הרב רוזן נגד הדיין שרמן: "הוא האשים את הרב קוק בשחיתות"

הרב ישראל רוזן מצטט בהרחבה את פסק הדין האחרון שנתן הרב אברהם שרמן בעניין בעלות "בית הרב" בירושלים, ולא מבין איך מה שנאמר שם לא הצליח לזעזע אתכם

חדשות כיפה הרב ישראל רוזן 05/07/12 09:11 טו בתמוז התשעב

הרב רוזן נגד הדיין שרמן: "הוא האשים את הרב קוק בשחיתות"

ליום ראשון הקרוב הועידו נאמני 'בית הרב' קוק זצ"ל, כנס לטיכוס עצה נגד פסק דין, שניתן לאחרונה, המפקיע את הבית הגדול והקדוש ששם הראי"ה נקרא עליו מבעלות עמותת 'בית הרב' (בשעה 15:30, ב'בית הרב' במרכז ירושלים), וכדלהלן. לא היינו נדרשים לנושא אלמלא אופיו הציבורי, וההטייה הבלתי-אפשרית, לדעתנו, העומדת מאחורי פסקו של הרב אברהם שרמן, כפס"ד אחרון בשבתו על כס בית הגדול לערעורים טרם פרישתו לגימלאות.

והנה פרטי הנושא בקליפת אגוז, כלשון המשפטנים; בירושלים קיים מוסד ותיק בשם 'ועד הכללי כנסת ישראל לצדקת רבי מאיר בעל הנס' שנוסד בשנת ת"ר (1840) ע"י רבי שמואל סלנט, רבה של ירושלים. תפקידו לדאוג לעניי העיר ולתמוך בהחזקת תורה. ל'ועד הכללי' נכסים רבים ו'הקדשות' לשיכון נצרכים וכיו"ב (כמדומני שבית החולים 'ביקור חולים' בכללם).

ה'ועד הכללי' מנהל את הקדש 'בית דוד' ברח' הרב קוק 9 ובו כ-10 דירות לעניים. בג' באלול (תאריך זהה לפטירתו כעבור 16 שנה, כפי שחרות על מצבתו) תרע"ט (1919) הגיע הרב קוק לכהן כרבה של ירושלים, ולאחר שנתיים - כרבה האשכנזי של ארץ ישראל. באותה שנה (1921) פנה הנדיב הידוע, הרי פישל, לראשי הישוב בהצעה לבנות בירושלים בית מגורים לרב קוק שישמש גם לבית מדרש ולתפילה. 'הועד הכללי' הציע שהפרויקט יוקם כקומה שניה על בנין 'הקדש בית דוד'. כך נבנה 'בית הרב' ששימש למגורי הרב קוק, לבית מדרש לישיבת 'מרכז הרב' ו'הלכה ברורה'. כיום עמותת 'בית הרב' מפעילה במקום מרכז להנחלת תורתו, להפצת מורשתו, ומוזיאון לתולדותיו ופעלו.

תקופה ארוכה מתנהלים דיונים בבתי דין רבניים בהם 'הועד הכללי' תובע בעלות על 'בית הרב', כולל דרישת פינוי וכספים. לב הדיון היא השאלה האם הנדיב הרי פישל יצר הקדש חדש בבניית 'בית הרב' לטובת הרב קוק ותורתו, או שמא מדובר בסניף מהקדש 'בית דוד' הנתון לניהול 'הועד הכללי'. בית הדין הרבני האיזורי פסק (טבת תשס"ח/2007) כי מדובר בהקדש נפרד ועצמאי. לכן המקום ישאר בחזקת עמותת 'בית הרב' לנצח, ללא תשלום לועד הכללי (ורק נציגו יצורף לועד המנהל את המקום). בערעור שהוגש (בשל סיבה צדדית של תקפות מסמך שהוגש באיחור) הפך הרב אברהם שרמן את הקערה על פיה, וקבע כי 'בית הרב' הינו חלק מהקדש 'בית דוד' באפוטרופסות 'הועד הכללי'. אמנם הפעילות להנחלת מורשת הרב קוק תימשך, אך בתשלום שכ"ד כמקובל, ול'ועד הכללי' יהיה רוב בניהול המקום.

שחיתות מפותלת של הרב קוק?

מה ש'הקפיץ' אותי היא התפתלות אקרובטית של הרב שרמן, שעיקרה הטלת דופי ביושרו של הרב קוק זצ"ל והצגתו כמועל בהקדש לטובתו האישית! והנה ההפתעה; כדי לאשש פסק זה חייבים להסביר כיצד 'הועד הכללי' מעל בתפקידו כאגודה הדואגת לעניי העיר, ומה להם ולבניית בית לרב הראשי במבנה המיועד לטובתם? ומתרץ הרב שרמן: "שהקמת בית דירה לרב הראשי הוא לטובת עניי ירושלים שכן הדבר יעודד תורמים לתרום לטובת ההקדש". הוא מציין מסמך "בו פונה הרב קוק לקהילות יהודיות בגולה להרים תרומה לועד הכללי שתומך וממלא צרכי עניי ירושלים". האם תירוץ זה נשמע לכם סביר?

נמשיך הלאה! ומקשה הרב שרמן, בכ"ז איך 'הועד הכללי' שינה את היעוד לטובת העניים והסב אותו לדירת הרב הראשי שרק יסייע להם בעקיפין? ותשובתו - שהפילה אותי מן הכסא - היא ש"מרן הרא"יה קוק זצ"ל שימש גם נשיא הועד הכללי, ועל כן החוזה עם הרי פישל (לבנות לו בית) היה על דעתו ובהסכמתו". במלים אחרות; לנגד עינינו נחשפת שחיתות כספית והלכתית של הרב קוק - בית תמורת מכתב המלצה. לא ייאמן!

הרב שרמן מוצא לרב קוק תנא דמסייע; זה מכבר הורו אנשי חצרו של הרב אלישיב שליט"א לגבאי הקדש מסוים שלא לכבד פסק של בי"ד איזורי (עד לתום הערעור שהתנהל בפני... הרב שרמן). והרי פשיטא "שכל הנהגה של מרן הרב אלישיב שליט"א היא בבחינת 'מעשה רב' שיש לראותה כהלכה פסוקה ודין צרוף" (ואוסיף: ופשיטא שהוא ואנשי חצרו חד הם). והסביר, שהרי 'גדול הדור' הוא הממונה על ההקדשות ובכוחו לבטל פסק דין (ראו גם מאמרו של הרב שרמן בתחומין ל' על 'סמכות גדולי הדור'). התעלה איפוא הרב קוק זצ"ל על פני הרב אלישיב שליט"א ובתוקף היותו 'גדול הדור' הורה ל'ועד הכללי' (שהוא היה נשיאו!) להקצות לו דירה מהקדש לעניים. עד כאן תורף דברי הרב שרמן. נשמע לכם דין תורה?