הרב ריסקין: המנהיגה הרוחנית היא לא "רבה"

רב היישוב אפרת מבהיר בראיון קצר ל'כיפה' כי מינויה של ד"ר ג'ני רוזנפלד לתפקיד 'מנהיגה רוחנית' הוא בשורה, אך שלא מדובר ברבה

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 20/01/15 09:22 כט בטבת התשעה

הרב ריסקין: המנהיגה הרוחנית היא לא "רבה"
יחצ, צילום: יחצ

יממה לאחר הפרסום ב'כיפה' אודות מינוייה של ד"ר ג'ני רוזנפלד לתפקיד 'מנהיגה רוחנית' ביישוב אפרת, מבהיר הרב שלמה ריסקין את הדברים, ואומר כי לא מדובר ב'רבה'.

"הרגשתי שחשוב מאוד שתהיה אישה בתוך ההנהגה הרוחנית, שתעזור גם לנשים וגם לגברים בשאלות הקשורות לעולם הדתי", הוא אומר. “אין כאן מהפכה. בהיסטוריה שלנו היו נשים שהיו תלמידות חכמים, שיכלו לתת עצות ועשו זאת. יש כאן בשורה מאוד חיובית".

"יש צורך בדמות נשית שתהווה מנהיגה רוחנית של הקהילה, שתעזור, שתייעץ מתי ללמד ילדים על החיים האינטימיים, כשיש בעיות בזוגיות. זה חשוב שתהיה אישה שתיתן עצות לנשים, וכן תוכל לתת שיעורים ותוכל ללמד את הקהילה. אין לד"ר רוזנפלד כרגע היתר הוראה, והיא לומדת את הדברים, אך היא מבינה הרבה בנושים בין איש לאישתו".

הרב ריסקין מבהיר כי לא מדובר במעמד רבני, אלא כמעין דמות משלימה. “זה לא מעמד רבני כמו רב בית כנסת. רב בית כנסת יכול להיות בין היתר גם בעל תפילה או בעל קריאה, ואני מאמין שאישה לא יכולה להוציא גברים ידי חובתם. עם זאת, להיות חלק מהנהגה הרוחנית של בית כנסת או קהילה זה מאוד חשוב ומבורך".

בדבריו מודה הרב ריסקין כי מדובר בתחום שאינו מקובל בישראל, אך הוא מקווה שהדבר יתרחב בעקבות מינויה של רוזנפלד. “עושים את זה בעיקר בחוץ לארץ ואני מאמין שיהיו עוד קהילות שילכו בעקבותינו. חשוב להבהיר כי זו לא 'רבה'. זו אישה מלומדת שנותנת שיעורים, עצות והנהגה רוחנית. עד עכשיו לא שמעתי על התנגדות למהלך", הוא מסכם.

כזכור, אתמול פורסם ב'כיפה' כי הרב שלמה ריסקין מינה לראשונה 'מנהיגה רוחנית' לקהילה ביישוב אפרת, שם הוא משמש כרב העיר. מדובר בפעם הראשונה בה ממונה אישה לתפקיד כזה בישראל, אך בעולם ישנם תקדימים לדבר.