הרב ריסקין לכיפה: גיור ללא קבלת מצוות?! אני לא זז מילימטר מההלכה

בשיחה עם כתב כיפה מכחיש הרב שלמה ריסקין את הטענות לפיהן הוא מגייר ללא דרישה לקבלת מצוות. "מעולם לא ביצעתי גיור ללא קבלת מצוות. וודאי שאי אפשר לקיים גיור כזה"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 17/08/15 15:02 ב באלול התשעה

הרב ריסקין לכיפה: גיור ללא קבלת מצוות?! אני לא זז מילימטר מההלכה
Gershon Elinson, פלאש 90, צילום: Gershon Elinson, פלאש 90

הרב שלמה ריסקין מגיב לכתבת הארץ הבוקר (ב') שטענה כי הוא מקיים גיורים ללא קבלת תורה ומצוות, ומכחיש מכל וכל את הנאמר בה. "אף פעם לא עשיתי גיור ללא קבלת מצוות", הוא אומר ל'כיפה', ומבהיר כי הדרישה לקבלת מצוות באופן מלא היא הבסיס לגיור.

"אדם צריך לקבל את הלשון של הרמב"ם ולקבל מצוות, להיכנס בבריתו של אברהם אבינו ולקבל על עצמו עול תורה. צריך לקבל על עצמו את תורת היהדות שמחייבת מערכת של מצוות, הן של התורה והן של חכמי הדורות. אני לא מבין. אם זה לא קבלת מצוות אז אני לא יודע מה זה קבלת מצוות", מוסיף הרב ריסקין.

בכתבה שפורסמה הבוקר נטען כי חלק מדייני בית הדין האלטרנטיביים לגיור אינם דורשים מהמתגיירים לשמור על כל המצוות אלא להשמיע הצהרת מחויבות כללית בלבד. על פי הטענות, בהרכב, בראשותו של הרב שלמה ריסקין, ובהשתתפותם של הרב חיים אמסלם והרב יהודה גלעד, נדרשים המתגיירים לומר "אני מקבל על עצמי להיכנס לבריתו של הקב"ה יחד עם כנס ישראל ההיסטורית, להתווסף תחת כנפי השכינה ולקבל על עצמי את תורת היהדות שמחייבת מערכת של מצוות, ולהמשיך לגדול בתוך מערכת זו שמובילה לקראת תיקון עולם", אך אינם נדרשים לשמור על כל המצוות.

בכתבה צוטט הרב ריסקין כשהוא אומר כי הוא מתבסס על הרמב"ם ועל פוסקים נוספים לפיהם "שלפיהם "אם בשלב קבלת המצוות הגר ידע בלבו שיש דברים שלא יקיים מפני שהוא חלש מדי, זה אינו פוגע בקבלת המצוות. ככה אני מפרש את 'קבלת המצוות'. אני, הגר, בתוך המערכת של המצוות ואני רוצה להיות חלק מהמערכת ולשמור ולגדול".

עוד הוסיף הרב ריסקין ואמר כי הצהרה על קיים מצוות בשלב הראשון "לא יכולה להיות אמיתית, ואני לא מאמין בדברים שלא יכולים להיות אמינים. גם אני לא הייתי יכול לעשות קבלת המצוות לפי הפרשנות הזאת. גם אני עדיין לומד". עם זאת, רבים מהרבנים לא מסכימים עם דעתו, והדבר עלול להוות מחסום נוסף בפני אותם המתגיירים המעוניינים להיות מוכרים על ידי הרבנות הראשית.

בשיחה עם כתב 'כיפה' מכחיש הרב ריסקין את הטענות שהובאו בכתבה. "לא אמרתי שום דבר על מסורתיות, ובוודאי שאי אפשר לקיים גיור ללא קבלת מצוות. זה כתוב במפורש".

הרב ריסקין הוסיף ואמר כי הוא מתפלא על ההמולה סביב הקמת בתי הדין לגיור, אך הוא מאמין כי בתי הדין הינם נצרכים. "עם כל הלב", זה לא צריך להיות כך", הוא אומר. "אני מתחנן. יש בעיה חברתית קשה מאוד במדינת ישראל. חצי מיליון איש שהגיעו מרוסיה במסגרת חוק השבות. תנו לנו לגייר אותם. אני לא הולך מילימטר מההלכה. אני מזמין כל אחד לבדוק אותי".