הרב רוזן: אין איסור הלכתי בשימוש בברזי מים בשבת

ראש מכון "צומת" מתייחס לפסק ההלכה החרדי שאסר שימוש במים בבניינים רבי קומות בהם מותקנות משאבות לחץ חשמלי. "שיטה זו מותרת לכתחילה וללא שום פקפוק", הוא מסביר

חדשות כיפה אורי פולק 30/01/12 10:36 ו בשבט התשעב

הרב ישראל רוזן, ראש מכון "צומת", קובע נגד עמדתם ההלכתית של רבנים מהמגזר החרדי כי מותר בכל מקרה להשתמש בברזי מים בשבת, גם בבתים בהם קיימת משאבה חשמלית להגברת לחץ המים, במקרים בהם משאבת המים פועלת באופן תדיר, תוך שינוי של לחץ המים בלבד.

בפסיקה הלכתית שפרסמו השבוע הרב יוסף שלום אלישיב, הרב אהרן לייב שטינמן, הרב שמואל הלוי וואזנר, הרב ניסים קרליץ, הרב חיים קניבסקי והרב שמואל אויערבאך, מזהירים הרבנים משימוש במכשירים חשמליים בשבת ששימוש בהם גורם לחילול שבת - ובהם גם בברזי מים בבתים בהם קיימת משאבה חשמלית להגברת לחץ המים.

הרבנים ציינו כי בבניינים רבי קומות מותקנות משאבות מים, זאת כדי להגביר את לחץ זרימת המים לברזים שבבתים. הפעלת המשאבה או הגברת כוח הפעלתה נעשית בעת פתיחת הברז, וכך גם להיפך, כיבוי המשאבה הוא תוצאה ישירה של סגירת הברז בבית. לטענת הרבנים, ללא התקנת התקן מיוחד אשר "יעקוף" את חילול השבת, ש"יש כאן חילול שבת", לטענתם.

ואולם, בתגובה לכיפה טוען הרב רוזן כי לדעת מכון "צומת" ולאחר התייעצות עם רבנים ופוסקים מובהקים, הרי להגדיר כי המשאבה תפעל ברציפות ורק עוצמת הפעולה משתנה בהתאם ללחץ. "שיטה זו מותרת לכתחילה וללא פקפוק", קובע הרב רוזן, שמסביר כי "בשינוי רציף של זרם, מתח ותדר אין שום מלאכה בשבת, לא מן התורה ולא מדרבנן".

הרב רוזן טוען כי "שינויים רציפים" כאלו קיימים במערכות מודרניות רבות, בדומה לסידור שהושג בגלאי המתכת בשערי הכותל המערבי ובכלל במצלמות ובחיישנים המותקנים בפרהסיא הציבורית ופועלים גם בשבת.

ראש מכון "צומת" מזכיר כי אותה ביקורת רבנית-חרדית התעוררה בעבר כלפי מזגנים בעלי מד טמפרטורה דיגיטלי, בטענה כי חיישן הטמפרטורה רגיש והוא מושפע מפתיחת חלון ודלת והמזגן מגיב ומשתנה ללא הרף בהתאם. "אנו סבורים כי שיטה זו מותרת עקרונית ולכתחילה", הוא קובע.