הרב רצון ערוסי: "הרחבה החדשה בכותל עלולה לגרום למלחמת אחים"

על רקע תפילת הרבנים הרפורמים ברחבת הכותל המעורבת, אמר הרב רצון ערוסי ל'כיפה' כי מועצת הרבנות עדיין לא הסכימה לקבל את המתווה

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 25/02/16 14:55 טז באדר א'

הרב רצון ערוסי: "הרחבה החדשה בכותל עלולה לגרום למלחמת אחים"
Y R, צילום: Y R

"מקום התפילה של הכותל המערבי צריך להיות מקום של אחדות ולא של מלחמת אחים" כך אמר היום (ה') הרב רצון ערוסי ל'כיפה' על רקע תפילת הרבנים הרפורמים ברחבה החדשה של הכותל.

מוקדם בבוקר, מאות רבני ורבות התנועה הרפורמית מישראל ומצפון אמריקה הגיעו היום (ה') לתפילת שחרית ראשונה ב"עזרת ישראל" - רחבת הכותל המעורבת החדשה. מנהיגי התנועה נשאו דברים והמשתתפים שרו יחד ובירכו "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה".

הרב ערוסי אמר כי ההחלטה על הקמת הרחבה החדשה, היא מתווה שהממשלה החליטה עליה בלי להתייעץ עם מועצת הרבנות "יש חובת התייעצות בכל מה שנוגע לכותל בממשלה. משום מה הממשלה עבדה על המתווה הזה הרבה זמן ואף אחד לא העלה על דעתו, שהם צריכים להתייעץ עם מועצת הרבנות הראשית. והיום הם באו אלינו לאחר מעשה לאחר שהם קיבלו החלטה".

הרב ערוסי אמר כי תוקם וועדה שתבדוק את המתווה ורק אז הממשלה תוכל לאשר אותו "כמובן שהרבנות הראשית לישראל מוחה גם כן על כך שניתן לרפורמים, אשר מחקו את ציון מסידוריהם, מקום ברחבה. הם ראו בזה דבר אסור שיהיה, והמדינה מתעלמת מזה ונותנת להם מעמד ליד הכותל. אז הרבנות הראשית דנה בזה גם כן".

הרב ערוסי ציין כי הרחבה החדשה מאוד בולטת ועלולה לפגוע ברשות המתפללים "זה עובר דרך הרחבה שניתנה לנשות הכותל, ואז יצא שכולם יראו את הרחבה עם כל מיני חוויות שמנוגדות להלכה, וזה יצור מלחמות. אסור שזה יהיה. אנחנו צריכים לדאוג לשלום ואחדות ולא לגרום לנקודת חיכוך".

גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית בישראל אמר הבוקר, כי התפילה היא התשובה לחוסר הסובלנות כלפיי האחר: "התפילה של מאות רבנים ורבות רפורמים בכותל היא התשובה הניצחת להסתה של המנהיגות החרדית הם ימשיכו להסית ואנחנו נמשיך ליצור מציאות פלורליסטית וסובלנית בישראל".

כזכור, לפני חודש, הממשלה אישרה את הצעת הפשרה בנוגע לנשות הכותל, לפיה תוקם רחבה חדשה ונפרדת עבור נשות הכותל, מחוץ לרחבת הכותל באזור הדרומי. ההצעה אושרה על אף ההתנגדות מצד חברי הממשלה החרדים והשר אורי אריאל, שהודיע אף הוא שיתנגד להצעה.

על פי המתווה, התפילה ברחבה החדשה תתקיים "על פי תפיסה פלורליסטית ושוויונית, באופן שיהיה בו כדי לספק מענה למתפללים מקרב הזרמים השונים שאינם אורתודוקסים". בתמורה לוויתורם של נשות הכותל על הדרישה להתפלל ברחבת הנשים, תוכשר רחבה בחלקו הדרומי של הכותל, מצפון לקשת רובינסון ומדרום לשער המוגרבים. ברחבה, על פי המתווה, יתקיימו תפילות מעורבות של גברים ונשים ללא מחיצה, והיא תהווה את המשכה של רחבת הכותל, אך לא תחובר אליה.