הרב רוזן: לולא הרבצ"ר, בצה"ל יתקיימו 'מליציות רבניות'

הרב ישראל רוזן מביע תמיכה במנהיגותו ההלכתית של הרב הצבאי הראשי וקובע כי "כל חדירה רבנית חיצונית לצה"ל היא חתירת תחת הכלל-ישראליות הצה"לית"

חדשות כיפה אורי פולק 02/02/12 10:13 ט בשבט התשעב

הרב רוזן: לולא הרבצ"ר, בצה"ל יתקיימו 'מליציות רבניות'
דובר צהל, צילום: דובר צהל

הרב ישראל רוזן, ראש מכון "צומת", מביע תמיכה במנהיגותו של הרב הצבאי הראשי, תא"ל הרב רפי פרץ, וטוען כי הוא "נושא כתר התורה של ה'מרא דאתרא'" ומהווה למעשה הגורם ההלכתי המשפיע ביותר בצה"ל.

"הרבצ"ר הינו הפוסק המרכזי בצה"ל, לא רק בשל הכבוד והכותפות אלא מעיקר הדין ועל פי מסורת ישראל לדורותיה", טוען הרב רוזן במאמר שיתפרסם בסוף השבוע הקרוב בעלון "שבת בשבתו". לדבריו, "אין ספק שבמערכת צבאית לא תיתכן רבנות מפוצלת, ולא רק מטעם "לא תתגודדו", אלא הלכתית ופרקטית. אמנם יתכנו איים בתוך צה"ל בהם ישרתו חרדים במרקם חיים סגור, כולל נהלי דת עצמאיים, בהסכמת צה"ל. אך מי שמשרת ביחידות כלל-ישראליות חייב, מן הדין ומן היושר ומן הסדר החברתי והצבאי, לציית לפסקיו של ה'מרא דאתרא'".

לטענת הרב רוזן, "כל חדירה רבנית חיצונית היא חתירה תחת הכלל-ישראליות הצה"לית וסופה אנרכיה ו'מיליציות' רבניות".

במסדרת מאמרו מתייחס הרב רוזן גם להארכת חוק טל, מהלך בו הוא מביע תמיכה נחרצת, זאת לאור העובדה כי "אין שום סיכוי לייצר חיילים טובים, או אפילו בינוניים, בכפייה. בודאי לא בכפייה הנחשבת מצפונית, בפי ה'חטופים' ובליבם. הערך המוסף של חיילי-בג"צ, עלות מול תועלת, יהיה שלילי, ובגדול".

על אף שיישום החוק לא הצליח להביא לתפנית משמעותית לגיוס מקרב המגזר החרדי, הרב רוזן סבור כי "וחרדים רבים השתלבו במסגרות יחודיות, כמו הנח"ל החרדי ותכנית שח"ר ודומותיה, בעיקר בחילות האויר והמודיעין. יודעי דבר מדווחים כי מדי צה"ל נצפים בשכונות חרדיות לאור היום, וננעצות בהם עינים ישירות ולעתים מקנאות".

לדבריו, "גיוס בכפייה יבלום מהלך זה, ומאידך החוק המושיט יד עשוי להתגלות כאפיק משמעותי. תהליכים היסטוריים הם מאד איטיים במחוזות שמרניים".