הרב קוק היה דוחה את הגיורים האלטרנטיביים

הויכוח איננו בין חרדים לדתיים-לאומיים, ולא בין הרבנות הראשית המתחרדת לרבני הציונות הדתית; זהו פולמוס בתוככי הציבור הדתי-לאומי. הרבנות הראשית כלל איננה צד בנושא

חדשות כיפה הרב ישראל רוזן 18/08/15 09:13 ג באלול התשעה

הרב קוק היה דוחה את הגיורים האלטרנטיביים
הרב ישראל רוזן, צילום: הרב ישראל רוזן

אצהיר בפתח דבריי: בפולמוס הגיור האלטרנטיבי שהתחולל לאחרונה אני רואה את עצמי בצד המקיל, המאיר פנים לכל מי שחפץ בגיור. אני גם תומך בגיור קטינים גם אם האמהות אינן מתגיירות, בהסתמך על דעות הלכתיות מקילות וכדלהלן. מכאן לעובדות ולהערכתן כמיטב שיפוטי, כמי שרואה עצמו בקי בסוגיה בהיותי מייסד מינהל הגיור לפני 20 שנה (תשנ"ה/95) ועומד בראשו 4 שנים, ולאחר מכן מכהן כדין גיור, וכ'לוביסט' ו'מורעל' לנושא, במשך 11 שנה. מעת פרישתי לגימלאות אני פעיל בבי"ד פרטי בגוש עציון.

א. הויכוח איננו בין 'חרדים' ל'דתיים-לאומיים', ולא בין הרבנות הראשית ה'מתחרדת' לרבני הציונות הדתית; זהו פולמוס בתוככי הציבור הדתי-לאומי, בין האגף הליברלי (ה'מודרן אורתודוקס') לאגף היותר שמרני. התגוששות בין אגפים אלו מתחוללת בסוגיות נוספות כפמיניזם, תרבות ועוד. אעיר כי לדעתי ה'מודרן אורתודוקס' הם מיעוט בקרב תופשי התורה הד"ל. אין בידי איפיון הגדרתי ובודאי לא מידע כמותי.

ב. הרבנות הראשית כלל איננה צד בנושא. זה אופנתי להתנפל עליה כמתחרדת, אבל הנושא כולו נמצא במגירתו האישית של נשיא בית הדין, שהוא ראש העדה הדתית הממונה על הגיור, ללא כל זיקה למועצת הרבנות הראשית. כיום מכהן בתפקיד הרב יצחק יוסף, והוא לא יותר חרדי מקודמיו הרבנים שיחיו עמאר, ישראל-מאיר לאו ובקשי-דורון, וז"ל: מרדכי אליהו ועובדיה יוסף. גם אילו הרב סתו היה נבחר לרה"ר לא היתה לו מילה בנושא אם מי מבני משפחת יוסף היה נבחר לראשל"צ ומתמנה לנשיא ביה"ד.

ג. נקודה למחשבה למי שמכיר מעט את גישתו ההלכתית של הראי"ה קוק; האם גם אותו היו משמיצים, מן האגף הדתי-ליברלי, כ'חרדי'? יש לשער שכן! ולו הרב סולובייצ'יק היה מתמנה לנשיא ביה"ד, האם גם הוא היה מוקע כ'חרדי', בשל גישתו לגיור כפי שעולה ממסתו 'זה סיני'? יש לשער שכן!

ד. אציג כאן את גלריית היושבים על כס הגיור, כולם חובשי כיפות סרוגות בגאווה, המושמצים כ'מתחרדים' (לפי סדר א"ב, וסליחה אם נשמט מישהו): הרב אליעזר אלטשולר, רבה של סוסיא; הרב יצחק אלקיים, רב בחצור מישיבת ההסדר בקרית שמונה; הרב דוד אסולין, רב קבוצת סעד; הרב משה ארנרייך, ראש כולל 'ארץ חמדה' (הרב ישראלי); הרב אליהו בירנבוים, ראש פרויקט 'עמיאל' באפרת (אור תורה); הרב דוד בס מנוה דניאל; הרב בניהו ברונר, ראש המרכז הד"ל בצפת; הרב ישראל וייס, לשעבר הרב הראשי לצה"ל; הרב יעקב ורהפטיג, רב קהילה ד"ל בי-ם; הרב מרדכי זמיר, רבה של שדה יעקב; הרב נסים כהן, ראש כולל בפסגות; הרב צבי ליפשיץ, מחניכי מרכז הרב וראש כולל ד"ל; הרב ישעיהו מייטליס, רבה של נהריה; הרב יהודה עמיחי, ראש מכון 'התורה והארץ'; הרב צבי צרפתי, מרחובות; הרב שלמה קריספין, הגרעין התורני בפרדס חנה; הרב שלמה שושן ראש ישיבת ההסדר בבית שאן.

הוסיפו עליהם 5 'סרוגים' שפרשו לגימלאות (הרב יוסף אביאור ממרכז שפירא, הרב חיים דרוקמן, הרב צפניה דרורי, הרב גדעון פרל מאלון שבות ואנכי), ועוד כמה 'שחורי-כיפה' ש'התבוללו' הדק היטב בקרב ה'סרוגים'. זו הנבחרת ה'חרדית' המשמשת כשק חבטות של ה'מודרן אורתודוקס' הצעקני.

ה. בנושא גיור קטינים ללא אמהותיהם, המונף כפרויקט לאומי ע"י אלופנו הרב נחום אליעזר רבינוביץ; לב הדיון הוא האם לקטין שגוייר "על דעת בי"ד", וישאר חילוני, נגרם עוול או 'זכות'? שיקום מי שיש לו תשובה חד-משמעית! הנחתי על שלחנו של הראשל"צ טבלה מסכמת (מצאוה באתר 'צומת') מספרי שו"ת כדלהלן: המחמירים ואוסרים הם הרב יצחק אלחנן ספקטור, 'זכר יצחק', 'חבצלת השרון', 'שרידי אש', הראי"ה קוק והרב שאול ישראלי. המקילים (לפחות בדיעבד) הם: 'בית יצחק', 'מטה לוי', 'אחיעזר', 'אגרות משה' (פיינשטיין), הרב ש"י אלישיב והרב עובדיה יוסף. כאמור, הרב רבינוביץ ושכמותו (ואף אנכי) מוכנים להכנס לפירצה דחוקה ושנויה במחלוקת. אך האם מי שמתנגד ראוי להוקעה?

ו. ולבסוף, עובדה מוצקה היא שלא קיימת שום התארגנות בקרב ה'עליה הרוסית' המבקשת "גיירונו!" שיבושם למי שחושב שהם ינהרו לגיור אלטרנטיבי בשל חיבתם ל'מודרן אורתודוקס' למרות התנגדות רבני קונצנזוס רבים. מסקנה: הדרך היחידה היא לפעול לגיור קטינים בחסות הרבנות הראשית, ולשדל אותם לבוא. זה אפשרי!

(נכתב במוצ"ש ראה)