיל: "אני אמנם לא רוצה להיכנס לזה ספציפית, אבל יש דברים שאי אפשר לעשות. בשביל להכניס רב מהציונות הדתית צריך לייצר לחץ ציבורי, כנראה שהלחץ הציבורי לא נעשה כמו שצריך".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן