הרב רונצקי: הפיקוד הצבאי מפחד מהדתיים

הרבצ"ר לשעבר אביחי רונצקי צפוי להיפגש עם הרמטכ"ל, לאור החלטתו בדבר חיוב חיילים דתיים באירועים רשמיים הכוללים שירת נשים. "ההחלטה הזו מנוגדת למציאות שהייתה מקובלת עד כה", טען

חדשות כיפה אורי פולק 04/01/12 18:43 ט בטבת התשעב

הרב רונצקי: הפיקוד הצבאי מפחד מהדתיים
אלנתן גוטווירט, צילום: אלנתן גוטווירט

הרב אביחי רונצקי, רב היישוב איתמר ומי שכיהן בעברו כרב הצבאי הראשי, צפוי להיפגש בשבוע הבא עם הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, זאת על רקע החלטתו לחייב חיילים דתיים בהשתתפות בטקסים רשמיים הכוללים שירת נשים.

הרב רונצקי טוען כי החלטת הרמטכ"ל עומדת בניגוד מוחלט למציאות המקובלת בצה"ל, למן הקמתו. "שחרור חיילים דתיים מאירועים המהווים מבחינתם פגיעה אישית, היה עד כה עניין המעוגן בפקודות. החלטת הרמטכ"ל המחייבת חיילים בהשתתפות בטקסים רשמיים, גם אם הם כוללים שירת נשים, מונעת אפילו את הכנסת את שיקול דעתו של המפקד, כפי שהיה מקובל עד כה".

הרבצ"ר לשעבר הסביר כי "המציאות הזו יוצרת פחד בציבור הדתי, גם בשורות הפיקוד הצבאי. החשש הזה קיים גם בקרב חרדים המשרתים בצה"ל או שוקלים לעשות זאת. צריך לראות כיצד ממשיכים הלאה יחדיו".

גם הרב ישראל וייס, הרבצ"ר הרביעי של צה"ל, טען כי החלטת הרמטכ"ל מהווה פגיעה מסוכנת בחיילים הדתיים. בראיון לגלי צה"ל אמר הרב וייס כי "אין שום ספק שלא היו כופים שירת נשים על חיילים חרדים. אני חושב שאם יש טקס רשמי שמוצג בפני חיילים חרדיים בלבד יש לאפשר להם לא להשתתף בו. עם שיקול דעת נכון, המפקדים יביאו מלכתחילה זמרים גברים אם לדוגמא יתקיים טקס בנח"ל החרדי".

יחד עם זאת, הרב וייס טען כי במידה וחיילים דתיים או חרדים נקלעים לאירוע בו שרות נשים בטקס רשמי, הרי ש"אסור להם לצאת בשום פנים ואופן. יציאה בטקסים כמו טקסים לזכר קורבנות השואה פוגעת לא רק בבנות השרות אלא גם בקורבנות. חייבים להבין שיציאות כאלו יוצרות נזק אדיר".

"תמיד הייתה הדרת הנשים בצבא, אך היא תמיד התקיימה בשוליים. לצערי, נדמה שהיום איבדנו עליה שליטה וכמובן שכמו תמיד יש אנשים שמנסים להלהיט את הלהבות", הוסיף הרב וייס, שטען כי "הצבא עושה ויתורים גדולים למען החרדים משום שהציבור מבין את המשמעויות של שירותם בצבא ושילובם בשוק העבודה אחר כך. גם החרדים עצמם שנפתח בפניהם פתח שאותו הם יכולים לנצל לטובתם ולכן אני לא חושב שההחלטה תביא להפסקת שילוב החרדים".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן